به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز دوشنبه در جلسه بررسی طرح ساماندهی جنگل فندقلو افزود: پراکنش این آثار از شمال تا جنوب در 24 کیلومتر و از غرب تا شرق در پنج تا 10 کیلومتر است.
وی گفت: در حال حاضر مطالعه هفت سایت گردشگری در دستور کار قرار گرفته که یکی از مهم ترین آنها جنگل فندقلو است.
وی اظهار داشت: بعد از عقد قرارداد با مشاور از اداره کل منابع طبیعی محدوده جنگل فندقلو اخذ شده و نقشه توپوگرافی احصا و در ادامه از ادارات ورزش، محیط زیست، آب منطقه ای، کشاورزی، راهداری و راه و شهرسازی استعلام اخذ شده است.
او گفت: مشاور در 15 نقطه شهری و روستایی پرسشنامه و آمار محلی تعریف کرده و وارد فاز پیشنهادات شده است.
فلاحی با اشاره به اخذ ضوابط از سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته جریان حرکت گردشگران ترسیم شده و مسیرهای اصلی گردشگری شناسایی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: طبق مطالعات مشاور مسیر اردبیل ، نمین ، آستارا به عنوان مسیر اصلی و مسیر آبی بیگلو ، ننه کران مسیر دوم تعریف شده است.
فلاحی به تعریف پنج پهنه ورزشی، اقامتی طبیعت گردی، ورزش های زمستانی و آموزشی و خدماتی اشاره کرد و گفت: ضلع شمالی به عنوان پهنه ورزشی، اطراف ننه کران به عنوان پهنه اقامتی به سبک زندگی عشایر و مردم محلی، اطراف آبی بیگلو به عنوان پهنه تفریحی، آموزشی و تالاب سد سوها و حد فاصل سقزچی به عنوان فضای ورزش های آبی و همچنین اطراف کوهسنگر به عنوان پهنه ورزش های زمستانی تعریف شده است.
او به تعریف پنج مسیر گردشگری ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: مشاور با در نظر گرفتن مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات حمل و نقل، موتورکراس برای کوهسنگر، ماشین برف پیما برای کوهسنگر، اسب سواری، گاری و تراکتور برای نیارق-آبی بیگلو و ماشین های آفرود برای حیران - آبی بیگلو تعریف کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در زمینه اشتغال پیش بینی شده پروژه های سرمایه گذاری نیز افزود: با سرمایه گذاری 509 میلیارد تومانی برای 2 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده و همچنین برای هزار و 800 نفر نیز شغل روستایی فراهم خواهد شد.
منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است.
این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در 10 کیلومتری شهر نمین و 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.
مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.
در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.
فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید ، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.
بابونه که هر سال جشنواره گل های بانونه به خاطر رویش آن در جنگل فندقلو برگزار می شود گیاهی است یک ساله ، معطر و به ارتفاع 20 تا 40 سانتیمتر که به صورت خودرو در مزارع ، دشت ها ، باغ ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید.
گل بابونه در عطاری ها ، طب سنتی ، داروسازی صنعتی و تولید مواد بهداشتی کاربرد فراوان دارد.
آب و هوای مطبوع ، پرندگان و گونه های مختلف جانوری ، وجود آلاچیق و استراحت گاه های شبانه روزی ، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم انداز زیبای گردنه دل انگیز حیران از طریق تله کابین از جمله ویژگی هایی است که در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران ، میهمانان و علاقمندان به طبیعت تبدیل کرده است.
همین جاذبه ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.