1) ‌آیت الله جوادی آملی؛ آن سفیر عقل و عقلانیت که روزی به انتخاب شایسته حضرت خمینی(ره) به شوروی سابق اعزام شد تا بعد ارائه جهان بینی توحیدی براساس فلسفه مشاء و فلسفه اشراق و حکمت متعالیه، خبر فروپاشی کمونیسم را قبل وقوع آن، از کاخ کرملین به گوش شرق و غرب جهان برساند، امروز از "مشهدالرضوی"  (علیه آلاف و التحیه والثناء) ، همان "رسالت عقلی" خود را ایفاء نمود.

 

2) ابتداً بخش مهم سخن استاد عزیز آیت الله جوادی آملی را ملاحظه کنید:
《مرحوم علامه بحرالعلوم بعداز اینکه"فقه"را در محضر آقا وحید بهبهانی گذراند و به مقام اجتهاد رسید، برای زیارت به مشهد مشرف شد، پس از تشرف به مشهد متوجه شد که درحوزه علمیه مشهد گذشته از فقه و اصول، علوم دیگر هم تدریس می شود.

مدرس فلسفه در آن روز در مشهد مرحوم سید محمد مهدی فیلسوف اصفهانی بود، مرحوم بحرالعلوم پنج یاشش سال فلسفه را پیش ایشان فراگرفت، و از این استاد بزرگ فلسفه، لقب پرافتخار "بحرالعلوم" را دریافت کرد.

مرحوم الهی قمشه ای سالیان متمادی در همین مشهد درس می خواند، می فرمودند: حکمت مشاء را پیش آقا بزرگ حکیم خراسانی می خواندیم و حمکت اشراق را در محضر شیخ اسدالله یزدی... این گذشته علوم عقلی در خراسان است ....

دین آمده برنامه درسی ما را مشخص کرده است، حضرت پیامبر(ص) فرمود : «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنّة قائمة».
«فریضه عادله» و «سنّة قائمه»، فقه، اصول، اخلاق و حقوق است.
اما "آیه محکمه" کاری به فقه و اصول ندارد، بلکه مربوط به جهان بینی، توحید، وحی، نبوت، امامت و ولایت و امثال این مسائل است، آیه محکمه مربوط به بود و نبود است، نه باید و نباید! «فریضه عادله» و «سنّة قائمه» مربوط به باید و نباید است...
مهمترین کاری که رهبران الهی کردند این بود که عقل جامعه را شکوفا کردند، در خطبه اول نهج البلاغه حضرت می فرماید «و یثیروا لهم دفائن العقول»؛ یعنی وحی و پیامبر آمده است که آن عقلی که در نهاد بشر دفینه هست را ثوره و شکوفا کند.
 
انبیاء وقتی این سرمایه را در ما شکوفا کردند و ما را عاقل کردند به ما اجازه حرف زدن دادند، این می شود «عقلانیت وحیانی»، شما می بینید در بخش پایانی سوره نساء همین عقل شکوفا شده حرفی را که می زند خدا قبول دارد؛ فرمود ما انبیاء را فرستادیم «رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ» چراکه «لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» ما اگر وحی و پیامبر نمی فرستادیم بشر علیه من خدا احتجاج می کرد که تو مرا آفریدی اما ما نمی دانیم از کجا آمده ایم و به کجا می رویم و اسرار عالم چیست؟! تو که عالم مطلقی چرا برای ما راهنما نفرستادی؟ این کدام عقل است که با خدا گفتگو دارد؟! کدام عقل است که احتجاج می کند و خدا حرف او را می پذیرد و آن را امضا می کند. این عقل «عقل وحیانی» است. این آیه سوره نساء می گوید عقل آنقدر قدش بلند است که در افعال خدا بتواند با خدا احتجاج کند.》مشهد مقدس ۹۸/۵/۷

 

3) فلسفه یکی از شاخه های علوم اسلامی است که موظف است جهان بینی توحیدی و حقانیت معاد و رسالت و نبوت و ولایت را با "استدلالات عقلی" اثبات کند و در حد میسور فهم آدمی پرده از اسرار و مجهولات متافیزیکی بردارد.

فلسفه، علم "عقلیِ وحیانی" است که به قرآن و اهل بیت(ع) مستند است.

سرآمد این فن؛ فارابی، ابوعلی سینا، شیخ اشراق سهروردی، خواجه نصیرالدین طوسی، میرداماد، ملاصدرای شیرازی و .. هستند.

4) این رشته مهم از علوم الهیه، همواره مورد بی مهری بوده تا جائیکه شنیده اید وقتی فزرند خردسال حضرت امام(ره) [ حاج آقامصطفی] در فیضیه از کوزه ای آب می نوشد، آن کوزه را آب میکشند! چون پدرش [حاج آقا روح الله خمینی] فلسفه درس میداده.

امروز بعد از ده ها سال،  یکی از پایگاههای ضد فلسفه، در گوشه شهر مشهد مقدس جای گرفته و گاهی هم تولیدات ناخالص خود را به جاهای دیگر صادر می کند!

اما خوشبختانه به لطف صاحب ولایت کلیه الهیه حضرت ولی الله الاعظم (عج) توفیق یارشان نبوده.

5) اینجاست که خاضعانه عرضه می دارم:

« سلام خدا و انبیاء و اولیاء، بر روح بلند و غیورت ای استاد عزیز ، جانت به برکت آن آستان بی مثال و ملکوتی رضوی(ع) ؛ از همه بلیات محفوظ باشد. انشاءالله

جنابتان؛ در مشهد، با یک شهامت وصف ناشدنی از تایید و ترویج فلسفه الهی و علوم عقلی می گویی و مشهدکه مهد علوم رضویه-حضرت ثامن الحجج(ع)-است و جملگی آن معارف بر احتجاجات عقلی استوار بوده را، به گذشته اش دعوت نمودی»

در پایان جای دارد از دعوت بجا و درست و به موقعِ تولیت محترم آستان مقدس رضوی؛ از حضرت استاد، برای سفر به مشهد و نیز ترتیب دادن فضای ملاقات های پی در پی و مهم افراد و شخصیتهای علمی و پژوهشی با ایشان، صمیمانه تشکر کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.