حمید کارآفرین جوانی است که با چند دانشجوی نخبه وارد عرصه فعالیت دانش بنیان شده و اکنون پس از تلاش بسیار، ناامیدانه می گوید: مسیر کار در اقتصاد دانش بنیان بسیار سخت است، از بروکراسی اداری بگیر تا مرز تولید و اکنون در پایان راه، چگونگی عرضه محصول تولیدی خود به معضلی جدی تبدیل شده است.
وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل شرکت‌ های دانش بنیان در استان اردبیل در کنار سختی خاص مسیر تولید، در تجاری سازی محصولات و ضعف مدیریت کسب و کار است.
او بیان کرد: با اینکه فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان از جمله دانش آموختگان و نخبگان کشور هستند، اما بسیاری از آنها با مسائل بازاریابی محصول از جمله مراحل معرفی محصول، تبلیغات، مذاکره جهت ثبت سفارش، ارتباط با بازارهای بین المللی برای صادرات آشنا نبوده و به همین دلیل در مرحله فروش محصول با مشکل مواجه می شوند.
به گفته وی، مشکل بازاریابی برای محصول در شرکت های دانش بنیان نوپا بیشتر از شرکت های با سابقه بوده و به همین دلیل این شرکت ها بیشتر به حمایت از سوی دولت نیاز دارند.
به گزارش ایرنا، اقتصاد دانش بنیان امروزه به عامل سرعت بخش و جهشی در رشد و توسعه کشورها تبدیل شده و زمینه های فراوان اشتغال بویژه برای جوانان را فراهم کرده است.
مهمتر ین هدف از راه ‌اندازی شرکت ‌های دانش بنیان بعنوان پایه های اقتصاد مبتنی بر فناوری و دانش؛ جذب و تبدیل ایده‌ ها به محصول و مشاغل پایداربدون نیاز به سرمایه های هنگفت مالی، تجاری ‌سازی علم و دانش، توانمندسازی دانش ‌آموختگان برای ورود به فضای کسب‌ و ‌کار است.
اگرچه در استان اردبیل طی سال‌ های گذشته توجه زیادی به ایجاد و حمایت از شرکت‌ ها و مجموعه ‌های دانش‌ بنیان شده اما هنوز موانع و مشکلات مهمی بر سر راه بقا ، رشد و شتاب فعالیت این شرکت‌ ها وجود دارد.
فعالان حوزه دانش بنیان در استان اردبیل تاخیر در روند ثبت شرکت ، وجود بروکراسی اداری ، کمبود منابع مالی با سود متناسب، اعتماد کم به محصولات دانش بنیان داخلی، تاخیر در تامین مالی قراردادهای منعقده با دولت ، نبود صندوق پژوهش فناوری ، نبود حمایت بانک ها و فقدان آشنایی و ناتوانی در بازاریابی و تجارت را از جمله مشکلات خود ذکر می کنند.
به گفته فعالان حوزه دانش بنیان، استان اردبیل در زمینه اقتصاد دانش بنیان از دیگر مناطق کشور عقب افتاده و حتی جزو آخرین استان هایی است که اقدام به ایجاد پارک علم و فناوری کرده و هنوز گام های نخستین خود را در این مسیر طی می کند و به همین دلیل نیاز به حمایت های ویژه دولت دارد.

** سهم استان اردبیل از اقتصاد دانش بنیان بسیار اندک است
محمد فیضی ‌، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌ در این زمینه گفت: استان اردبیل در حال حاضر کمتر از نیم درصد سهم توسعه و راه‌اندازی شرکت‌ های دانش ‌بنیان کشور را به خود اختصاص داده که به هیچ وجه با الگوهای توسعه همخوانی ندارد.
وی افزود: در بحث اشتغال، شرکت‌ های دانش‌ بنیان نقش بسیار مهمی دارند اما استان اردبیل در توسعه این شرکت‌ ها به جایگاه مناسبی دست نیافته است.
فیضی بیان کرد: استان اردبیل به نسبت 1.5 تا 2 درصد جمعیت و مساحت کل کشور هنوز نتوانسته از توسعه شرکت‌ های دانش‌ بنیان سهم مطلوبی داشته باشد و به همین دلیل انتظار می ‌رود در حوزه پارک علم و فناوری تغییراتی اساسی در این استان اتفاق بیفتد.
نماینده مردم اردبیل ، نیر، نمین و سرعین در مجلس حمایت بانک ها از شرکت های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و گفت: بانک‌ های عامل در پرداخت تسهیلات آورده خود مخترع و مبتکر را 5 تا 10 درصد محاسبه می‌کنند، در حالی که تمام دارایی یک جوان خلاق همین طرح و ایده اوست که باید بیش از این به آن بها داده شود.

