نائب رئیس شورای شهر اردبیل گفت: در مجمع مشورتی شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها مقرر شد تا از طرق قانونی و رایزنی با وزارت کشور ابلاغیه عوارض تمدید پروانه‌های ساختمانی ابطال شود.
حبیب فتحی در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، با ارائه گزارشی از نشست اخیر مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در همدان اظهار کرد: شصت و دومین جلسه مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها طی روزهای هشتم و نهم آذرماه در همدان برگزار شد که در روز اول چهار کمیسیون نشست‌های تخصصی خود را با حضور اعضا و به شکل همزمان برگزار کردند که شامل کمیسیون اقتصادی، کمیسیون حقوقی، کمیسیون عمران و شهرسازی و کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل بود.
وی خاطرنشان کرد: ماحصل برگزاری این کمیسیون‌ها به صدور بیانیه‌هایی ختم شد که ما با توجه به حساسیت کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل در جلسه این کمیسیون حاضر شدیم تا چالش‌های پیش روی این حوزه را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم.
نائب رئیس شورای شهر اردبیل به سخنرانی رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها در این جلسه اشاره کرد و گفت: در جمع‌بندی نهایی و در قالب کمیسیون حقوقی و اقتصادی موضوعاتی در باب لایحه مدیریت یکپارچه شهری و مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد تا این موضوعات و مسایل به صورت دقیق مورد پیگیری قرار گیرد.
فتحی بیان کرد: در این کمیسیون‌ها در کنار لزوم حفظ و افزایش اختیارات شوراها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و کاهش درآمد شهرداری‌ها قرار شد درآمدهای ناشی از عوارض به صورت محلی و با تشخیص شوراها به عنوان منتخبین مردم مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن بر لزوم پیش‌بینی بودجه برای اجرای برخی طرح‌ها در حوزه عمرانی و زیست محیطی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد.
وی ضرورت ابطال ابلاغیه اخیر وزارت کشور را در باب عوارض تمدید پروانه‌های ساختمانی یادآور شد و تصریح کرد: قرار شد با مکاتباتی که شورای شهرها و استان‌ها انجام می‌دهند زمینه ابطال این ابلاغیه فراهم آمده تا عوارض تمدید پروانه ساختمانی از سوی وزارت کشور ملغی شود.
نائب رئیس شورای شهر اردبیل افزود: در این کمیسیون‌ها بر افزایش اختیارات شوراها در تحول‌آفرینی حوزه درآمدها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تاکید شد و در کنار آن در کمیسیون عمران و شهرسازی بر اجرا و ساماندهی پروژه‌های محرک بافت‌های تاریخی و فرسوده تاکید جدی انجام شد.
فتحی گفت: با توجه به اینکه اردبیل شهر مهاجرپذیر است و بافت فرسوده و ذخایر شهری باید در آن مورد توجه قرار گیرد در احیای بافت فرسوده و تاریخی باید برنامه‌ریز‌ی‌های دقیق با همکاری شورا و شهرداری به انجام برسد.
 
اعطای پروانه رایگان به ساخت و سازها در مناطق کم‌برخوردار اردبیل
نائب رئیس شورای شهر اردبیل گفت: با هدف ارتقای ساخت و ساز در مناطق کم‌برخوردار پیشنهاد می‌کنیم تا با اعطای پروانه رایگان زمینه کیفی‌سازی و بهبود فرآیندها در این حوزه مهیا شود.
فتحی با اشاره به گزارش عملکرد شهرداری و سازمان‌های تابعه در 6 ماهه اخیر به شورای شهر اردبیل اظهار کرد: در این گزارش اقدامات خوبی را در حوزه تملک اراضی توسط شهرداری به ویژه در محدوده کمربندی اول و دوم نظیر میدان آیت‌الله مشگینی، اطراف امامزاده سیدصدرالدین، پیله سحران، جاده خلخال، میدان ایثار، بازگشایی مسیر کندروی کمربندی دوم، آرازعلی، تپه نادری، خرید و تامین زمین برای احداث پارک بانوان، ساماندهی و اسکان وانت‌بارها، تملک خانه‌های قدیمی و خرید زمین برای احداث ایستگاه آتش‌نشانی در بودجه سالجاری شاهد هستیم.
فتحی خاطرنشان کرد: در بودجه 97 برای شهرداری مرکز 221 میلیارد ریال بودجه پیش‌بینی کرده بودیم که تاکنون 75 میلیارد و 795 میلیون ریال آن محقق شده که ما در قالب کمیسیون بازآفرینی شهری بیشترین تلاش را در حوزه تملک اراضی و بازگشایی‌ها شاهد هستیم که امیدواریم در سال آینده نیز این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
وی به ضرورت تدوین نظام بودجه‌ریزی عمرانی و خدماتی در شهرداری براساس یک راهبرد محله‌ای و منطقه‌ای با هدف رفع محرومیت‌ها اشاره کرد و افزود: رفع این محرومیت‌ها به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته در اولویت اقدامات شورا و شهرداری است و در مجمع مشورتی نیز راه حل متفاوت در این زمینه ارائه شد اما پیشنهاد مشخص ما در این زمینه اعطای پروانه رایگان به سازندگان در مناطق کمتر توسعه یافته است تا این امر به بهبود و کیفی‌سازی ساخت و سازها کمک کند.
نائب رئیس شورای شهر اردبیل بیان کرد: در هر 32 استان کشور در قالب بودجه‌های عمرانی براساس مناطق و محلات مختلف شهر با رویکرد رفع محرومیت تدابیری خاص در نظر گرفته شده که در این زمینه با هدف ساماندهی باغات داخل شهر نیز تملک اراضی و یکپارچه‌سازی مدیریت بر مبنای نظام جامع تفصیلی شهر مدنظر است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.