پس از اینکه آیت‎الله سید مهدی یثربی به رحمت خدا رفتند، آیت الله میرسید محمد یثربی جانشین ایشان شدند. ایشان در همة امور نقش محوری داشته‎اند و توصیه‎هایشان در امور اجرایی بسیار مؤثر بوده است. در واقع ایشان پشتیبان قوی برای ما محسوب می‎شوند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین یثربی فرزند آیت الله سید محمد یثربی کاشانی با اشاره به دوره ‌های مختلف زندگی مرحوم آیت الله سید مهدی یثربی کاشانی، در گفت و گو با نشریه «حریم امام» فعالیت‌ها و خدمات درمانی ایشان را مورد توجه قرار داد و به معرفی و تشریح خدمات ارزشمند بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشانی در شهرستان کاشان پرداخت.

دربارة پیشینة خدمات علما به نهاد سلامت به اجمال توضیح دهید.

خدمات حوزة علمیة در بخش سلامت و بهداشت و درمان و حتی آموزش پزشکی از پیشینه‎ای تاریخی برخوردار است.

علمای شیعه همیشه سعی داشتند رفتارشان را بر اساس الگوهای روایی و دینی سامان بدهند. در میان متون مقدس شیعه انبوهی از روایات را داریم که بر قضای حوائج مؤمنین تأکید دارند؛ چه اینکه این حوائج برآورده بشوند، چه اینکه تلاش کنند، اما برآورده نشوند؛ یعنی حتی برای تلاش آن هم، اَجر در نظر گرفته‎اند. چه برسد به اینکه حاجت مؤمن برآورده بشود! طبیعی است که مسئلة کسالت و بیماری و مشکلاتی که برای اطرافیان بیمار ایجاد می‎‎شود، از بزرگ‎ترین حوائج مردم در همة جای دنیا بوده است و خواهد بود؛ بنابراین علمایی که نسبت به مشکلات مردم دغدغه‎مند هستند، بخشی از انرژی‎شان را صرف این مسئله می‌کنند.

خیرین ما هم می‌دانند که چطور باید با حفظ تکریم مردم نیازهای آن‌ها را رفع کرد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَ‌ لِلَّهِ‌ عِبَاداً فِی‌ الْأَرْضِ‌ یَسْعَوْنَ‌ فِی‌ حَوَائِجِ‌ النَّاسِ‌ هُمُ الْآمِنُونَ یَوْمَ الْقِیَامَة؛ کسی در حوائج مردم سعی کند، روز قیامت از «آمنون» خواهد بود.»

ما معتقدیم که رفتار سازمان روحانیت در طول تاریخ برگرفته از تعالیم اهل‌بیت(ع) بوده و یکی از برجسته‌ترین این تعالیم سعی بر حوائج مردم بوده است. وقتی در حدیث می‌گوید کسی که در رفع حوائج مردم سعی کند، در قیامت از هراس آن روز در امان خواهد بود، کسی که سعی کرده و به نتیجه هم رسیده است، چه جایگاهی خواهد داشت! از صفات خدا «معین» است. او معین الضعفا است و این کارها هم گام برداشتن در مسیر همان صفات و اسماء الهی است. امیر مؤمنان(ع) می‌فرماید: «أَفْضَلُ‌ الْمَعْرُوفِ‌ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوف‌؛ بهترین کار خیر به فریاد درمانده رسیدن است.» چه کسی درمانده‌تر است از کسی که مریض بدحال دارد و باید هزینة درمان بیمارش را بدهد و سختی‌های غربت و راه دور را هم متحمل شود و در کنار همة این سختی‌ها با بی‌اعتنایی‌های کادر بعضی مراکز هم مواجه شود؟

خوشبختانه در این مرکز کسانی متصدی امور هستند که افزون بر استانداردهای علمی و پزشکی با استانداردهای انسانیت هم آشنا هستند.

