به گزارش ایرنا ، فریدون بابایی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آب افزود: با توجه به کاهش قابل توجه نزولات آسمانی و احتمال بروز خشکسالی در آینده لزوم تامین آب روستاهای شهرستان از منابع آبی پایدار منطقه ضروری است.
وی گفت: در گذشته شبکه های آبرسانی و لوله کشی آب بیشتر روستاها اجرا شده ولی بی توجهی به منابع آبی پایدار و تامین اب از محل آب های سطحی ناپایدار همچون چشمه ها موجب شده تا با کوچک ترین نوسانات بارشی در منطقه شاهد بروز مشکل کم آبی در این روستاها باشیم.
وی اظهار داشت: در صورت ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی در سال آینده تعداد روستاهای دارای مشکل آب شهر و روستاهایی که امسال با استفاده تانکرهای آبرسانی آب آنها تامین می شد بمراتب بیشتر خواهد شد.
بابایی گفت: در حال حاضر غیر از پروژه احداث سد بفراجرد خلخال که آب شهر و 26 روستای منطقه را تا افق 1425 تامین می کند هیچ طرح مطالعاتی و یا پروژه دیگری برای تامین آب پایدار روستاها و شهرهای این شهرستان وجود ندارد.
رییس کارگروه حفاظت از منابع آبی خلخال بر لزوم تلاش مسئولان اجرای عضو این کارگروه با موارد دخل و تصرف افراد در مسیل دره های طبیعی بیان کرد: افرادی همیشه سعی در تصرف حریم و بستر رودخانه ها و مسیل دره های طبیعی با تخلیه تدریجی نخاله های ساختمانی دارند که این کار علاوه بر تصرف غیر قانونی اراضی ملی خطر راه افتادن سیل در مناطق مسکونی شهری و روستایی را بدلیل انسداد مسیر آب های سطحی در طول مسیر دره های طبیعی تهدید می کند.
بابایی افزود: در حال حاضر از طول مسیر 700 کیلومتر رودخانه های این شهرستان 200 کیلومتر مطالعه ، میله گذاری و تعیین حریم شده است.
او اجرای طرح های آبخیزداری توسط اداره منابع طبیعی شهرستان را از راهکارهای جلوگیری از خسارات ناسی از سیلاب و نیز افزایش ذخیره سفره های آب زیر زمینی ذکر کرد وخواستار ادامه و اجرای این طرح در مناطق مورد نیاز از جمله منطقه گونی و قیزباخان شهر خلخال شد.
وی از انسداد 13 حلقه چاه غیر مجاز در سال جاری توسط اداره امور آب این شهرستان خبر داد و گفت: انتظار از مسئولان این اداره در کنار برخورد جدی با هرگونه استفاده غیرمجاز آب های سطحی و زیر زمینی آزادسازی مسیرهای مسدود شده از نخاله های ساختمانی مسیل دره های منتهی به شهر است.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.