قدیم ها؛ صبح ها با هیاهوی کودکان در کوی و برزن آغاز می شد، هر کجا که می نگریستی فریاد، خنده و شادی انبوه دختران و پسرانی بود که با نشاط تمام رو به مدرسه در حرکت بودند.
امروز دیگر خبری از این پیاده روی های شادی بخش نیست، خودروهای بزرگ و کوچک که برخی از آنها دانش آموزان را روی هم تلنبار کرده و پدر و مادرهایی که کودکان خود را با عجله دم مدرسه پیاده کرده و هراسان و مضطرب از دیر شدن وقت اداره روی پدال گاز ماشین فشار می آورند، صحنه های تکراری هر صبح پس از مهر ماه هستند.
اکنون 'سرویس مدرسه' به یک دغدغه و حتی یک نیاز آموزشی برای اولیای دانش آموزان و مسئولان مدارس تبدیل شده و در بسیاری اوقات پیش از هر اقدام آموزشی جمع و جور کردن و ساماندهی آن به امری ضروری تبدیل شده است.
بسیاری از خانواده ها حتی بیشتر از مسایل درسی دانش آموزان دست کم در هفته های اول مدرسه دغدغه سرویس مدارس ، وضعیت و نوع خودرو، تعهد و شخصیت راننده ، هزینه سرویس و مسایل مرتبط به تردد فرزندان خود به مدرسه را دارند.
اینکه امروز چرا اینگونه فرزندان خود را به زندگی ماشینی عادت داده ایم، اینکه چرا حتی ترجیح می دهیم که کودکان ما مسیر کوتاه خانه تا مدرسه را بدون پیاده روی و با سرویس مدرسه طی کنند علت و عواملی زیادی دارد، از اجبار تا چشم و هم چشمی، از امنیت تا ترافیک و ...
اکرم آقارحیمی مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی است که تنها دلیل استفاده از سرویس مدرسه را استفاده فامیل و همسایه های دور و نزدیک از آن و به نوعی همرنگ جماعت شدن ذکر می کند.
وی گفت: بلاخره نباید به هنگام جمع نشینی جلوی زنان فامیل و همسایه کم آورد، همه آنها با پزو افاده از سرویس های مدارس فرزندان خود می گویند و در این میان نمی شود گفت که بچه من مسیر خانه تا مدرسه را حتی اگر کوتاه باشد، پیاده طی می کند.
ریحانه طیبی اما شاغل بودن خود و همسرش را دلیل استفاده از سرویس مدرسه برای فرزند خود ذکر کرده و می گوید: ما چاره ای جز این نداریم.
آمنه حسن زاده هم افزایش ترافیک، زیاد شدن سرسام آور خودروها در شهر، نا امن بودن معابرو رواج رانندگی های خطرناک را دلیل استفاده از سرویس مدرسه ذکر کرده و می افزاید: در این وضعیت ترافیک بویژه صبح ها که همه به خیابان سرازیر می شوند، نمی شود کودک را به حال خود روانه کوچه و خیابان کرد.
وی گفت: این روزها استفاده از سرویس مدرسه از نظر امنیت جانی کودکان به امری ضروری تبدیل شده و نمی شود مثل گذشته ها آنها را با پای پیاده راهی مدرسه کرد.
در این میان علاوه بر اینکه سرویس مدارس ضرورتی برای خانواده ها شده چگونگی و شرایط آن نیز به دغدغه اولیا و مدیران مدارس تبدیل شده است .
استفاده از خودروهای فرسوده و نیمه فرسوده ، موضوع اهلیت و سلامت اخلاقی رانندگان خودروها ، نرخ سرویس های مدارس مسایلی است که از چند سال پیش همیشه دغدغه اولیای دانش آموزان بوده است.
امین رحیمی پدر یک دانش آموز راهنمایی می گوید: هنوز خاطره تصادف برخی از سرویس های مدرسه و جان باختن دانش آموزان در سال های گذشته از خاطرم رخت نبسته و استفاده از خودرو سالم و راننده ماهر بعنوان سرویس مدرسه جزو دغدغه هایم است.