از مرحوم آیتالله سید مهدی یثربی برای ما بگویید و اینکه تاکنون چه اقدامات عمرانی با همت و تحت نظر و اشراف ایشان به سرانجام رسیدهاند؟

برای پاسخ به این سؤال لازم است بخشی از دوران زندگی مرحوم آیت‌الله یثربی را خدمت شما بیان کنم. وقتی ایشان از قم به کاشان عزیمت کردند، در سال‌های ابتدایی اقامتشان نسبت به این مسئله کاملاً توجه داشتند. کاشان به دو منطقة اصلی تقسیم می‌شود. مرحوم آیت‌الله یثربی در عباس‌آباد قدیم که محل آبا و اجدادی‌شان بود، سکونت داشتند. در آن محل یک قبرستان بزرگی بود که در زمان حکومت قبل، خیابانی را میان آن احداث کرده بودند که الان هم به نام خیابان امام خمینی(ره) است. طبیعی است که بعد از احداث خیابان دیگر اجازة دفن نمی‌دادند. مسئولین تصمیم گرفتند بخشی از قبرستان را به پارک تبدیل کنند که الان هم هست و بخشی را هم به ساخت تماشاخانه اختصاص دهند. با توجه به اینکه به اقتضای شرایط جامعه در آن زمان ضوابط شرعی دربارة چنین مکان‌هایی لازم‌الاجرا نبود و از طرفی، کاشان هم شهری مذهبی‌ای بود، نسبت به این مسئله حساسیت‌هایی وجود داشت؛ به همین دلیل مرحوم آیت‌الله یثربی تصمیم گرفت از شهرداری مجوز ساخت بیمارستان را بگیرد تا به‌جای تماشاخانه ساخته شود. تاکنون مطالب زیادی دربارة حیات پربرکت مرحوم آیت‌الله یثربی نوشته شده، اما کمتر به این کار بزرگ ایشان پرداخته شده است. ایشان با متمکنین کاشان صحبت می‌کنند و هزینة ساخت یک درمانگاه منحصر به فرد در آن زمان تأمین، و درمانگاه ساخته می‌شود. کلینیک گلابچی از آن زمان تاکنون در حال خدمت و ارائة خدمات به شهروندان کاشان است. مرحوم آیت‌الله یثربی درمانگاه را به وزارت بهداری دورة قبل سپرد و الان با نظارت وزارت بهداشت و درمان و به شکل دولتی فعالیت می‌کند. این کلینیک در حال حاضر هم بسیار جامع است و خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. از جمله نیازهای آن زمان شهر کاشان دستگاه دیالیز بود که مرحوم آیت‌الله یثربی جلسه‌ای را با متمکنین شهر برگزار می‌کند و سرانجام مرحوم آقای تفضلی که به ارباب تفضلی معروف بود، پیش‌قدم می‌شود و برای بیمارستان دیگری دستگاه دیالیز تهیه می‌شود. مرحوم آقای تفضلی پدر نساجی کاشان است. خداوند درجات ایشان و مرحوم گلابچی را متعالی کند که از ثروتشان در راه خدمت به مردم استفاده می‌کردند.

مرحوم آیت‌الله یثربی با کمک آقای گلابچی به جای قبرستانی که تعطیل شده و تغییر کاربری داده بود، زمینی را با متراژ بالا خارج از کاشان خریدند و به قبرستان اختصاص دادند. طبق آماری که ارائه شده این قبرستان که به نام دارالسلام گلابچی است تا دویست سال آینده نیاز مردم کاشان را رفع می‌کند؛ چیزی که در تهران هم که پایتخت است وجود ندارد. ناگفته نماند که این قبرستان اکنون متصل به شهر است.

از ویژگی‌های عالم و روحانی موفق این است که بتواند نیازهای مردم را تشخیص دهد و با استفاده از اعتمادی که متمکنین به او دارند، بودجة لازم برای طرح‌های عمرانی را تأمین و موانع موجود را رفع نماید و ایشان مصداق بارز یک عالم و روحانی موفق بود و به خوبی این کار را انجام می‌داد. ایشان با توجه به نیاز مردم کاشان مراکز خدماتی متعددی را احداث کردند.

