پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عزاداری صبح عاشورا در حسینیه جماران؛

ناصر مهدوی: «تفکر» قیمتی ترین نعمت خداوند است

امام حسین(ع) گفت حکومت اسلامی را به کارآمدی آن می شناسند. هر حکومتی که هاله ای از قداست دور خود کشیده، به فساد کشیده شده است. عاشورا برای اعتراض به این بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وقتی چراغ عقل خاموش می شود بلایا می آیند، گفت: وقتی چراغ عقل خاموش می شود بلایا می آیند. زندگی به بیداری نیازمند است. وقتی دامنه سنجش بسته شد، همه آنچه ساخته ایم ویران می شود. هزار افسوس که بعد از پیامبر(ص) مردم خوابشان گرفت.

به گزارش خبرنگار جماران، ناصر مهدوی در عزاداری صبح عاشورا در حسینیه جماران با تاکید بر اینکه تفکر قیمتی ترین نعمت خداوند است، گفت: در تجربه های روزانه سهم خرد را بپردازیم‌. تصمیمی که از روی عجله باشد رنج تولید می کند. زندگی پس از پیامبر(ص) عمق و معنا پیدا کرد. مردمی در دام جهالت افتاده و مدل زندگی رنج آور به مدلی تبدیل شد که در آن آرامش بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه «درویشی» و «خرسندی» دو مفهوم برخاسته از پروژه پیامبران است، افزود: گوهر معنویت بیداری دل و معنویت بدون دیانت یک توهم است. آرامش روح و روان به عنصری به نام خرد نیاز دارد؛ که ریشه همه رفتار آدمی است. پس نمی توانید دفتر عقل را تعطیل کنید. تجربه عرفانی هم باید عقل پسند باشد و خردسوز نباشد. خیلی از حرف هایی که در مورد امام حسین(ع) می گویند خردسوز است.

وی جاهلیت را به معنای خشونت و بی پروایی دانست و ادامه داد: جاهلان پیش از اسلام کینه توز بودند و حد و مرز نداشتند. درست جایی که چهارچوب ها می شکند دردها شروع می شود. هیچ کس به اندازه خودمان نمی تواند به چهره ما آسیب بزند. چهره را با رفتارمان مخدوش می کنیم.

مهدوی با تاکید بر اینکه واقعه عاشورا برای عبرت است، اظهار داشت: در و دیوار از سخنرانی پر شده است. شگفت آور است که هنوز خیلی از افراد می گویند نمی دانیم کدام به اسلام نزدیک تر است. همان که درویشی و خرسندی را ترویج می کند و با غم سر ستیز دارد. چون اینها به زندگی معنا، ارزش و قوام بیشتری می دهند. پیامبر(ص) نمی توانست تحمل کند که ما رنج بکشیم؛ آمده تا ما از دلشورگی درآییم. جایی که به نام دین دارند دلشورگی ایجاد می کنند، بدون تردید می توانید بگویید این سخن دین نیست.

وی ادامه داد: وقتی چراغ عقل خاموش می شود بلایا می آیند. زندگی به بیداری نیازمند است. وقتی دامنه سنجش بسته شد، همه آنچه ساخته ایم ویران می شود. هزار افسوس که بعد از پیامبر(ص) مردم خوابشان گرفت. در آن جامعه درویشی و خرسندی فرو ریخته بود و دیگر با تازیانه هم نمی شد آنها را بیدار کرد. عده ای گفتند ما صحابه پیامبر هستیم و بهتر می فهمیم و صد افسوس درد از همین جا شروع شد. من فکر می کنم حلقه مفقوده اعتماد چشم بسته بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: وقتی نقل فراتر از عقل باشد آسیب دارد و زندگی آدمی را تباه می کند. هنر پیامبر(ص) این بود که عقل آدم ها را بیدار کند. پس از مرگ پیامبر(ص) آرام آرام آدم ها جای عقل نشستند. جایی که شخص جای عقل را می گیرد، بدانید که دارند درویشی و خرسندی را از آدم می گیرند.

وی با بیان اینکه عاشورا جعبه سیاه انسانیت است، تصریح کرد: آن جعبه سیاه را باید باز کنند و بفهمند چه اتفاقی افتاد که چنین فاجعه ای رخ داد. مردم به نام تقدس تدبیر را تعطیل کردند. تمام این فاجعه ها از جایی شروع می شود که چشم ها بسته شود. وقتی چشم ها بسته شد، پیشوای بزرگی مثل امام علی(ع) می گوید خدایا من را ببر؛ من نمی توانم.

مهدوی افزود: همه بدبختی ها از زمانی شروع می شود که ما اعتماد کنیم و فکر را تعطیل کنیم. رانت خواری در صدر اسلام از طریق اعتماد بدون فکر شروع شد. جاهلیت اسلامی به نام خدا برگشت. وقتی عقل می خوابد، نجات اسلامی به جاهلیت اسلامی تبدیل می شود. امام حسین(ع) گرفتار این مهلکه شد که صورت هست ولی محتوا رفته است. بی عقلی بی عدالتی به بار آورد.

وی با اشاره به اینکه پیام عاشورا فصیلت و آگاهی است، گفت: فکر می کنید اگر امام حسین(ع) می گفت بیایید یزید را کنار بگذاریم و سهم شما را می دهم، چند میلیون جمعیت کنارشان می آمدند؟ جرات اظهار نظر در تاریخ از ما گرفته شده است. چون فرهنگ ما شورش و یا کرنش است. این موضوع زندگی را تلخ کرده، امام حسین(ع) را کشته و علی(ع) را تنها گذاشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: امام حسین(ع) برای قیام و کشته شدن نرفت و می خواست استاندارد زندگی که در آن درویشی و خرسندی باشد را حفظ کند. کل عاشورا اعتراض به یک زندگی مسموم بود که به نام دین به مردم تزریق شد. امام حسین(ع) گفت حکومت اسلامی را به کارآمدی آن می شناسند. هر حکومتی که هاله ای از قداست دور خود کشیده، به فساد کشیده شده است. عاشورا برای اعتراض به این بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.