به گزارش ایرنا، احمد شهریار روز شنبه در آیین امضای تفاهم نامه افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام های زراعی گندم بنیان و کشت حبوبات با محوریت دانش بنیان با کشاورزان افزود: به موجب این تفاهم نامه کشاورزان ذی نفع به مدت پنج سال زمین خود را در اختیار مرکز تحقیقات قرار خواهند داد تا طبق نظر کارشناسان و محققین علمیات کاشت ، داشت و برداشت در آنها انجام گیرد.
وی بیان کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح افزایش 25 درصدی عملکرد در هکتار گندم دیم در قالب کشاورزی حفاظتی است .

او بیان کرد: از اهداف دیگر این طرح توسعه کشاورزی حفاظتی از طریق پلاتفرم های آموزشی و ترویجی در مزرعه کشاورزان پیشرو می باشد.
به گفته وی، فاز اجرایی برای گندم دیم آغاز شده و به مدت پنج سال در 2 پلاتفرم اداه خواهد یافت، 2سایت اجرایی استان در روستای ننه کران منطقه نمین در زمینی به مساحت 7 هکتار و روستای بوسجین منطقه نیر در مزرعه ای به مساحت 6 هکتار برای این منظور انتخاب شده است .
شهریار افزود: پروژه کشت مستقیم نخود بدون عملیات خاک ورزی برای دستیابی به نتایج ارزشمند کشاورزی حفاظتی صورت می گیرد.
وی افزود: در این روش کشت حبوبات به صورت مستقیم و بدون انجام هیچ گونه عملیات خاک ورزی مستقیم در زمین کاشته می شود و این امر باعث می شود تا با افزایش عملیات کشت منجمله شخم و دیسک و غیره ذخایر رطوبی خاک تخلیه نشود و بذر کاشته شده بتواند حداکثر استفاده را از رطوبت موجود درخاک در مراحل جوانه زنی ببرد.
او اضافه کرد: در این روش کشت بقایای گیاهی درخاک حفظ می شود . این بقایا در دراز مدت باعث افزایش میزان مواد آلی و درنهایت حاصلخیزی خاک و افزایش تولید محصول کاشته شده می شود .
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.