به گزارش خبرنگار ایرنا ، دشت اردبیل برخلاف سال های معمول از ابتدای پاییز امسال تاکنون از نعمت برف محروم مانده و این درحالیست که طی این بازه زمانی دست کم 15 بار ناوه بارشی و هوای سرد منطقه را زیر تاثیر قرار داده و در اکثر روزها هوا بطور نسبی سرد بوده است.
البته از سرماهای آنچنانی و شدید که در بسیاری از روزهای پاییزی سال های عادی اردبیل بطور مکرر بر منطقه حاکم می شوند امسال خبری نبوده است به گونه ای که سردترین شب پاییزی امسال اردبیل در سپیده دم امروز (28 آذر) با کمینه دمای منفی پنج درجه سانتیگراد رقم خورد.
از ابتدای پاییز امسال ورود ناوه ها و توده های هوای سرد به منطقه فقط در بلندی های اطراف و نیز بعضی شهرستانها ازجمله سرعین و خلخال ریزش نه چندان چشمگیر برف را در پی داشته است.
جمعی از سالخوردگان منطقه بر این باورند نباریدن برف در پاییز امسال مورد عجیبی نیست چون در بعضی سالها دشت اردبیل (شامل شهرستانهای اردبیل ، نمین و نیر) روزهای بدون بارش و بطور نسبی گرم زیادی را سپری کرده و در واقع در آن سال ها بارشی نبوده تا برفی هم باشد اما اینکه باوجود نفوذ توده هوای سرد به جای برف در منطقه بطور مکرر باران باریده در منطقه کم سابقه بوده است.
پیشینیان اردبیل بر این باور بوده اند که ریزش باران از آبان تا پایان زمستان در منطقه سردسیری مانند اردبیل زیان آور و به منزله سم برای کشاورزی است.
آن عده از کشاورزانی که محصولاتی مانند گندم و جو پاییزه کشت کرده اند از عریانی زمین ها و احتمال سرمازدگی جوانه های گندم به شدت ابراز نگرانی می کنند چراکه از قدیم می گویند که برف به منزله لحاف زمین و بخصوص کشتزارها در روزهای سرد پاییز و زمستان است.
در این حال ساکنان اردبیل که به علت شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی در سال های عادی بیش از نیمی از سال را با برف و سرما پشت سر می گذارند چند روزیست که با آگاهی از پیش بینی هواشناسی مبنی در پیش بودن هوای سرد و برفی در دو روز پایانی آذر برای تجربه ساعات آرامش بخش برفی آماده شده و لحظه شماری می کنند.
تازه ترین الگوی هواشناسی نشان می دهد پیشانی یک چرخند که در زمان کنونی روی عراق مستقر است از نخستین ساعات پنجشنبه از جانب جنوب غرب وارد استان اردبیل شده و سبب بارش هایی ابتدا به شکل باران در جنوب اردبیل می شود.
از حوالی ظهر 29 آذر با لغزش توده هوای سرد قطبی که اکنون سرتاسر عرض های شمالی از اروپا تا شرق روسیه و سیبریه را پوشش داده است دامنه بارشها گسترش یافته و به شکل برف به دشت اردبیل و قسمت وسیعی از این استان کشیده خواهد شد.
انتظار می رود این ناپایداری ها تا واپسین ساعات پاییز و آغازین روزهای چله زمستان ادامه یافته و یک شب یلدای خاطره انگیز را برای مردم این سرزمین باستانی رقم بزند.
به گزارش ایرنا ، در شامگاه چهارشنبه دمای هوای اردبیل پنج درجه بالای صفر است و وزش باد گرمیج با بیشینه سرعت 35 کیلومتر در ساعت در شهرستانهای اردبیل و نمین، نیر ، سرعین و مشگین شهر آغاز شده است.
مدیرکل مدیریت بحران اردبیل گفت: چون این نخستین برف قابل توجه و فراگیر پاییز امسال در اردبیل و قسمت وسیعی از این استان محسوب می شود براساس پیش بینی هواشناسی ضرورت دارد شهروندان استان آمادگی های لازم را در برابر این وضعیت جوی داشته باشند.
فرهاد عبدالعلی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تجهیز خودروها به ضد یخ ، لاستیک یخ شکن و زنجیرچرخ ،بازبینی بخاری خودروها ، احتیاط در ترددهای پیاده و سواره به خاطر احتمال زیاد بروز پدیده یخبندان در نقاط سردسیر استان اردبیل و بازبینی وضعیت گرمایشی مکان هایی مانند مرغداری ها ، گاوداری ها ، گلخانه ها و ... ازجمله مواردی هست که ساکنان اردبیل باید از روز پنجشنبه تا اوایل هفته آینده رعایت نمایند.
پیش آگاهی های هواشناسی نشان می دهند که طی نیمه اول دی ماه امسال در دو تا سه نوبت موج سرد و برفی وارد استان اردبیل می شود که در صورت تحقق این الگو می توان به جبران قسمتی از کمبود بارش برف پاییزی منطقه امیدوار بود.
اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از وضعیت جوی بسیار متغیر برخوردار است. در سال های معمول از اوایل آبان ماه هوای منطقه به تدریج روی به سردی رفته و هر از گاهی بارش برف و کولاک منطقه را در بر می گیرد.
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.