به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام محمدعلی قاصدی روز پنجشنبه در نشست فصلی قضات استان افزود: مجموعه قضایی استان با وجود کمبود تجهیزات اداری و انسانی عملکرد مطلوب از حیث رسیدگی ها و سایر امورات قضایی داشته و این در سایه کارهای جهاد گونه و تلاش شبانه روزی همکاران قضایی و اداری به دست آمده است.
وی با اشاره به اینکه استان اردبیل از نظر داشتن محکومان مالی در رتبه اول کشوری قرار دارد، اظهار داشت: قضات استان با استفاده از ظرفیت های تاسیسات حقوقی از مجازات های جایگزین حبس در موارد قانونی استفاده کنند.
قاصدی افزود: بسیاری از محکومان مالی جرمی مرتکب نشده اند و تنها بر اساس یک اتفاق و حادثه ای درگیر مشکلات شده و محبوس شده اند و زندانی شدن این افراد موجب بروز بسیاری از مشکلات برای این افراد و خانواده های آنها می شود.
او گفت: تلاش می شود تا از مجازات های جایگزین حبس برای محکومان مالی غیر عمد استفاده شود تا از ورود این افراد به زندان جلوگیری شود.
رنجبر ، معاون دادستان انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات نیز در این نشست از کسب نمره مطلوب قضات در ارزیابی های اخیر بعمل آمده در استان اردبیل خبر داد.
یوسف خدادادی ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل هم گفت: اعمال بجا و مناسب مجازات های جایگزین حبس آسیب های حبس از قبیل طرد شدن زندانی از جامعه، جرم زا بودن محیط زندان، هزینه های اقتصادی، تراکم جمعیت زندان، مشکلات بهداشتی در زندان، مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی روحی و روانی بر خانواده زندانی تاثیر منفی بر روابط اجتماعی خانواده زندانی و دهها معضل دیگر کاهش یافته است.
او افزود: مجرم با مجازات جایگزین حبس و ارائه خدمات عام المنفعه از عواقب کار خود آگاهی یافته و در عین حال از اجتماع و خانواده خود جدا نشده و با حفظ کرامت وی از آثار زیانبار روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مجازات زندان بر زندانی و خانواده وی جلوگیری و موجب بازپروری و اصلاح مجرم می شود.
وی به تعریف مجازات های جایگزین حبس، انواع مجازات های جایگزین حبس، تشریح خدمات عمومی رایگان، مصادیق خدمات عمومی رایگان، مستثنیات خدمات عمومی رایگان نهاد های پذیرنده ، محرومیت از حقوق اجتماعی و سایر نکات و موارد مطرح در زمینه استفاده از مجازات های جایگزین حبس پرداخت.
در این مراسم از چهار نفر از قضات که دارای آرای برتر در جشنواره آرای برتر کمی و کیفی مجازات های جایگزین حبس داشتند، قدردانی شد.
در سال گذشته 286 زندانی معسر و محکوم مالی با پرداخت بیش از 100 میلیارد ریال توسط خیرین و گذشت شاکیان با همت ستاد دیه استان اردبیل از زندان رهایی یافته و به آغوش خانواده های خود باز گشتند.
در زندان های استان اردبیل 630 محکوم مالی غیرعمد با محکومیت مالی 900 میلیارد ریال در انتظار آزادی بسر می‌برند
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.