به گزارش ایرنا، امروزه در بسیاری از کشورهای جهان نه تنها مشکلی به نام 'زباله' وجود ندارد بلکه با بازیافت و مصرف آن در بخش های مختلف اقتصادی زباله به منبع درامدی جدیدی تبدیل شده و از آن به 'طلای کثیف ' نام برده می شود.
این در حالی است که هنوز در کشور ما از جمله استان اردبیل زباله بعنوان تهدید سلامت و بهداشت عمومی مطرح بوده و نبود فرهنگ تولید و بازیافت آن باعث شده تا زباله همچنان بعنوان چالشی برای اغلب شهرداری ها تبدیل شود.
رها سازی زباله ها در محیط های پیرامون شهرها و روستاها علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، حیات وحش و گونه های گیاهی و جانوری را به مخاطره افکنده و زندگی را برای اهالی شهرها و روستاهای استان سخت تر کرده است.
انباشت زباله در کنار مناطق مسکونی ، سرازیر شدن شیرآبه ها و نفوذ آن به سفره های آب زیرزمینی، انباشت مواد غیر بهداشتی در سطل زباله ، پراکنده شدن زباله ها در مناطق کشاورزی، جولان حیوانات موذی و سگ و گربه های ولگرد در محل های انباشت زباله تصویر جاری در اغلب شهرستان های استان اردبیل بوده و تاکنون برنامه ریزی ها در زمینه ساماندهی پسماند به نتیجه مطلوبی دست نیافته است.
سالیان سال است که مسئولان استان جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها در سطح شهر ها و روستا ها را نوید می دهند ولی تاکنون نتیجه ای مطلوبی در این زمینه حاصل نشده و مردم همچنان از وضعیت ساماندهی آن ناراضی هستند.
دفن نشدن اصولی زباله، استفاده نکردن از فناوری روز در ساماندهی و بازیافت زباله در بسیاری از شهرها هم اکنون به دغدغه جدی مسئولان و شهروندان استان تبدیل شده است .
کارشناسان و فعالان زیست محیطی در استان اردبیل می گویند که تولید زباله در استان بیش از میانگین کشوری بوده و جمع آوری و دفن آن نیز در بسیاری از شهرها و روستاها غیر اصولی می باشد.
سرانه تولید پسماند در کشور حدود 256 کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد در حالی که این رقم در استان اردبیل برای هر نفر 275 کیلوگرم می باشد.

** پسماند چالش مهم شهرهای استان اردبیل است
مسعود امامی یگانه مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل در این باره به ایرنا گفت: پسماند و مدیریت آن چالش اصلی شهرداری های بوده و اغلب شهرهای استان در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید جمع آوری زباله و دفن بهداشتی پسماند را با جدیت در دستور کار خود قرار دهند، اضافه کرد: اقدامات شهرداری ها در مدیریت پسماند شهری اعم از جمع آوری نخاله، تنظیف بموقع و مرتب شهرها و ورودی های شهر بویژه مکان های گردشگری ملاک عمل ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی گفت: نحوه جمع آوری زباله های شهری زیبنده استان نیست و ضروری است شهرداری ها در ساماندهی آن اقدام کنند.

** وضعیت مدیریت پسماند در استان قابل قبول نیست
بهروز ندایی معاون امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: موضوع محیط زیست برای مسئولان کشوری و استانی یک موضوع حیاتی و مهم است و دفن زباله در شهرستان ها و روستاهای استان باید بصورت علمی صورت گیرد.
او با بیان اینکه نیاز است در زمینه دفن زباله از استان های موفق الگوبرداری کنیم، گفت: سرانه تولید زباله در استان نسبت به سرانه کشوری بالاست و وضعیت مطلوبی ندارد.
ندایی با اشاره به اینکه تفکیک زباله خشک و تر می تواند آورده خوبی برای شهرداری ها به دنبال داشته باشد گفت: با مکان یابی مناسب و دعوت از سرمایه گذار جهت تفکیک زباله و حتی تولید برق از زباله می توان تهدیدات زیست محیطی را کاهش داد.

** کاهش تولید زباله باید فرهنگ سازی شود
حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل نیز با تاکید بر لزوم مدیریت پسماند و فرهنگ سازی کاهش تولید زباله در این شهر گفت: هر اردبیلی روزانه 700 گرم زباله تولید می‌ کند، روزانه 350 تن و سالانه 130 هزار تن زباله در اردبیل تولید می ‌شود که جمع ‌آوری این حجم از زباله کار سختی است.
وی اضافه کرد: با کاهش تولید زباله هزینه هنگفت امور پسماند می تواند صرف توسعه شهر شود، کاهش تولید زباله اولین قدم در مدیریت پسماند است .
لطف اللهیان افزود: پسماندها بعنوان یک تهدید محیط زیستی است و کاهش آن بعنوان یک راهکار اساسی و مهم که می تواند جنبه پیشگیری از بروز مشکلات باشد نیاز به فرهنگ سازی همگانی و توجه ویژه شهروندان دارد.

