رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر متوسط جهانی است به طوری که سالانه 2 میلیارد و 500 میلیون تن خاک با فرسایش از دسترس خارج می‌شود.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، خلیل نیکشاد در همایش روز جهانی خاک در اردبیل اظهار کرد: پنجم دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده به طوری که سازمان ملل با نامگذاری این روز به نام روز خاک سعی کرد تا اهمیت این موضوع را به جوامع جهانی گوشزد کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از منابع ارزشمند جامعه بشری در کنار آب و هوا توجه به خاک است که هر چقدر در صیانت و حفاظت از آن و جلوگیری از آلودگی‌ها برنامه‌‌ریزی دقیقی انجام شود به همان میزان بهره‌برداری از خاک و کاشت محصولات متنوع در آن توسعه می‌یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یکی از عوامل و عناصر فرسایش خاک را گرایش به کشاورزی سنتی به جای کشاورزی علمی و روش‌های نوین در صیانت از خاک دانست و بیان کرد: کودهای شیمیایی و ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی یکی از عناصر آلودگی خاک به شمار می‌رود که در جلوگیری از آنها باید روش‌های دقیق و زیربنایی مورد توجه قرار گیرد.
نیکشاد افزود: در شمال استان اردبیل کشاورزان با استفاده از روش‌های نوین به ویژه اجرای طرح‌های خاک‌ورزی و استفاده از ماشین‌آلات مدرن در این زمینه سعی می‌کنند تا به نوعی از فرسایش خاک جلوگیری کرده و زمینه صیانت از این منبع ارزشمند را فراهم کنند.
وی شمال استان اردبیل را مرکز تحقیقات حفاظتی شمالغرب کشور در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: در کنار استفاده از ماشین‌آلات کم‌ خاک‌ورزی و بی‌خاک ورزی سعی بر این است تا با استفاده از کودهای دامی از فرسایش خاک و همچنین نابود شدن تدریجی این منبع جلوگیری شده و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید بتوان اهداف مورد نظر را در این زمینه پیگیری کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اهمیت خاک در تولیدات متنوع محصولات کشاورزی را در استان اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: این استان یکی از مناطق متنوع در تولید محصولات کشاورزی است که قطعا با صیانت و حفاظت از خاک و استفاده بهینه از منابع آب به راحتی می‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.
در این مراسم که محققان و اساتید دانشگاه‌ها نیز حضور داشتند در مورد اهمیت حفاظت و صیانت از منبع غنی خاک و جلوگیری از فرسایش آن مباحث علمی، تحقیقاتی و پژوهشی مطرح شد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.