از جمله نیازهای شهر کاشان وجود مرکزی برای نگهداری از معلولین جسمی و ذهنی بود که مرحوم آیت‌الله یثربی به خوبی آن را تشخیص داد و اوایل انقلاب این مرکز به کمک خیرین تأسیس شد. بعضی از معلولین که آنجا نگهداری می‌شوند مثل یک قطعه گوشت هستند و توان انجام دادن هیچ کاری را ندارند و بعضی، هم معلول ذهنی هستند و هم جسمی. مردم کاشان مجبور بودند این بیماران را به قم بیاورند یا به اصفهان ببرند. نکتة مهم دیگر اینکه بعضی از خانواده‌ها چند معلول داشتند. این مرکز با نام امیرکبیر در حال فعالیت و خدمات‌رسانی است و به صورت هیأت امنایی اداره می شود. احداث این مرکز باعث شد خانواده ها رنج مسافت طولانی تا قم و اصفهان را متحمل نشوند و خودشان هم در کنار بیمارانشان باشند. البته بیان فعالیت‌ها و خدمات این مرکز گزارش مستقلی را می‌طلبد.

مرحوم آیتالله یثربی فارغ از مسئلة درمان در چه زمینههای دیگر امور اجتماعی فعالیت داشت؟

توجه ایشان فقط به مسئلة درمان نبود و به مسئلة آموزش پزشکی هم توجه خاص داشت. قبل از اینکه دربارة نقش ایشان در تأسیس بیمارستان شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی کاشان توضیح بدهم، لازم است نکتة دیگری را که بی‌ارتباط با این مسئله نیست بیان کنم. افراد زیادی هستند که استعداد تحصیل دارند؛ اما به دلایلی قادر نیستند در رشته‌ای که به آن علاقه دارند تحصیل کنند؛ مثلاً خانواده‌های آن‌ها اجازه نمی‌دهند فرزندشان به تهران یا جاهای دیگر برود. در چنین مواردی مرحوم آیت‌الله یثربی وساطت می‌کرد و موافقت خانوادة آن‌ها را حتی برای ادامة تحصیل در کشورهای دیگر می‌گرفت. حتی گاهی هزینه‌های تحصیل آن‌ها را هم تأمین می‌کرد و آن‌ها اکنون افراد موفقی شده‌اند. این نکته شاید برای کسانی جالب باشد که گمان می‌کنند روحانیت از درآمدهایی که با عناوین مختلف در اختیارش قرار می‌گیرد، فقط استفادة حوزوی دارد. در حالی که تنوع فعالیت‌های آن‌ها آن‌قدر زیاد است که مثلاً ما بعد از دوازده سیزده سال هنوز نتوانسته‌ایم به تمامی زمینه‌های فعالیت‌ مرحوم آقا پی ببریم. یکی از اقداماتی که ایشان برای کمک به تحصیل دانشجویان کاشانی در تهران انجام داد، ساخت خوابگاه است. ناگفته نماند که بعد از فوت ایشان مسیر فعالیت‌هایی که انجام می‌داد، همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.

قبل از اینکه مسئلة تأسیس دانشگاه علوم پزشکی بپردازم، این نکته را بیان کنم که از مجموع خدماتی که مرحوم آیت‌الله یثربی انجام داد، فقط ساختمان بیمارستان فوق تخصصی به نام ایشان است.

آخرین وزیر بهداری در حکومت پهلوی مرحوم آقای دکتر شیخ‌الاسلام بود که بسیار باسواد بود و در زمینة ارتوپدی تخصص داشت. مرحوم دکتر شیخ‌الاسلام اهل تبریز و همسرشان اهل کاشان بود. زمانی که ایشان در وزارت بود، طرح تأسیس دو بیمارستان بزرگ و مجهز را در تبریز و کاشان داد و در همان زمان این طرح اجرا و شروع شد. زمانی که اسکلت این بیمارستان در کاشان ساخته شد، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی بود. در نتیجه طرح متوقف شد. نکتة جالبی که به تازگی بین خاطرات آن مرحوم با آن مواجه شدم این است که آن زمان بعضی از انقلابیون که رادیکال بودند، می‌خواستند هر چیزی را که از زمان پهلوی باقی مانده و نام و نشانی از پهلوی دارد، از بین ببرند و اسکلت این بیمارستان هم از آن جمله بود. آقای دکتر شبیه‌خوانی از این مسئله آگاه می‌شود و سریع آن را به اطلاع مرحوم آیت‌الله یثربی می‌رساند. ایشان هم به هر طریقی که بود از این کار ممانعت می‌کند. بعد از پایان جنگ، در زمان نمایندگی مهندس حسین محلوجی که بعدها در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وزیر معادن و فلزات شد، این بیمارستان با همان اسکلت و اندکی اصلاحات، تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

