به گزارش ایرنا ، آیت الله سیدحسن عاملی روز سه شنبه در نشست ائمه جمعه استان با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: حساسیت در مصرف آب و انرژی باید به یک فرهنگ ماندگار تبدیل و خانواده ها دانش آموزان و فرزندان را در مصرف انرژی طوری تربیت کنند که آنها خود را امانت داران و نگهبانان بزرگ این عرصه بدانند.
او گفت: 90 درصد اسراف آب در بخش کشاورزی و در آبیاری سنتی است، امروز هر کشاورزی که آبیاری سنتی را تبدیل به قطره ای، بارانی و مکانیزه نکند، شریک گناه و معصیت می شود و اسراف گناه کبیره است.
امام جمعه اردبیل تشریح کرد: با آبیاری سنتی هم محصول کمتر است و هم بحران خاک به سراغ ما می آید، امروز در جای جای استان در اثر آبیاری غرقابی، توان و قدرت خاک از بین رفته است.
او اظهار امیدواری کرد با راه اندازی آبیاری مدرن و قطره ای در استان و حمایت همه جانبه دولت از کشاورزان در این عرصه معضل کم آبی کنترل و مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این نشست گفت: با فرهنگ سازی توسط رسانه ها و نهادهای متولی می توان مصرف آب را مدیریت کرد.
اصغر سلیمان زاده با اشاره به کسری شدید منابع آب زیرزمینی در این استان افزود: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است که اگر هم ‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنیم، منابع آبی به وضعیت اولیه می‌رسد.
او با بیان اینکه در دشت اردبیل با 632 میلیون متر مکعب کسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، اظهارداشت: این وضعیت دشت اردبیل را در آستانه فرونشست قرار داده و این دشت یکی از 355 دشت ممنوعه کشور است.
سلیمان زاده افزود: برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه های کشاورزی کم مصرف آب ، آبیاری قطره ای و تحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است.
او همچنین کاهش 30 تا 40 درصدی رواناب های استان در سال جاری را زنگ خطری برای استان دانست و گفت: در اثر کاهش بارش ها و به تبع آن کاهش رواناب ها امسال شاهد کمبود شدید آب پشت سدهای استان بودیم که در صورت تداوم این روند چالش های بزرگی را در حوزه آب در پیش داریم.
وی افزود: کاهش 50 درصدی بارش ها در سال زراعی امسال نگرانی ها از وضعیت بحرانی آب را دوچندان کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل همچنین با اشاره به اجرای پروژه های بزرگ بخش آب استان با عنایات مقام معظم رهبری و دولت از محل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بیشتر پروژه های بخش آب استان امسال و سال آینده به نتیجه می رسند و با بهره برداری از آنها تحول بزرگی در استان ایجاد می شود.
سلیمان زاده با اشاره به اخذ مجوز 850 میلیارد ریالی فاینانس برای اجرای شبکه گیوی افزود: بزودی فراخوان اجرای پایاب سد گیوی منتشر خواهد شد.
6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.