'از جمله اصطلاحات زیست شناسی و پزشکی که در جامعه شناسی بکار گرفته شده آسیب شناسی است. بر این اساس جامعه به یک کالبد زیستی تشبیه شده و همانند موضوعات زیستی و مسائل اجتماعی به مطالعه بی نظمی و نابسامانی های اجتماعی و رفتاری می پردازد که در اجتماع غیر منطقی تلقی می شود و نیز شرایطی را بررسی می کند که اصول و هنجارهای ارزشمند جامعه را مورد بی توجهی یا تخطی قرار می دهد و باعث می شود اهداف متعالی زندگی فردی و اجتماعی انسان تحقق نیابد.
تغییرات تیپ و طرز پوشش محصلانی که وارد دانشگاه می شوند و به نوعی از محدودیت خارج می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم. دانش آموزان دوره دبیرستان که دارای لباس فرم معین و رسمی هستند و از محدودیت درون مدرسه از جمله نظارت ناظم و مدیر مدرسه به رفتار و طرز پوشش آنها و همچنین داشتن همکلاسی های بومی و هم محله ای و حتی همکلاسی های هم جنس‏ برخوردار هستند، باعث شده که این دانش آموزان هنوز از بلوغ مدگرایی و خودنمایی خارج نشده باشند.
با آنکه در این دوره نیز آسیب هایی از جمله خط خطی کردن دست و پا و آسیب زدن به بدن (خودآزاری)، سیگار کشیدن و یا استفاده از تلفن همراه بطور مخفیانه مشاهده شده که شاید نشان دادن اعتراض به این محدودیت ها باشد که به نظر می رسد علت اصلی آن تحت تاثیر قرار گرفتن در فرهنگ غربی از طریق ماهواره ها، شبکه های مجازی و اینترنت باشد.
وقتی این افراد وارد دانشگاه می شوند نا خودآگاه خود را از محدودیت ها خارج می بینند و فکر می کنند دیگر بزرگ شده اند و دارای بلوغ فکری مستقل هستند و اولین کاری که می کنند به اصطلاح تیپ دانشجویی می زنند بدون آنکه آسیب های آن را در نظر بگیرند.
دانشجو که از مقررات لباس فرم و پوشش معین، تنبیهات و بازخواست ناظم مدرسه، نبود گوشی تلفن و همچنین محدودیت جنسی آزاد شده، جو دانشگاه فرد مورد نظر را ترغیب به خودنمایی می کند.
البته اکثر دانشجویان ظرفیت لازم برای بر حذر ماندن از آسیب های آن از طریق خانواده را دارند ولی برخی دچار لغزش می شوند و اولین اقدامی که می کنند طرز لباس پوشیدن خود را عوض می کنند و نمی دانند که حداقل باید تیپ دختر یا پسر دانشجو با لباسی که در کافی شاپ و یا مهمانی می پوشند فرق داشته باشد.
اغلب مشکلاتی که در حراست دانشگاه ها مطرح است و متناسب با قوانین پوشش در دانشگاه ها نمی باشد پوشیدن لباس های آستین دار ، دکمه دار و اکثرا مانتو های جلو باز و چسبان می باشد که چون این دانشجویان فقط یک سال است از دوره دبیرستان با محدودیت های تعریف شده وارد دانشگاه شده اند ناخودآگاه دچار لغزش های دانشجویی می شوند و باز خورد آن از لحاظ فرهنگی آسیبی بزرگ به زمان حال و آینده جامعه دارد.
از راهکارهای مقابله با این آسیب ها متداول در جامعه می توان به فرهنگ سازی و احیای فرهنگ اسلامی ، انتخاب سیاست گذاران و برنامه ریزان اصلح این حوزه ، آموزش فلسفه پوشش و حجاب به والدین از طریق رسانه های ملی و محلی، آموزش منشور عفت بر مبنای سوره نور، آموزش حفظ حرمت بدن و ذهن و تاثیر آن در زندگی ، آموزش انواع تیپ شناسی شخصیت و در نهایت آگاهی دادن جوانان به اهداف و سیاست گذاری غرب مبنی بر ترویج پوشش نامناسب و رواج فرهنگ عریان گری است.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.