شرط تأسیس دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان بود که انجام شد و در ادامة آن زمینة تأسیس دانشگاه هم فراهم شد. دربارة این قسمت از فعالیت‌های ایشان آقای دکتر زارع و مهندس محلوجی بهتر می‌توانند توضیح دهند.

در حال حاضر هم درصدد ساخت یک دانشکدة دندان‌پزشکی کنار همان کلینیک قدیمی هستیم که البته هنوز با وزارت علوم به توافق نهایی نرسیدیم. نکتة جالب اینکه تمامی این‌ها یکجا هستند، یعنی کلینیک و دانشکده یک سمت و حوزه‌ای که ایشان تأسیس کرده، طرف مقابل است. امیدوارم وزارت علوم اهتمام لازم را برای تسریع در روند ساخت این دانشکده مبذول بدارد تا زودتر به بهره‌برداری برسد.

نامگذاری بیمارستان به نام آیتالله یثربی در زمان حیات ایشان و با موافقت خودشان بود؟

خیر، مادامی که ایشان در قید حیات بودند، حتی اجازه نمی‌دادند یک عکس در مجموعه‌های عام‌المنفعه اعم از آموزشی، خیریه و درمانی که تابع ایشان است، نصب شود.

نام‌گذاری بیمارستان هم در زمان حیات ایشان نبود. بخشی از کارهای احداث بیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی در زمان حیات ایشان انجام شد. با تلاش آیت‌الله والد و دوستان دیگر زمین آن تهیه و با مسئولین وزارتخانه‌های متبوع آن مذاکره و توافق شد و در سال 89، والد ما کلنگ بیمارستان را زدند و بیمارستان در زمینی با مساحت 18000 متر ساخته شد.

متأسفانه از جمله بیماری‌هایی که در سال‌های اخیر شیوع پیدا کرده و روند رشد آن هم صعودی بوده، سرطان است. دوره و نحوة درمان این بیماری مانند سایر بیماری‌ها نیست و هم طول درمانش بیشتر است و هم هزینه‌های بیشتری دارد؛ به تجهیزات بیشتر و تخصصی‌تری هم نیاز دارد. نکتة مهم‌تر اینکه در کاشان هیچ مرکزی برای رادیوتراپی وجود نداشت. رادیوتراپی درمان با اشعه است که بیماران سرطانی بعد از شیمی‌درمانی باید انجام دهند که میانگین زمان لازم برای آن 35 جلسه است. بیماران کاشانی که به رادیوتراپی نیاز پیدا می‌کردند، مجبور بودند به تهران یا اصفهان و اواخر به قم بروند. برای خانواده‌ای که مریض همراه خود داشت، سخت بود که مثلاً دو ماه را در شهر دیگری بماند. اینجا بود که آیت‌الله والد باز هم با تشخیص درست این نیاز حلقة وصل بین مردم و متمکنین و مسئولین شد. آقای مهندس جمالی هم در تأسیس این بیمارستان، رایزنی‌ها و خرید دستگاه‌ها نقش محوری داشتند و سرانجام در سال 95 این بیمارستان با حضور آقای دکتر قاضی‌زادة هاشمی افتتاح شد.

دربارة ساختمان بیمارستان و تجهیزات و امکانات آن بیشتر توضیح بدهید.

