به گزارش ایرنا ، دکتر علی اکبر شکارچی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمعیت سالمند این شهرستان در سال گذشته 13 درصد بوده که این آمار در نیمه نخست امسال 2 درصد رشد داشته است.
وی گفت: در حال حاضر 12 هزار و 832 نفر از جمعیت روستایی خلخال و هفت هزار و 529 نفر جمعیت شهری این شهرستان سالمند بوده و نیازمند مراقب های ویژه دوران پیری و کهنسالی هستند.
وی اظهار داشت: تناسب آمار جمعیت سالمند در جامعه روستایی 19 درصد و در جامعه شهری 12 درصد است و روستای خمس از توابع بخش مرکزی خلخال با داشتن 39 درصد بیشترین جمعیت سالمند روستایی را به خود اختصاص داده است.
او با بیان اینکه آمار جمعیت سالمند کشور حاکی از افزایش 50 درصدی آن در 20 سال آینده است، افزود: با توجه به رشد فزاینده جمعیت سالمند برای پیشگیری از وارد شدن آسیب های اجتماعی باید برنامه ریزی مدونی صورت بگیرد.
وی اجرای برنامه های آموزشی از جمله تغذیه ، فعالیت های بدنی ، مراقبت های فشار خون و تنظیم قند و پوکی استخوان سالمندان 60 تا 70 ساله خلخال را از جمله برنامه های در دست اجرای مرکز بهداشت خلخال ذکر کرد.
شکارچی با بیان اینکه سالمندان سرمایه های معنوی جامعه بوده و باید به نحو احسن از این سرمایه ها حفظ و نگهداری شود، افزود: ترویج فرهنگ تکریم سالمندان و نگهداری سالمندان توسط فرزندان ضرورت دارد.
وی اظهار داشت: شهرستان خلخال فاقد مرکز نگهداری سالمندان بوده و سالمندانی که از نعمت داشتن فرزند محروم بوده و یا به هر دلیلی فرزندان آنها حاضر به نگهداری بزرگان خانواده خود نیستند، شناسایی می شوند.
او گفت: بسیاری از سالمندانی که به تنهایی زندگی می کنند نیازمند مراقبت های ویژه دوران پیری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افسردگی ، روحی و روانی ، بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات بینایی و شنوایی هستند.
بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از مجموع جمعیت سالمند شهرستان خلخال 350 نفر زیرپوشش 19 مورد خدمات ارائه شده اداره بهزیستی از جمله دریافت مستمری و خدمات توانبخشی قرار دارند.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.