بهبود علیزاده روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: در سال زراعی جاری 15 هکتار از اراضی مستعد خلخال به کشت زعفران اختصاص یافته بود که با توجه به میانگین عملکرد چهار کیلوگرم در هکتار پیش بینی می شود بیش از 60 کیلوگرم محصول مرغوب برداشت شود .
وی بیان کرد: امسال با هدف حمایت از زعفران کاران منطقه هفت تن پیاز زعفران گواهی شده تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
علیزاده اظهار داشت: در راستای توسعه کشت زعفران امسال سه 3 میلیارد و 270 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و همچنین 50 میلیون ریال یارانه خرید پیاز این محصول به ازای هر هکتار در اختیار زعفران کاران منطقه قرار گرفت.
او با بیان اینکه کشت ازمایشی زعفران در خلخال از سال 1371 اغاز شده است، اظهار داشت کرد: از سال 1381 با توزیع رایگان پیاز زعفران کشت این محصول گران قیمت از سوی کشاورزان منطقه جدی گرفته شد .
علیزاده افزود: در سال های اخیر اقدامات مناسبی برای ارائه بسته های حمایتی به کشاورزان از جمله تسهیلات بانکی ارزان قیمت صورت گرفته و این کار منجر به افزایش سطح زیر کشت و بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان زعفران کار شده است .
او با بیان اینکه در سال گذشته از 12.5 هکتار اراضی بارور کشت زعفران بیش از 40 کیلوگرم محصول برداشت شد، گفت: با توجه به افزایش 2.5 هکتاری سطح زیر کشت پیش بینی می شود میزان زعفران برداشت شده در سال جاری به بیش از 60 کیلوگرم برسد.
کاهش هشت برابری مصرف آب برای هر هکتار در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، تداخل نداشتن فصل آبیاری این محصول با دیگر محصولات کشاورزی و باغی، ظرفیت بالای اشتغال زایی و بازدهی اقتصادی مطلوب از مزایایکشت زعفران در خلخال عنوان می شود.
بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر تابستان و مناسب ترین زمان برداشت آن نیمه دوم آبان بوده و هر پیاز زعفران در شرایط آب و هوایی خلخال قادر به هفت سال گل دهی است.
خلخال در جنوب اردبیل واقع است.
71191/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.