رجبی شویم تا صدایمان کنند؛ آنانکه دوست دارند در قیامت مورد خطاب لذت بخش «این الرجبیون» قرار گیرند؛ در «ماه رجب» که بهار معامله با خداست همه وقت خود را برای این «تجارت معنوی» قرار می دهند.

اهمیت ماه رجب

غفلت نکنیم و فرصت را از دست مدهیم؛ چرا که جاهلیت حجاز هم برای استجابت دعا، چشم به آسمان و منتظر حلول ماه رجب بودند.

مرحوم عارف، ملکی تبریزی(ره) در المراقبات، به طلاب علوم دینی رهنمود دارد: "بر آنان است جهات عبادت را بر جهت تحصیل مزیت بخشند".

رجبی شویم تا صدایمان کنند؛ آنانکه دوست دارند در قیامت مورد خطاب لذت بخش «این الرجبیون» قرار گیرند؛ در «ماه رجب» که بهار معامله با خداست همه وقت خود را برای این «تجارت معنوی» قرار می دهند.

پیامبر(ص) فرمود: در شبهای ماه رجب فرشته‌ای بنام «الداعی» تا صبح از طرف حق متعال نداء می‌کند که؛ آنانکه با من همنشینند، همنشینم، و با آنانکه از من اطاعت کنند، خواسته شان انجام دهم؛ «انا جلیس من جالسنی، مطیع من اطاعنی، غافر من استغفرنی..... فمن دعانی اجبته و من سألنی اعطیته»(بحار ۳۷۷/۹۸)

این ارتباط شدید بین انسان و خدا در ماه رجب به ریسمان متصل تشبیه شده؛ «هذا الشهر حبلاً بینی و بین عبادی» مغفرت و اجابت و خلاصه برخورداری از فیض الهی می باشد و گرفتن برکات معنوی در ماه رجب قطعی است؛ چون فرمود « هرکس به من اعتصام کند ، متصل می شود -فمن اعتصم به وصل الیّ»

پس از اجابت دعا مهمتر در ماه رجب، "وصول الی الله"  است.

اهمیت «ذکر» و رجبیون؛ برای وصول به «کمال رجبیه» که «اتصال» است،  «ذکر» لازم است و خود حضرت حق فرمود: «طوبی للذاکرین، طوبی للطّائعین»

پس ماه رجب، ماه «ذکر» و «طوع» است، یعنی «یاد خدا» و «روی به سوی او» داشتن که همان "توجه" به او در تمام ساعات و حرکات زندگیست.

ذکر از ذکر لسان شروع می‌شود تا ذکر همه اعضاء وجوارح. ذکر زبانی «اهل رجب» غیر از «استغفار» ، «سوره توحید» است که موردسفارش حضرت رسول(ص) است.

از ذکر زبانی مهم تر و تاثیر گذارتر؛ ذکر اعضاء است و آن بدین معناست که در لحظه مواجهه با "گناه" آدمی یاد خدا کند و از صحنه گناه فرار کند. به تعبیر امام صادق (ع)؛ بالاترین "ذکر" است این است؛ در مقابل امر الهی، اطاعت و در قبال گناهان تقوی داشته باشیم  - اذا ورود علیک شیئ امر الله به اخذت به واذا وردعلیک شی نهی عنه ترکته (معانی الاخبار۱۹۳).

این می شود "ذکر واقعی" و اثرش ؛ حصول حالات خوش معنوی در قلب آدمی است؛ «الذکر حصول المعنی فی النفس» (مجمع البیان۵۲/۶)

رجبیون و کدام دعا؟

سفارش اهل معرفت در میان صدها دعای پر بار ماه رجب، به دعائی که این فقرات آغاز شود، می باشد :

«اللهم انی اسألک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولادة امرک...»

(اقبال /۱۵۴ و مفاتیح)

این دعای شریف از ناحیه مقدسه(عج) رسیده که دارای اهمیت و مضامین بسیار بلندی است.

نتیجه معامله رجبیون با خدا ؛ «ورود به ضیافت الله» است که در ماه مبارک رمضان حاصل می شود .

شاهد براین مدعا؛ دعا شب اول ماه رجب است که ماه رجب و ماه شعبان را مقدمه وصول به برکات ماه رمضان دانسته: "اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلّغنا شهر رمضان و اعنّا علی الصیام و القیام و حفظ اللسان و غضّ البصر و لا تجعل حظّنا منه الجوع و العطش".

التماس دعا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.