گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله سید احمد شبیری زنجانی(ره)؛

محمدحسین کاظمی: رفاقت و علاقه‎ مرحوم آیت الله شبیری و امام بسیار زیاد بود

جامعیت مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی در میان علما و حوزویان بسیار برجسته بوده است؛ یعنی در کنار زهد و تقوای خاصشان، تصنعی در رفتارهای ایشان وجود نداشت. معمولاً یکسری رفتارهای تصنعی در بسیار از ما عادت می‎شود؛ اما شخصیت مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی از این مسئله مبرا بود.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین کاظمی در بخش استفتائات مرکز فقهی امام محمد باقر(ع) فعالیت دارد. ایشان در گفت و گو با نشریه حریم امام به ارزیابی آثار مرحوم آیت الله سید احمد شبیری زنجانی و ارتباط ایشان با حضرت امام پرداخت.

انگیزه اصلی از تأسیس مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‎السلام چه بوده است؟‎ همچنین بفرمایید که چه نسبتی میان مرکز فقهی و مدرسة امام محمدباقر علیه‎السلام برقرار است؟

اهتمام حضرت آیت‎الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی به فقه و ماندگاری آن موجب شد که ایشان از سال 1380 مدرسة فقه و اصول را تأسیس کنند.

معمولاً طلبه‎ها پس از اتمام پایه ششم و با قبول در آزمون کتبی و شفاهی می‎توانند در این مدرسه پذیرش بشوند. طلبه‎ها پس از دوره چهار ساله سطح و سپس دوره هفت ساله خارج می‎توانند از مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه‎السلام فارغ‎التحصیل بشوند. اکثر دوستانی که در مجموعه مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‎السلام فعال هستند، از فارغ‎التحصیلان آن مدرسه هستند که بسیاری از آقایان مدرسه الان از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه می‎باشند و بسیاری از همان گروه اساتید در اینجا مشغولاند. یعنی آثار مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی و آثار حضرت آیت‎الله العظمی شبیری زنجانی که در این مرکز کار و تدوین می‎شوند، به دست این دوستان تحقیق و تنظیم شده‎ و می‎شوند.

در طول این مدتِ کار روی آثار مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی، آثار ایشان را از نظر علمی چگونه ارزیابی کرده‎اید؟

جامعیت مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی در میان علما و حوزویان بسیار برجسته بوده است؛ یعنی در کنار زهد و تقوای خاصشان، تصنعی در رفتارهای ایشان وجود نداشت. معمولاً یکسری رفتارهای تصنعی در بسیار از ما عادت می‎شود؛ اما شخصیت مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی از این مسئله مبرا بود.

همزمان با نگارش کتاب «الکلام یجر الکلام» جنگ جهانی دوم آغاز می‎شود و ایشان جزئیات جنگ‎افزارهایی که در این جنگ به کار رفته را در کتابشان اشاره می‎کند و وقایع تاریخی آن زمان را ذکر می‎کند؛ این نشان می‎دهد که ایشان روزنامه‎های آن موقع را به دقت می‎خواند و از آن‎ها یادداشت برداری می‎کرد. اهتمامشان به نوشتن تواریخ عجیب و جالب بود.

از ارتباط ایشان با حضرت امام اگر مطلب جالب و خاصی در ذهنتان دارید برای ما هم بیان کنید.

حضرت آیت‎الله شبیری زنجانی در کتاب جرعه‎ای از دریا به‎طور خاص درباره مرحوم والدشان مطالبی بیان فرموده است. در لابه‎لای مطالبی درباره رابطه ایشان با حضرت امام و اینکه در قضیه دستگیری حضرت امام و اجتماع علما در منزل آیت‎الله سید احمد زنجانی نیز اشاره‎ای کرده است. حتی در زیرزمین منزل ایشان اعلامیه‎های امام چاپ و تکثیر می‎شد.

واسطه ارتباط حضرت امام با آیت‎الله سید احمد زنجانی، میرزا عبدالله مجتهدی بود. رفته رفته رفاقتشان بسیار صمیمی می‎شود. تا جایی که وقتی امام در نجف اشرف در تبعید به سر می‎برد، میان این دو شخصیت نامه‎نگاری‎هایی رد و بدل می‎شد. از محتوای نامه‎ها برمی‎آید که رفاقت و علاقه‎شان به همدیگر چقدر زیاد است.

از ویژگی‎های علمی و اخلاقی حضرت آیت‎الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی برای ما بفرمایید.

همان‎طور که می‎دانید حضرت آیت‎الله شبیری زنجانی در خانواده اهل علم و خاندان فقاهت به دنیا آمده و رشد کرده است. ایشان از همان ایام طفولیت و نوجوانی در قم حضور داشته است. به واسطه ارتباطشان با امام موسی صدر، با خاندان آقای صدر ارتباط نزدیکی دارند. اولین درس خارج را نزد آیت‎الله سید صدرالدین صدر خواندند. با مراجع و بزرگان هم ارتباط وثیقی داشتند و دارن.

آیت‎الله شبیری زنجانی در خاطرات خود فرموده است: «فقدان دو نفر برای من خیلی خسارت بار بوده است: یکی مرحوم والدم، نه از آن جهت که پدرم باشند، بلکه از این نظر که از جنبه‎های علمی و فقهی و ذوقی ایشان بهره‎های زیادی برده‎ام؛ دوم... » این بیانات جایگاه مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی را می‎رساند که با قدرت علمی و فقهی و ذوق ادبی مبتکر بود.

یکی از ویژگی‎های آیت‎الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی این است که در تک تک جملاتشان و تعابیری که به کار می‎برند، دقت می‎کنند. در بیاناتشان فرموده‎اند که رابطه مرحوم والدم و امام پُرمعنویت بوده است. هر دو این بزرگوار به جنبه‎های اخلاقی در حوزه اهتمام ویژه‎ای داشتند و این اهتمام ناشی از خلوصشان بود. هر وقت در تدریس نکته اخلاقی می‎گفتند، واقعاً آن را از سر اعتقاد بیان می‎کردند؛ به همین خاطر بیانات اخلاقی‎شان در مخاطبان اثر می‎گذاشت.

حضرت آیت‎الله شبیری زنجانی درباره رفاقت خوب می‎فرمایند: «انسان باید با کسی همکلام شود که پس از آن احساس خسران نکند و احساس کند در همان مسیری قرار دارد که اهل‎بیت علیهم‎السلام به ما توصیه فرمودند، از جمله رفاقت خوب همین است. رفاقت مرحوم والدم با امام از همین نمونه رفاقت‎های خوب بود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.