به گزارش ایرنا ، علی اکبری سولا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سه ماه گذشته با کمک عوامل گروه گشت و بازرسی سه حلقه چاه غیرمجاز مسدود و سه حلقه دیگر هم تقلیل منصوبات شد.
وی بیان کرد: این اقدام در قالب اجرای طرح احیا و تعادل بخشی انجام شده است.
اکبری سولا گفت: چاه های مسدود شده به ترتیب در روستاهای نوجه ده ، آقایارلو و یزن آباد واقع شده بود که در مجموع با مسدود شدن سه چاه مذکور رقمی حدود 41 هزار متر مکعب در سال از مصرف منابع آب زیر زمینی صرفه جویی به عمل آمد.
وی با اشاره به چاه های تقلیل منصوبات در شهرستان نمین افزود: این چاه ها در روستاهای آبی بیگلو و دولت آباد نمین در جهت اجرای احکام قضایی صادره تقلیل منصوبات شد.
در سال های اخیر مسئولان استان اردبیل از تنش بی آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
مصرف بی رویه آب از سوی شهروندان ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل می شود.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.