بهروز آقازاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان تولید کلزا در سال زراعی گذشته در این شهرستان بیش از 420 تن بود و پیش بینی می شود در سال زراعی جاری افزون بر 700 تن دانه روغنی کلزا در فصل برداشت از مزارع این شهرستان برداشت شود.
وی اظهار داشت: امسال بیش از 2 تن بذر کلزا در بین 108 نفر از زارعان این شهرستان توزیع شده و ارقام کشت شده شامل ارقام هیبرید نپتون ، ناتالی ، گارو ، روهان و هیدرومیل می باشد.
او گفت: از خصوصیات بارز ارقام هیبرید عملکرد بالا در واحد سطح و یکنواختی در رسیدگی محصول است که این موضوع برداشت را راحت تر می کند.
آقازاده برگزاری کارگاه های آموزشی و اجرای برنامه های آموزشی گسترده در زمینه مزایای کشت کلزا ، تامین بذور هیبرید و مقاوم به ریزش و سرما با عملکرد بالا و تامین کارنده های کلزا را از جمله اقدامات انجام شده در راستای ترغیب و تسهیل شرایط کشت برای کشاورزان ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: با توجه به رعایت اصول و فنون کشت گیاه کلزا مزارع از سطح سبز مطلوبی برخوردارند.
وی اظهارامیدواری کرد در تولید این محصول که تضمینی توسط دولت بصورت نقدی از کشاورزان خریداری می شود، گامی موثر برای خودکفایی تولید روغن مصرفی خوراکی برداشته شود.
استان اردبیل با 19 هزار و 400 تن خرید کلزا در سال زارعی جاری در ردیف هشت استان برتر کشوری قرار گرفت.
اردبیل ، گلستان ، مازندران ، ایلام ، قزوین ، کرمانشاه ، فارس و خوزستان استان های برتر کشور در تولید کلزا محسوب می شوند که بیش از 80 درصد کلزای کشور را تولید می کنند.
شرکت کشت و صنعت مغان در سال زراعی جاری 51 درصد از کلزای تولیدی استان را به خود اختصاص داد و بیله سوار مغان نیز با برداشت سه هزار و 265 تن کلزا در بین شهرستان های استان مقام اول تولید را کسب کرد.
دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی از ویژگی های خاصی برخوردار است که از آن جمله می توان به بالا بودن درصد روغن آن اشاره کرد که در حدود 40 تا 45 درصد بوده و میزان اسید چرب اشباع شده آن کم است و از لحاظ خصوصیات زراعی هم خاک مزرعه را پوک می کند و با تقویت خاک زراعی بستر زراعت را برای کشت دوم یعنی سویا بیش از پیش آماده می کند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.