به گزارش ایرنا ، معرفت آذری روز چهارشنبه در آیین توزیع دفترچه های جدید هویتی عشایر خلخال گفت: دفترچه ‌های جدید حاوی اطلاعات خانواده های عشایری است که امکان افزایش سطح خدمات ارائه شده به جمعیت عشایری را برای اداره کل امور عشایری در مرکز و ادارت امور عشایری شهرستان ها فراهم می کند.
وی با بیان اینکه امسال 800 کیلومتر راه عشایری در این استان تسطیح ، مرمت و بهسازی شد، اظهار داشت: 220 کیلومتر از مجموع این راه ها مربوط به راه های ارتباطی عشایر خلخال است.
او همچنین به شروع فعالیت شرکت تعاونی مستقل شهدای عشایر خلخال اشاره کرد و افزود: 13 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری برای توسعه فعالیت های اقتصادی این تعاونی و عشایر خلخال در سال جاری در نظر گرفته شده است.
وی گفت: پیش از این شرکت تعاونی عشایر خلخال زیر نظر شرکت تعاونی عشایر شهرستان بیله سوار اداره می شد که این کار به علت بعد مسافت 2 شهرستان مشکلات عدیده ای را برای عشایر این منطقه داشت.
وی افزود: امسال یک میلیارد و 490 میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده برای ارائه خدمات عشایری به خلخال اختصاص یافته و تانکرهای 2 هزار لیتری رایگان نیز در بین عشایر این شهرستان تزویع خواهد شد.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل همچنین بیان کرد: یک دستگاه خودرو جدید کمک دار به اداره امور عشایر خلخال اختصاص یافته و برای تجهیز ناوگان اداری نیز تلاش می شود.
فرماندار خلخال نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون نام عشایر شهرستان در جامعه غریب مانده بود، گفت: برگزاری 2 جشنواره توانمندی عشایر موجب معرفی قابلیت های مختلف عشایر این منطقه به مردم استان و کشور شد.
فریدون بابایی اظهار داشت: امسال 13 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری از محل اعتبارات اداره کل امور عشایری استان در اختیار این شهرستان قرار گرفته که متناسب با نیاز طرح های عشایر به متقاضیان مجری طرح های تولیدی و اقتصادی پرداخت می شود.
عشایر استان اردبیل از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که در هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند. برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی 2 هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.