'به منظور کنترل بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم، خروج کالاهای اساسی توسط اتباع خارجی از مرز شهرستان بیله سوار ممنوع است.
فرماندار بیله سوار در بازدید از پایانه مسافری گمرک بیله سوارضمن اعلام این خبرگفت: با توجه به افزایش قیمت ارز خارجی، این امکان برای اتباع کشور جمهوری آذربایجان فراهم شده تا بیشتر مایحتاج خود را ازبازار اردبیل تامین کنند و اخیرا براساس تصمیم هیات دولت صادرات 25 کالای اساسی با هدف کنترل شرایط بازار از شهرهای مرزی ممنوع شده است. برخی از مردم ومئسولین معتقدند که بین اقلام صادراتی از مرز اردبیل اقلام دارویی بیش ازسایرکالاها علیرغم احساس کمبود برای مردم خروج آن مشکل ساز است.
در این خصوص یکی از سایت‌های خبری اخیرا نوشته بود: مردم جمهوری آذربایجان به بهانه مسافرت و گردش، بصورت فله‌ای و انبوه، داروها را در استان اردبیل که قیمت آن در مقایسه با قیمت داروها در این کشور ارزان است، خریداری می ‌کنند و در کشور خود به قیمت بسیار بالایی می‌فروشند.
تحولات بازار اقتصادی در ایران، این موضوع « خرید چمدانی دارو» را افزایش داده است، شهروندان این کشور به بهانه مسافرت و گردش به ایران آمده و داروها را بصورت انبوه و فله‌ای خریداری و در کشور خودشان به قیمت قابل توجهی به فروش می‌رسانند و این موضوع درحالی رخ می دهد که نهادهای نظارتی از این مساله پراهمیت غافل هستند.
در گذشته قاچاق دارو از خارج به سمت داخل انجام می‌شد، اما در ماه های اخیر این مسیر حالت عکس پیدا کرده است، خروج چمدانی دارو بیشتر از طریق مرز استان اردبیل صورت می‌گیرد.
علی نواداد معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا که در سالن جلسات معاونت غذا و داروی استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در توجه به آن غفلت می‌شود، نعمت سلامتی بوده که با هیچ چیز دیگری قابل معاوضه نبوده و هر گونه سهل‌انگاری در خصوص از دست دادن این گوهر ارزشمند که کیفیت زندگی ما در وهله اول در گرو آن است، جای تعجب خواهد داشت.
وی افزود: در شرایطی که در دهه‌های گذشته مهمترین درگیری بهداشتی مقابله با بیماری‌های واگیرداری همچون سل، حصبه و بیماری‌های مشابه بود، در سال‌های اخیر جامعه هزینه‌های زیادی را در مقابله با بیماری‌های غیرواگیرداری همچون سرطان، فشار خون، دیابت و امراض مشابه متحمل می‌شود.
در شرایط کنونی قسمت عمده بیماری‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم به عدم توجه به مقابله با آن درسالهای گذشته بوده که اکنون آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه جامعه وارد کرده و باعث خلل در روند زندگی صحیح و مناسب بسیاری از افراد می‌شود.
در ‌این حال رئیس سازمان نظام پزشکی اردبیل گفت: اقلام دارویی کمیاب روز به روز دراردبیل بیشتر می‌شود، بسیاری از مراجعین و بیماران قادر به پرداخت ویزیت عادی نیستند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم گفت: مردم به نان شبشان محتاجند، عده ای ازخوب و بد بودن الگوی تغذیه حرف میزنند.
متاسفانه علیرغم این وضیعت همچنان دارو از استان خارج ودر مراکز در مانی استان اردبیل تحت عنوان توریست درمانی و... تلاش برای استقبال مردم کشور همسایه است.
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.