به گزارش ایرنا ، ساکنان اردبیل در پی وزش تندباد جنوب غرب موسوم به گرمیج از اواسط هفته شاهد اعتدال هوا بودند و سحرگاه امروز نیز برای ساعاتی بارش باران را تجربه کردند.
از حوالی ساعت 16 امروز با نفوذ زبانه هوای پرفشار سرد از جانب شمال شرق دمای هوا به یکباره با 9 درجه کاهش به منفی پنج درجه رسید و ریزش دانه های ریز برف آغاز شد.
از شامگاه امروز بر شدت بارش برف در شهر اردبیل افزوده شده و به خاطر همراهی با وزش باد با بیشینه سرعت 53 کیلومتر در ساعت با کولاک همراه است.
خبرهای رسیده از بارش برف و کولاک و استقرار هوای بسیار سرد در شهرستان های نیر ، نمین و سرعین واقع در قسمت مرکزی استان اردبیل حکایت دارد.
تازه ترین الگوی هواشناسی نشانگر ورود چرخند قدرتمند از مرزهای غرب و یورش هوای سرد در امتداد نصف النهاری از شمال غرب و غرب به ایران است که تا نواحی جلگه ای گرمسیر جنوب کشورمان رخنه کرده است.
در منطقه جلگه ای و گرمسیری مغان شامل شهرستان های بیله سوار و پارس آباد نیز دمای هوا در زمان حاضر سه درجه سانتیگراد بالای صفر بوده و باران می بارد که با توجه به ادامه روند سرمایش هوا احتمال تبدیل بارش به برف در این نواحی نیز وجود دارد.
اداره کل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اخطاریه هواشناسی از ساکنان این استان خواسته که با توجه به ادامه بارش برف تا عصر فردا (جمعه) و استقرار هوای سرد طی یک هفته پیش رو موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند. از مردم منطقه نیز خواسته شده تا آرامش وضعیت جوی تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری در جاده های کوهستانی و گردنه های این استان پرهیز کنند و در صورت ضرورت زنجیرچرخ و تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشند.
مرکز پایش (مونیتورینگ) اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان اردبیل اعلام کرد تمام جاده های اصلی این استان با وجود بارش برف همراه با کولاک باز هستند. این مرکز میزان پدیده کولاک در گردنه الماس در جاده خلخال به اسالم ، حیران در جاده اردبیل به آستارا و صایین در جاده نیر به سراب را زیاد دانست و از رانندگان خواست ضمن همکاری با ماموران با احتیاط و سرعت مطمئنه برانند و در مقاطع برفگیر از زنجیرچرخ استفاده کنند.
در شامگاه پنجشنبه بارش برف همراه با کولاک در شهر اردبیل ادامه دارد و باد شدید دانه های سپید و پودری شکل برف را در حاشیه پیاده روها و جداول بتونی انباشته اما سطح خیابان ها هنوز عاری از برف بوده و تا این زمان مشکل خاصی در تردد وسایط نقلیه وجود ندارد.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از شرایط هوایی بسیار متغیر برخوردار است. این استان همچنین به خاطر قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و مسیر گذر توده های هوای سرد شمالی از نقاط سردسیر ایران بشمار می آید.
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.