مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان اردبیل یکی از مراکز فعال است که در امر تولید و اشتغال زایی توانسته شور و شوق محسوسی را برای جویندگان هنر و اشتغال رقم بزند.

به گزارش ایلنا، در هر یک از شهرستان های 10 گانه استان اردبیل، مرکز آموزشی دایر است که فرصت آموزش و تولید صنایع دستی را برای علاقه‌مندان فراهم می سازد.

با وجود برخی کمبودها، شور و شوق تولید در بین کارآموزان مشهود است. تا جایی که در بازدید سرپرست معاونت صنایع دستی و مسئول آموزش اداره کل عموم کارآموزان نسبت به روند برگزاری دوره‌های آموزشی ابراز رضایت و علاقمندی کرده و خواستار حمایت در فروش تولیدات خود شدند.

در این بازدید سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به حمایت از هنرمندان صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: به دنبال افزایش کمی مراکز آموزشی و حتی راه‌اندازی دو مرکز دیگر در مرکز استان هستیم.

ملکه گلمغانی‌زاده با اذعان به افزایش میزان تولید صنایع دستی و تولید بیش از 60 رشته در این استان اضافه کرد: به منظور حمایت از فروش تولیدات نیز آماده برپایی نمایشگاه در نگارخانه خطایی هستیم.

وی ادامه داد: در این مرکز، آموزش‌های مقدماتی، تکمیلی و به‌آموزی به ویژه برای رشته‌های چرم دوزی، بافته‌های داری، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، قلم زنی، سفال و هنرهای فلز دایر است.

وی با بیان اینکه رشته لعاب کاشی نیز به زودی دایر می شود، متذکر شد: یک تعداد از کلاس های آموزشی نیز به موزه صنایع دستی انتقال می یابد.

در عین حال مسئول آموزش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز به دایر بودن دوره های آموزشی متناسب با تقاضا و نیاز روز بازار اشاره کرد.

سید صادق حسینی افزود: در رشته های آموزشی از الگوهای بازار بهره گرفته شده و همچنین از ظرفیت اساتید به نام استفاده می شود.

استقبال از آموزش صنایع دستی به اذعان خود مربیان مرکز آموزشی نیز قابل توجه است. سپیده پناهی مربی چرم‌دوزی در این باره می‌گوید: بنده به مدت پنج سال است که در حوزه آموزش چرم دوزی فعالیت دارم و این رشته به ویژه با استقبال قابل توجه از سوی زنان خانه دار مواجه است.

وی افزود: تنها با تجهیز کارگاه ها می توان به اشتغال زایی قابل توجه در این حوزه دست یافت و انتظار می رود برخی تجهیزات مورد نیاز تامین شود.

همچنین میترا رحمانی دیگر مربی چرم دوزی نیز با اذعان به فعالیت کاری خود از سال 93 ادامه داد: استان اردبیل استعداد قابل توجهی در رشته چرم دوزی دارد.

وی تاکید کرد: موفقیت این رشته در اشتغال زایی نیز بالا است و هنرجو تنها با هزینه کرد 100 تا 200 هزار تومان می تواند به چند برابر سوددهی دست یابد.

مربی دیگر چرم دوزی در استان اردبیل با اذعان به فعالیت حرفه ای 3.5 ساله خود معتقد است این رشته حرفه ای با استقبال رو به رشد مواجه است.

رفعت محمدی با تاکید به اینکه رشد تعداد کارآموزان نیاز به تداوم آموزش ها را ضروری ساخته است، اضافه کرد: همچنین ضروری است آموزش ها برای مربیان نیز به صورت حرفه ای دنبال شود.

به اذعان کارشناسان، رشته های صنایع دستی مورد استقبال فارغ التحصیلان دانشگاهی، بازنشستگان، دانش آموزان و دانشجویان و به ویژه زنان خانه دار است.

به طوریکه با هزینه کرد اندک فرصت شغلی برای فرد ایجاد شده و حداقل در تامین نیازهای شخصی خودکفا می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.