معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: دستورالعمل پیشگیری از شپش سر به نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان‌ ابلاغ شده و آموزش والدین نیز در دستور کار قرار گرفته است.  
منصور صاحب در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، با اشاره به اینکه آگاهی از روش‌های پیشگیری از شپش، موثرترین راه کنترل این عارضه است، اظهار کرد: آموزش و پرورش بر اساس  شرح وظایف محوله و توان و ظرفیت خویش به منظور کنترل و پیشگیری این عارضه، صرفا برنامه آگاهسازی دانش‌آموزان، معلمان و والدین را براساس دستورالعمل در دستور کار خویش قرار داده است.
وی با بیان اینکه درمان دانش‌آموزان مبتلا جزو وظایف آموزش و پرورش نمی‌باشد، خاطرنشان کرد: دستورالعمل پیشگیری از شپش سر به نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان‌ ابلاغ شده است و بر همین اساس آموزش والدین و معاینه دانش‌آموزان در برنامه آموزش و پرورش و علوم پزشکی قرار دارد و این اقدام به طور پیوسته انجام می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در روستاها نیز خانه‌های بهداشت این وظیفه را به عهده دارند که به دنبال ابلاغ آموزش و پرورش بازدید از مدارس و مراقبت از بهداشت مدارس روستایی انجام می‌شود.
صاحب ادامه داد: شپش سر(پدیکلوزیس) شایع‌ترین آلودگی انگلی در سراسر دنیاست که افراد را در هر سن و جنسی می‌تواند مبتلا کند که آلودگی به این انگل در فصل پاییز و زمستان و فصول سرد سال شایع است.
وی افزود: آلودگی به شپش به دنبال تماس‌های نزدیک بین فردی و کنترل نشده و یا هنگامی که افراد خانواده در فصول سرد برای تامین گرما، لباس‌های بیشتری می‌پوشند و به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود و در مراکزی مانند مدرسه به ویژه مدارس ابتدایی و خوابگاه‌ها به علت تجمع زیاد، آلودگی به شپش سر شایع‌تر می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان با تاکید بر این که شپش می‌تواند از طریق شانه، کش مو، روسری، رو بالشتی و سایر وسایل شخصی فرد به دیگران منتقل شود، رعایت بهداشت فردی را در این خصوص بسیار مهم دانست.  
صاحب به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از این بیماری در سطح مدارس استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: آموزش و پرورش بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با دانشگاه علوم پزشکی استان و در راستای ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان شاغل اقداماتی از قبیل استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در کنترل و پیشگیری از این بیماری و آموزش دانش‌آموزان و والدین، ارسال دستورالعمل جامع و کامل به کلیه نواحی و مناطق و مدارس استان و ملزم نمودن مدیران واحدهای آموزشی به رعایت مفاد دستورالعمل و همکاری و هماهنگی با مراکز بهداشتی جهت استفاده از ظرفیت این مراکز را انجام داده است.
وی برگزاری جلسات و کارگاه‌های مختلف در نواحی و مناطق و مدارس استان با همکاری مراکز بهداشتی برای مدیران، مراقبین سلامت و رابطین بهداشتی مدارس و نیز جلسات آموزشی برای دانش‌آموزان و والدین و همچنین توزیع بیش از 2 هزار جلد کتابچه پیشگیری از شپش در مدارس استان توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را یادآور شد و اظهار کرد: بیش از 3 هزار و 200 جلد کتابچه پیشگیری و درمان شپش سر در دانش آموزان توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت استان توزیع شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین به برگزاری دوره ضمن خدمت با عنوان بیماری‌های واگیر و نوپدید برای مدیران واحدهای آموزشی، مراقبین سلامت، معاونین و مربیان پرورشی و تربیت بدنی و رابطین بهداشتی مدارس در نواحی و مناطق 19گانه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین سیاست‌ها در حوزه سلامت مدارس درگیر نمودن فعال والدین، دانش‌آموزان، مربیان و اولیای مدرسه در زمینه آموزش و کنترل است.
صاحب بیان کرد: این امر نیازمند نیروی انسانی مستقل و متخصص و کارآمد با عنوان مراقبین سلامت می‌باشد که متاسفانه استان ما مثل اکثر استان‌های دیگر با کمبود شدید مراقبین سلامت مواجه است و در واقع با کمبود نیرو مواجه هستیم.
وی افزود: تعداد مراقبین تخصصی ما در مدارس استان 83 نفر هستند و کل دانش‌آموزان استان 240 هزار نفر که طبق محاسبات و براساس نرم استاندارهای مراقبت سلامت که وظیفه هر مراقب سلامت معاینه ۷۵۰ دانش‌آموز است 62 هزار و 250 نفر از دانش‌آموزان استان تحت پوشش این استاندارد قرار می‌گیرند این در حالی است که ما سعی کرده‌ایم از توان حداکثری خود برای تحت پوشش قرار دادن کل جامعه دانش‌آموزی استان به طرق مختلف استفاده کنیم.
صاحب ادامه داد: وظیفه مراقبین سلامت، سه بار معاینه در طول سال تحصیلی است تا اگر دانش‌آموزی مبتلا بود، به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده شود.
وی بیان کرد: بعد از شناسایی دانش‌آموز مبتلا، علاوه بر خود فرد خانواده او نیز باید تحت معاینه قرار گیرد و در صورت آلودگی مراحل درمان را به صورت کامل طی کنند که البته تجربه نشان داده است همه خانواده‌ها این آگاهی و امکانات را ندارند.
صاحب تأکید کرد: آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استان برای آموزش‌های لازم به دانشآموزان و والدین استفاده می‌کند و این در حالی است که آموزش و پرورش وظیفه درمان را برعهده ندارد.
وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان در صورت بروز خارش در سطح سر، سریعا به پزشک مراجعه کنید، افزود: رعایت بهداشت کامل فردی، خانوادگی و اجتماعی، بازدید موی سر کودکان، استفاده از شامپوهایی که پزشکان تجویز می‌کنند، عدم استفاده از بالش، ملحفه و شانه افراد مبتلا به شپش استفاده، استحمام مرتب و ... از را‌ه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به شپش سر است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.