زهرا نباتی مادر یکی از دانش آموزان نیز گفت: علاوه بر افزایش هزینه های آموزشی اعم از شهریه مدرسه ، قیمت لوازم تحریر زیاد بودن نرخ سرویس مدرسه نیز بر هزینه خانوار سنگینی می کند.
احمد قاسمی پدر یکی از دانش آموزان هم گفت: من اگر امکانش را داشتم فرزندم را خود به مدرسه می بردم ، ولی به دلیل اینکه سرکار می روم او از سرویس مدرسه استفاده می کند.
وی افزود: از مسئولان آموزش و پرورش انتظار داریم سرویس هایی را برای دانش آموزان انتخاب کنند که راننده آن از لحاظ اخلاقی مورد تایید قرار گرفته باشد.
در این حال مسئولان آموزش و پرورش استان اردبیل می گویند که ساماندهی و توجه به سرویس مدارس یکی از برنامه های اولویت دار دراین استان در کنار مسایل آموزشی بوده است.
به گفته آنها ، امسال سرویس های مدارس طبق برنامه ساماندهی شده و اولیای دانش آموزان و مدیران مدرسه در این زمینه همکاری مناسبی داشته اند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل از فعال شدن چهار هزار خودروی سرویس مدرسه از اول مهرماه در این استان خبر داد و افزود: پیش بینی می شود 21 هزار دانش آموز با استفاده از این سرویس ها به مراکز آموزشی تردد داشته باشند.
احمد ناصری بیان کرد: بازرسی های لازم از تمامی خودروهای طرف قرار داد با مدارس استان انجام گرفته و پیشنهاد می شود والدین از سریس های مورد تایید آموزش و پرورش استفاده کنند.
به گفته وی ، در طول سال تحصیلی نظارت های لازم از سوی آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مربوطه از این سرویس ها انجام می شود.
ناصری اظهار داشت: هزینه سرویس های مدارس با نظر جمعی اعضای کارگروه ماده 18 که متشکل از پلیس راهنمایی رانندگی ، تاکسیرانی و استانداری و همچنین آموزش و پرورش می باشد، تعیین می شود.
در این حال رئیس پلیس راهور اردبیل اردبیل نیز با تاکید بر ساماندهی سرویس های مدارس گفت: امسال نظارت بر نوع و سالم بودن خودرو، سلامت و ماهر بودن رانندگان و رعایت استاندارد تعداد دانش آموزان استفاده کننده از خودرو ها تشدید خواهد شد.
سرهنگ رحیم آقامحمدی بیان کرد: به خانواده ها توصیه شده که کمتر از خودروهای شخصی بعنوان سرویس مدرسه برای ترد فرزندان خود استفاده کنند زیرا این خودروها تحت نظارت ارگان خاصی نبوده و معمولا مشکل زا می باشند.
به گفته وی، اولیای دانش آموزان بهتر است از سرویس های مورد تایید و طرف قرارداد مدارس و یا تاکسی تلفنی ها استفاده کنند.
وی اضافه کرد: برای شناساسی و نظارت مناسب ، خوردوهای استفاده شده بعنوان سرویس مدارس باید دارای آرم و علایم مشخص باشند.
آقا محمدیان با اشاره به اینکه در سال های گذشته برخی خودرها اقدام به سوار کردن اضافی دانش آموزان می کردند ، افزود: اینکه به جای چهار نفر در خودروهای کوچک هفت و حتی بیشتر دانش اموز سوار شود پذیرفتنی نبوده و امسال با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی تاکید کرد که شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف رانندگی از سوی سرویس مدارس با شماره 120 تماس گرفته و ان را گزارش کنند.
در سال تحصیلی جدید 244 هزار دانش آموز در استان اردبیل مشغول به تحصل خواهند شد.
3006 /6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.