** حمایت از شرکت های دانش بنیان در استان اردبیل چندان مطلوب نیست
عبدالقیوم قلی پوری ، رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل با بیان اینکه حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان اردبیل مناسب نیست، گفت: پارک علم و فناوری استان در سه سال گذشته اقدامات مناسبی در راستای رشد شرکت های دانش بنیان و فعالیت این شرکت ها انجام داده ولی متاسفانه حمایت های مناسبی از جوانان فعال در این حوزه انجام نمی شود.
وی بیان کرد: جوانان مهم ترین سرمایه شرکت های دانش بنیان هستند و کسانی که به راحتی می توانستند ایده های خود را در خارج از کشور عملیاتی کنند٬ به خاطر عرق ملی خود در داخل مانده و فعالیت می کنند ولی هیچ گونه کمک قابل توجهی به رشد این فعالیت ها وجود ندارد.
قلی پوری افزود: 40 هسته واحد فناوری در استان اردبیل فعال است و امیدواریم به این مراکز رشد تسهیلات مناسبی پرداخت شود تا فعالیت این مراکز در راستای ارتقای تولیدات دانش بنیان افزایش یابد.
وی گفت: 200 واحد فناور از استان اردبیل در سامانه مربوط به مراکز دانش بنیان ثبت نام کرده اند و امید می رود با نظر مساعد در مرحله ارزیابی٬ وارد چرخه دانش بنیان استان شوند.
رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌ های دانش ‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان توانسته اند به مرحله صادرات محصول دست یابند و نیاز است این شرکت ها بیش از اینها در بازارهای جهانی حضور داشته باشند.
قلی پوری اظهار داشت: در پارک علم و فناوری استان تجاری سازی و دست یافتن به بازارهای خارجی در پارک هدف اصلی است و برای تحقق این امر برگزاری نمایشگاه بین المللی علم و فناوری در اردبیل مدنظر قرار گرفته است.
رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل بیان کرد: شرکت های دانش‌ بنیان و تولیداتی از این قبیل نقش حائز اهمیتی در اشتغالزایی اردبیل دارند و امیدواریم دانشگاهیان و جوانان با راه‌ اندازی شرکت های دانش‌ بنیان بتوانند در راستای ایجاد ارزش افزوده و ثروت فعالیت کرده و برای خود و جوانان زمینه اشتغال فراهم کنند.

** شرکت های دانش بنیان در استان اردبیل حمایت می شوند
بهمن حسین زاده ، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل گفت: رشد و توسعه بخش اقتصاد و اشتغال در گرو توجه، تقویت و سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و فناور است.
وی افزود: اعتقاد داریم در شرکت های دانش بنیان و فناور با هزینه کم، اشتغال بیشتری ایجاد می شود، بنابراین از این شرکت حمایت می کنیم.
حسین زاده بیان کرد: مسئولان مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها باید از جوانان نخبه و فناور حمایت کنند تا مراکز رشد فناوری ، پارک علم و فناوری فعالیت های خود را بیش از پیش تقویت کرده و عقب ماندگی ها را جبران کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان اشتغال زا هستند افزود: با تعیین چشم انداز استان و تدوین برنامه افق 1400 استان وعده ایجاد 20 هزار شغل به مردم استان داده شده که بخشمهمی از اینها از طریق شرکت های دانش بنیان قابل تحقق است.

** شرکت های دانش بنیان به رونق کسب و کار در جامعه کمک می کند
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر هفته گذشته خود به اردبیل گفت: پارک های فناوری، مراکز رشد نوآوری و دانشگاه ها فرصت هایی هستند که نسل جدیدی از کارآفرینان را به جامعه تزریق کرده و این نسل می تواند با ایجاد شرکت های بزرگ دانش بنیان به رونق کسب و کار در جامعه کمک کنند.
سورنا ستاری با اشاره به حمایت دولت از ایجاد پارک های فناوری و صندوق های حمایت از نخبگان افزود: دولت زیرساخت ها را برای ایجاد و گسترش مراکز دانش بنیان فراهم می سازد و در زمینه ایجاد صندوق های پژوهش فناوری و صندوق های نوآوری نیز آماده است تا به هر میزان که بخش خصوصی آورده 51 درصدی خود را تامین کند نسبت به تامین 49 درصد دیگر بدون هیچ محدودیتی اقدام کند.
ستاری با اشاره به اینکه استان اردبیل هنوز در زمینه دانش بنیان چندان پیشرفته نیست، افزود: این استان با داشتن 55 هزار دانشجو و یکهزار عضو هیات علمی دارای نیروی انسانی غنی بوده و آنها می توانند هر مشکل را به فرصت تبدیل کرده و زمینه را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان فراهم کنند.
وی اضافه کرد: رشد اقتصادی با هزینه دولت به وجود نمی آید بلکه با هزینه کرد سرمایه شخصی سرمایه گذاران ایجاد می شود.
ستاری با بیان اینکه کارآفرینی با منابع زیرزمینی ایجاد نمی شود، ادامه داد: باید از فکر، اندیشه، خلاقیت و نوآوری ها برای کارآفرینی نهایت استفاده را برد.
او با بیان اینکه سرمایه های انسانی اصلی ترین سرمایه هر کشوری است، اضافه کرد: باید با ایجاد اکوسیستمی از این سرمایه ها و ظرفیت های پیدا و پنهان آن برای رشد و توسعه کشور استفاده کرد.
ستاری با بیان اینکه دولت فقط در حوزه زیرساخت می تواند سرمایه گذاری کند، اظهار داشت: وظیفه دولت چنین ایجاب می کند که در حوزه تامین زیرساخت های مختلف سرمایه گذاری کرده و از ورود به حوزه شرکت های دانش بنیان خودداری کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه استارت آپ ها با وام به جایی نمی رسند، ادامه داد: باید سرمایه گذاران برای اجرای ایده های استارت آپ ها ورود پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرها ، مراکز نوآوری توسط بخش خصوصی ایجاد می شود، گفت: آماده کمک برای تجهیز مراکز نوآوری اردبیل هستیم اما باید خود جوانان منطقه برای ایجاد این مراکز وارد عمل شوند.
به هر حال در زمانی که اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان در حال تبدیل شدن به عامل اساسی رشد و توسعه جوامع می باشد حمایت از ایجاد و توانمند سازی شاغلان این حوزه در استان های محرومی چون اردبیل بیشتر احساس می شود و دولت و بخش خصوصی وظیفه خطیری در این زمینه بر عهده دارند.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.