به گزارش ایرنا ، دکتر علی اکبر شکارچی روز پنجشنبه در همایش هفته پویش ملی بانوان خلخال افزود: در حالی که هر یک از این بیماری ها با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و معاینه اولیه از سوی پزشک قابل درمان هستند بسیاری از بانوان مبتلا به بیماری سرطان پستان و دهانه رحم از این معاینه ساده تشخیص اجتناب کرده و دچار این بیماری شده اند.
وی با بیان اینکه مشکل افزایش این نوع بیماری ها در بین زنان ، آموزش لازم برای مراجعه اولیه و سطح یک تشخیص بیماری به بانوان در معرض خطر این بیماری است، گفت: معاینات تخصصی سطح 2 مربوط به این بیماری با بهره گیری از امکانات پیشرفته ماموگرافی و سایر امکانات پیشرفته تشخیص پزشکی مرحله دوم تشخیص و درمان بیماری محسوب می شود.
او اظهار داشت: در صورتی که پزشک معالج در مرحله اول معاینه تشخیص دهد بیمار برای ادامه روند معاینه و درمان به بخش تخصصی این بیماری ارجاع خواهد شد.
وی بیان کرد: بیشتر بانوان را بیماری های خاص از جمله بیماری های مربوط به دوران بارداری و زایمان ، استرس ، تغذیه نامناسب ،کم تحرکی ، چاقی ، مصرف دارو ، بیماری های جنسی ، بیماری های روانی ، عفونت های آمیزشی ، مصرف دخانیات ، ایدز و سرطان پستان در کنار انواع آسیب های پرخطر سلامت تهدید می کند.
وی سلامت زنان را مطمئن ترین راه نیل به اهداف کلی سلامت و ارتقای کیفیت زندگی برای همه افراد جامعه دانست و افزود: نقش مادران در تولد و تربیت فرزندان تعیین کننده است.
شکارچی اظهار داشت: فرهنگ تغذیه سالم در بین مادران موجب ترویج فرهنگ تغذیه درست و عاری از بیماری های غیر واگیردار در بین فرزندان خواهد شد.
رییس دانشکده علوم پزشکی خلخال همچنین گفت: 98 درصد از جمعیت زنان میانسال این شهرستان یک بار خدمت سلامت را از مراکز بهداشتی و درمانی گرفته اند.
شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در جنوب اردبیل قرار دارد. 40 هزار و 279 نفر معادل 49 درصد از جمعیت این شهرستان را زنان تشکیل می دهند که بیشترین تعداد این جمعیت را بانوان میانسال با 14 هزار و 427 نفر شامل می شود.
2 هزار و 787 کودک با 3.3 درصد ، 7 هزار و 249 نوجوان با 8.8 درصد ، 7 هزار و 49 جوان با 8.5 درصد و 6هزار و 811 بانوی سالمند 8.2 درصد از جمعیت بانوان خلخال را تشکیل می دهند.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.