رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: صادرات نباید به بهای کمبود کالا در داخل و ضیق معیشت مردم انجام شود بلکه باید با در نظر گرفتن اولویت‌های تامین داخل به این کار دست زد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی در نشست با فعالان اقتصادی و تجار در اردبیل اظهار کرد: ما در حال حاضر در داخل کشور با مشکلات عدیده واحدهای تولیدی روبرو هستیم و اولویت توجه به مدیریت زندگی و تامین نیاز داخلی است و در کنار آن بحث صادرات به عنوان یک فرصت خوب در معرفی کالاهای داخلی باید مورد توجه فعالان این بخش قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه قرار نیست با وجود نیاز داخل به برخی کالاها صادرات انجام شود و مردم نتوانند کالای مورد نیاز خود را با قیمت گزاف خریداری کرده و یا حتی در تامین آن عاجز بمانند.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل افزود: صدور بخشنامه‌های مختلف در حوزه صادرات باید به تناسب مدیریت داخلی و تامین نیاز هموطنان با اولویت درجه یک انجام شود سپس کالاهای مازاد را بتوان صادر کرد.
قاصدی نمونه این صادرات و افزایش قیمت سیب زمینی را به عنوان یک معضل داخلی یادآور شد و گفت: وقتی تولیدکننده سیب‌ زمینی را به قیمت مناسب صادر می‌کند قطعا در داخل کشور مصرف کننده به قیمت چندین برابر قادر به تامین آن نخواهد بود و از همین روی باید مراقبت کرد تا عده‌ای سودجو با صادرات این محصول به مشکلات معیشتی مردم دامن نزنند.
وی بیان کرد: به هیچ وجه افزایش حقوق کارگران و کارمندان و حتی مددجویان به تناسب تورم دو تا سه برابری اتفاق نیفتاده و این امر گله‌مندی‌هایی را در پی داشته که با تشدید این شرایط به یقین باید منتظر برخی ناامنی‌ها و ناآرامی‌ها بود.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل ادامه داد: دولت باید با یک برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح سعی کند تا وضعیت عرضه و تقاضا را متناسب با شرایط آرامش‌بخش در جامعه کند سپس با صدور بخشنامه‌ها راه را برای صادرات فراهم آورد.
در این جلسه مدیر کل اقتصادی و دارایی استان اردبیل نیز با اشاره به تهیه PDF 161 طرح سرمایه‌گذاری در استان اردبیل برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اظهار کرد: 80 مورد از این طرح‌ها متناسب با استانداردهای جهانی تعریف شده که از این بین 25 طرح در قالب پکیج‌های سرمایه‌گذاری آماده ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است.
هاشم مظفری گفت: ما این 25 مورد طرح را در حوزه گردشگری و صنعتی و کشاورزی آماده کردیم که در اجلاس اخیر اکو که در اردبیل برگزار خواهد شد نسبت به ارائه آن اقدام خواهیم کرد.  
در این جلسه تعدادی از تجار و بازرگانان مشکلات به وجود آمده در حوزه پیمان‌سپاری ارزی، تعهد محضری، صدور بخشنامه‌های صادرات ستیز، بی‌توجهی به تامین ارز برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان، عدم توجه به ارزشگذاری واقعی کالا و ممانعت از صادرات برخی از کالاها نظیر نئوپان را به کشورهای همسایه به عنوان مانعی در سر راه صادرات اعلام کردند.
معاون گمرکات استان اردبیل نیز در این جلسه در سخنانی بیان کرد: در یک ماه اخیر بخشنامه‌های متعددی به گمرکات ارسال شده که نمونه اخیر آن اعلام ممنوعیت برای صادرات برخی کالاها نظیر نئوپان و ام دی اف خام بوده است.
رامین ظهیری گفت: این ممنوعیت صادرات شامل حوزه‌های مختلف به ویژه مایحتاج ضروری مردم است که به نظر می‌رسد دولت با اتخاذ سیاست‌های راهبردی سعی دارد تا کنترل قیمت داخلی را انجام دهد.
وی افزود: تنها چهار قلم کالا مشمول پیمان‌سپاری ارزی هستند که این اقلام شامل فلزات سنگین، مصنوعات فلزی، پتروشیمی و مشتقات آن است و در سایر مواد ما سعی کردیم با در نظر گرفتن ارزش پایه کالاها نسبت به صادرات آن با کمک تجار اقدام کنیم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.