به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این آثار شامل صندوق چوبی مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی، صندوق چوبی مقبره شاه اسماعیل صفوی، تاس مسی قلم زنی شده عصر صفوی ، پیاله و سرپوش سفالی، شمعدان بشقابی دامن دار ، قدح سفالی آقکند ، کاسه آب و سفید ، کاسه زرین فام ، کاسه یک رنگ فیروزه ای، گلدان یک رنگ فیروزه ای شماره یک و گلدان یک رنگ فیروزه ای شماره 2 می باشد.
او همچنین به ثبت 2 اثر طبیعی شامل قیزیل قایا (دودکش های جن) فیروزآباد و درخت چنار روستای اونار مشگین شهر اشاره کرد و گفت: همچنین آداب و رسوم پیرامون پیرآغاجی اصلاندوز نیز قرار است در فهرست آثار ناملموس به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت:آثار غیرمنقول در حال ثبت شامل مسجد آلوارس ، خانه خانلار وکیلی روستای وان گرمی، قلعه یئری آلوارس و خانه حافظی کلخوران می باشد.
فلاحی همچنین افزود: امسال مهارت پخت کته (نوعی غذای گیاهی) گرمی ، آیین آلاه لاما گرمی ، مهارت ساخت آلاچیق شاهسون و مهارت ساخت داس نمین نیز به ثبت رسیده است.
وی گفت: پرونده ثبت ملی آیین تزیین بایرام یومورتاسی اردبیل به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و در دست بررسی است.
او با اشاره به ثبت ملی این آیین در آستانه عید نوروز 98 تشریح کرد: علاوه بر این مهارت پخت فطیر مشگین شهر ، مهارت بافت سوپاند و مهارت تهیه قووت نیز مطالعه شده تا به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.
استان اردبیل دارای پیشینه باستانی بوده و قدمت آن بر اساس مطالعات باستان شناسی به 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله مهم ترین بناهای تاریخی این استان می باشد که به ثبت یونسکو درآمده است.
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.