رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: از 35 واحد تولیدی محصولات گلخانه‌ای در استان اردبیل در حال حاضر 26 واحد فعال است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، خلیل نیکشاد در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اخیرا تفاهمنامه‌‌ای را با وزارت کشور به امضا رسانده تا توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و فضای بسته اعم از سبزی و صیفی، خیار و گوجه‌ فرنگی و قارچ خانگی و ... مورد حمایت قرار گیرد.
وی همکاری بین دستگاه‌ها به ویژه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، تامین آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای، استانداری و جهاد کشاورزی را به همراه نظام مهندسی کشاورزی به عنوان تسهیل‌گر این امر یادآور شد و خاطرنشان کرد: از سال 72 تا 96 سطح کشت محصولات گلخانه‌ای در این استان 10.8 هکتار بود که ما به تنهایی در سالجاری موفق شدیم 3.5 هکتار به فضای تولید محصولات کشاورزی استان بیفزائیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: 35 واحد تولید محصولات گلخانه‌ای در استان مجوز دریافت کردند که از این تعداد 26 واحد به همراه 9 واحد تولید قارچ در استان فعالیت می‌کنند.
نیکشاد گفت: ما در سالجاری ورود مبارکی را به این حوزه داشتیم به طوری که در 9 ماهه امسال در کنار افزایش 3.5 هکتاری فضای بسته تولید این محصولات متنوع نسبت به تعیین تکلیف مجتمع گلخانه‌ای شمال استان اردبیل که بزرگترین مجتمع کشور است ورود پیدا کردیم.
وی بیان کرد: این مجتمع گلخانه‌ای در یک هزار و 600 هکتار فضا در حال احداث است که 100 میلیارد ریال از طریق منابع ملی و به همین میزان نیز از طریق استانداری اردبیل برای توسعه این استان اختصاص یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: 200 هکتار از این مجموعه با تدارک زیرساخت‌های مورد نظر به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی واگذار شده و واگذاری سایر قطعات نیز در دست اقدام است.
نیکشاد به پرداخت 27 میلیارد تومان تسهیلات به این مجتمع‌ها اشاره و تصریح کرد: 12 هکتار تولید محصولات در فضای بسته توسط بخش خصوصی در حال اجراست که پیش‌بینی می‌کنیم تابستان سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.
وی در مورد بلاتکلیفی 5 شهرک گلخانه‌ای در طول 15 سال اخیر بیان کرد: ما امسال سعی کردیم این شهرک‌ها را تعیین تکلیف کنیم که نمونه آن شهرک گلخانه‌ای سامیان، فیروزآباد کوثر و فیروزآباد پارس‌آباد است که در 85 هکتار واگذار شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات ما از شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌های دامپروری حمایت کرده هر چند که در توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای با مشکل تامین خوراک به ویژه بذر و موارد تغذیه‌ای روبرو هستیم.
نیکشاد همچنین به مزایای تولید محصولات در فضای بسته اشاره کرد و گفت: تولید این محصولات تا 10 برابر افزایش اشتغال و 12 برابر صرفه‌جوئی در مصرف آن و همچنین ارتقای بهره‌وری را به همراه دارد.
وی افزایش تولید این محصولات تا 3 هزار و 500 تن را یادآور شد و اظهار کرد: برای سال آینده نیز پیش‌بینی می‌کنیم 10.5 هکتار به توسعه کشت گلخانه‌ای کمک کرده و در این مسیر موفق عمل کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد خط اعتباری ویژه در ارتباط با پرداخت تسهیلات با هدف نوسازی مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: سال گذشته 31 میلیارد تومان و امسال نیز 43 میلیارد تومان در این حوزه پرداخت شده که پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر امسال این رقم به 50 میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
نیکشاد پرداخت 940 میلیون تسهیلات را در حوزه مشاغل خانگی در سال قبل یادآور شد و بیان کرد: امسال این رقم به یک میلیارد و 720 میلیون تومان افزایش یافته و در کنار آن در حوزه اشتغال روستایی 88 میلیارد تومان تسهیلات جذب طرح‌های کارآفرینی در مناطق روستایی شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از 953 طرح معرفی شده به بانک‌ها تسهیلات 87 میلیارد تومانی برای 250 طرح پرداخت شده که این رقم دو برابر سال‌های گذشته است. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.