همایش پیشگیری و تشخیص سرطان پستان با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از بانوان شاغل در ادارات، سفیران سلامت و بانوان غیرشاغل در اردبیل برگزار شد. 
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، همایش پیشگیری و تشخیص سرطان پستان با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از بانوان شاغل در ادارات اردبیل برگزار شد. در این مراسم دکتربابک نخستین با اشاره به ویژگی سرطان پستان اظهار کرد: سرطان پستان بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم در بافت پستان ایجاد می‌شوند و در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان‌های خانم‌ها قرار داشته و روزبروز در حال افزایش است.   به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل کنترل وزن، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی، کاهش مصرف چربی‌های اشباع، از عوامل موثر در کاهش ابتلا به سرطان به شمار می رود. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان کرد: با غربالگری و تشخیص زودرس، سرطان پستان در مراحل اولیه قابل درمان است. غربالگری شامل انجام معاینه ماهیانه پستان‌ها و زیر بغل توسط خود فرد، معاینه بالینی پستان توسط  پزشک، ماما و یا کادر بهداشتی و ماموگرافی است. 
وی اضافه کرد:  توصیه می شود معاینه بالینی پستان  در ۲۰ تا ۴۰ سالگی هر دو سال یک بار و بالای ۴۰ سال سالیانه انجام شود همچنین در زنان دارای عوامل خطر فواصل معاینات هر شش ماه یک بار است.   نخستین یادآور شد: کنترل وزن، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی، کاهش مصرف چربی‌های اشباع، محدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از سه بار در هفته، افزایش مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها، محدود کردن مصرف مواد غذایی سرخ شده و عدم مصرف قسمت‌های سوخته گوشت، شیردهی و قطع مصرف الکل در کاهش ابتلا به سرطان بسیار موثر است. 
به گفته وی طبق گزارش کشوری تعداد موارد جدید سرطان در سال ۱۳۹۴ در استان اردبیل ۱۶۸۵ مورد بوده است که از این تعداد، ۷۲۵ مورد یعنی ۴۳ درصد از سرطان‌ها در زنان و ۵۷ درصد با ۹۶۰ مورد از سرطانها در مردان رخ داده است. 
بابک نخستین با اشاره به اهداف این همایش اظهار کرد: امروز سرطان پستان یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان است بطوریکه که لازم است زنان با عنوان نیمی از جمعیت کشور در بحث‌های پیشگیری و خود مراقبتی به مراکز بهداشتی استان که اقدامات خوبی در بحث‌های غربالگری انجام می دهند؛ مراجعه کنند. 
در این همایش همچنین از سوی دو تن از پزشکان متخصص فیزیولوژی و آناتومی پستان، نحوه خود آزمایی پستان و نحوه برخورد با موارد مشکوک به سرطان پستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در خصوص حمایت روانی از بیماران سرطانی، تاثیر معنویت در درمان بیماران سرطانی، نحوه برخورد اطرافیان با بیمار، نحوه تقسیم کار در اعضا خانواده و تقویت روحی بیماران مطالبی  ارایه شد.   
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.