** ضرورت تدوین طرح جامع مدیریت پسماند
محمد خداپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز برای مهار مشکل زباله ها در استان از ضرورت تدوین طرح جامع مدیریت پسماندهای شهرهای استان خبر می دهد.
وی افزود: مطالعه طرح جامع مدیریت پسماند مشگین شهر و خلخال به پایان رسیده و پیگیری لازم برای پایان طرح جامع مدیریت پسماند در شهرهای اردبیل، پارس‌آباد و گرمی ادامه دارد.
خداپرست افزود: دفع زباله های شهری و روستایی باید به روش صحیح و بهداشتی باشد تا باعث آلودگی زیست محیطی نشود چرا که شیوه نامناسب دفع و دفن زباله با سلامت و بهداشت عموم مردم در ارتباط است.
وی با تاکید بر لزوم تشکیل مستمر کارگروه مدیریت پسماند در استان اظهار کرد: کارگروه مدیریت پسماند در استان و شهرستان هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه داده و در این جلسات موضوعات و مشکلات مدیریت پسماندهای شهری، پسماندهای صنعتی، پسماندهای کشاورزی، پسماندهای ویژه و پسماندهای بیمارستانی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم ارائه می شود.
وی افزود: مکان یابی محل‌ دفن زباله در شهرهای نیر، خلخال ، پارس ‌آباد و گرمی در حال انجام و گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی شهر بیله سوار در مرحله بررسی و طرح در کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان با اشاره به اینکه در تمام بیمارستان ‌های استان زباله های عفونی بی‌خطر می‌شود، گفت: مرکز بی‌خطر سازی پسماندهای پزشکی توسط بخش خصوصی نیز در شهر اردبیل فعال است و زباله‌ های مراکز بهداشتی و درمانی بی‌ خطر می‌شود.
او افزود: در بحث پسماند کشاورزی، برگزاری کمیته پسماند کشاورزی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و ترویجی و نظارت بر جمع ‌آوری پسماندهای ویژه کشاورزی از جمله برنامه ها در این حوزه است.
وی با اشاره به اینکه صدور مجوز برای محل دفن پسماند منوط به تایید گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی این مکان ها است، افزود: با پیگیری های انجام شده، مطالعات مربوط به محل دفن شهرهای گرمی، خلخال، نیر و بیله سوار انجام شده است.
او اظهارداشت : بر اساس قانون مدیریت اجرایی تمام پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری و دهیاری ‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها به عهده بخشداری‌ ها می‌باشد.
خداپرست افزود: در سال 96 بیش از 10 کارگاه آموزشی برای شهرداران ، دهیاران و بخشداران استان برگزار و 86 مورد اخطاریه زیست محیطی نیز در حوزه پسماند صادر شد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل هم گفت: 25 میلیارد و 670 میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی پسماند هفت شهر در 2 سال گذشته به شهرداری ها اختصاص یافته و در این زمینه مطالعات طرح جامع اردبیل انجام و در پارس آباد هم اعتبار لازم برای مطالعه طرح جامع تخصیص داده شده است.
امامی با بیان اینکه ساماندهی محل دفن پسماند موضوع جدی است، افزود: فرمانداران با نظارت دستگاه های مرتبط از جمله محیط زیست ، دانشگاه علوم پزشکی و سایر ارگان های مربوطه ضروری است در این ارتباط اهتمام جدی داشته باشند.
او بیان کرد: شهرداری ها همچنین باید بطور مستمر گزارش ساماندهی محل دفن پسماندها را با شناسایی نقاط استاندارد و رعایت اصول فنی و بهداشتی ارائه دهند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل اظهار داشت: برای ساماندهی وضعیت جمع آوری زباله و مدیریت پسماند به ویژه در مناطق گردشگری استان کمیته ای متشکل از دستگاه های اجرایی ذی ربط و شهرداری ها تشکیل می شود.
امامی یگانه افزود: شهرداری ها باید بطور مستمر گزارش ساماندهی محل دفن پسماندها را با شناسایی نقاط استاندارد و رعایت اصول فنی و بهداشتی ارائه دهند.
وی اظهار داشت: برای ساماندهی وضعیت جمع آوری زباله و مدیریت پسماند به ویژه در مناطق گردشگری استان کمیته ای متشکل از دستگاه های اجرایی ذی ربط و شهرداری ها تشکیل می شود.
امامی اضافه کرد: مسئولان مربوطه با همکاری مردم باید نسبت به مدیریت پسماند با تامین زیرساخت های بهینه اهتمام جدی داشته باشند.
وی درباره ساماندهی محل دفن پسماند شهری افزود: با توجه به تبعات زیست محیطی، سایت های دفن زباله باید ساماندهی و از استاندارد لازم برخوردار باشند.
وی همچنین بر لزوم اجرای طرح جامع مدیریت پسماند از سوی شهرداری های استان تاکید کرد و گفت: شهرداران باید اجرایی شدن این طرح را در دستور کار قرار دهند.
/6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.