آیت الله سید حسن عاملی روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان در تالار ختایی شیخ صفی الدین اردبیلی همچنین خواستار تشکیل یک موسسه فراگیر مدنی و مردمی با حضور نمایندگان تمام آذری‌های جهان به منظور تکریم روز 19 ژانویه روز جهانی آذری های جهان شد و افزود: تندیس نظامی گنجوی شاعر بزرگ ایرانی به عنوان میراث مشترک معنوی در چندین کشور نصب شده و لازم است این تندیس توسط شهرداری تهران در بهترین نقطه پایتخت نصب شود.
وی اضافه کرد: حفظ هویت دینی، ارتباط داشتن آذری ها با وطن تاریخی خود ایران، تفکر ویژه به مسایل آذری ها، هویت جمعی، وحدت فکری و همدلی و همبستگی، تقویت باورهای دینی و اعتقادی از جمله وظایف بزرگی است که آذری های مسلمان جهان می توانند به آن اتکا کرده و از تحریف تاریخ و هویت خود جلوگیری کنند .
امام جمعه اردبیل بیان کرد: آذری ها در صلح جهانی، اصلاحات تربیتی و اجتماعی، خدمت به بشریت و انسانیت ،برقراری عدالت و حقوق بشر سهم بزرگی دارند .
عاملی با بیان اینکه مراسم گرامیداشت سالگرد حماسه 19 ژانویه و روز آذری‌های مسلمان جهان نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان است افزود: 27 سال پیش در دی ماه سال 68 در اواخر حکومت شوروی سوسیالیستی حادثه بزرگی در مرز ایران و شوروی اتفاق افتاد که منتج به شکل‌گیری حادثه 19 ژانویه شد.
وی ادامه داد : در اثر ضعف دولت شوروی مهار مرزها از دست رفت و هنگامی که مردم متدین آذربایجان این از هم گسیختگی را احساس کردند به طرف مرزهای ایران هجوم آوردند، آنها هر روز در کنار رود ارس می‌ایستادند و ندای الله اکبر و لا اله الا الله سر می‌دادند و در قالب شعار نسبت به ایران و ایرانی ابراز عشق و احساسات می‌کردند.
عاملی بیان کرد: این روز نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان خواهد ماند و از این رو تصمیم گرفتیم روز 19 ژانویه را روز 'آذری‌های مسلمان جهان' و روز بازیابی هویت نسل آذری اعلام کنیم چرا که این روز آیینه تمام عیار و تمام نما برای هویت آذری‌ها است و هرکس درصدد کشف هویت آذری‌هاست به این روز مراجعه کند.
امام جمعه اردبیل گفت: ما هر سال این روز را بزرگ داشته و برنامه های مختلف برگزار می کنیم تا تحریفی در تاریخ و هویت آذری ها صورت نگیرد .
در آخرین ماه های حکومت کمونیستی شوروری خیل عظیمی از مردم جمهوری آذربایجان با درک عمیق از هویت واقعی و اصیل خود به سوی مرزهای جمهوری اسلامی ایران سرازیر شده و با برداشتن موانع مرزی و گذشتن از رود خانه ارس تمایلات و باورهای عمیق خود را برای بازگشت به فرهنگ دینی و گذشته ی تاریخی خود اعلام کردند .این روز روز آذری های مسلمان جهان نام گذاری شده است .
/6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.