زیربنای بیمارستان 12000 متر و در سه طبقه است و 120 تخت دارد. در مجموع دو دستگاه رادیوتراپی در بیمارستان موجود است. دستگاه‌های رادیوتراپی که بسیار عظیم و خاص هستند و از خارج وارد می‌شوند، باید با نظارت و تأیید و مجوز سازمان انرژی هسته‌ای نصب و راه‌اندازی شوند و اگر این سازمان تأیید نکند، امکان بهره‌برداری از آن نیست. حتی محل نصب این دستگاه‌ها از نظر ابعاد و مصالح به کار رفته استانداردهای خاصی دارد. جالب این است که مدتی زمانی که بیمار داخل آن فضا می‌شود و از دستگاه‌ها استفاده می‌کند شاید بیشتر از چند دقیقه نباشد؛ اما اشعه‌ای که برای درمان به سلول‌های سرطانی بیمار تابیده می‌شود بسیار خطرناک است و این حساسیت‌ها هم به همین دلیل است.

آیا فعالیتها، امکانات و خدمات بیمارستان منحصر در بیماری سرطان است؟

خیر، ابتدا قرار بود این بیمارستان فقط مرکز فوق تخصصی سرطان باشد؛ اما بعدها گسترده‌تر شد. در حال حاضر علاوه بر رادیوتراپی، بخش شیمی‌درمانی، دیالیز، آی.سی.یو و سی.سی.یو هم فعال است و هفت اتاق عمل مجهز دارد که در واقع ویژگی خاصی محسوب می‌شود که همزمان می‌توان هفت عمل جراحی را انجام داد. همچنین بخش زنان و زایمان، اورژانس، عمومی، آزمایشگاه، سی.تی.اسکن، سونوگرافی، سنگ‌شکن کلیه، اکوی قلب و تست ورزش هم دارد؛ مهم‌تر اینکه دستگاه براکی تراپی هم خریداری شده است و مراحل اخذ مجوز را طی می‌کند تا به بهره‌برداری برسد. براکی تراپی درمان هوشمند سرطان است. این بیمارستان جزو اولین‌ها در کشور است که به چنین سیستمی مجهز شده است و در کل کشور شاید سه یا چهار بیمارستان مجهز به این سیستم باشند. تفاوت این دستگاه با رادیوتراپی این است که 35 جلسة رادیوتراپی را به دو جلسه کاهش می‌دهد. در رادیوتراپی اشعه از بیرون به سلول‌های سرطانی تابیده می‌شود و براکی‌تراپی از درون این کار را به صورت هوشمند انجام می‌دهد. خبر خوب دیگر اینکه واحد توسعة تحقیقات بالینی را هم در این مرکز راه‌اندازی کرده‌ایم که سال گذشته مجوز آن صادر شده است. چنین تحقیقاتی معمولاً در دانشگاه‌ها که بودجة دولتی هم دارند، انجام می‌شود و مراکز درمانی کمتر به چنین فعالیت‌های می‌پردازند.

این بیمارستان از نظر استانداردها و تجهیزات در قیاس با مراکز درمانی خارج از کشور در چه رتبهای قرار دارد؟

از افتخارات ما این است که این بیمارستان از نظر تجهیزات از بسیاری از مراکز درمانی غربی جلوتر است؛ چون تمامی دستگاه‌های این بیمارستان مدل 2017 و به روز است. مثلاً وقتی از آلمان برای بازدید از بیمارستان آمدند و دستگاه زیمنسی که در بیمارستان نصب است دیدند، گفتند ما در خود آلمان هنوز این دستگاه را نصب نکردیم. دستگاه‌ها از بهترین برندها و از بالاترین مدل‌های موجود در دنیا هستند. ما علاوه بر شهرهای مجاور و حتی استان‌های جنوبی، از کشورهای عربی مجاور هم مراجع داریم و آمار مراجعه کنندگان تا سال قبل 53800 نفر بوده است.

مرحوم آیت الله یثربی در شهرهای دیگر غیر از کاشان هم خدماتی داشتهاند؟

مرحوم آیت‌الله یثربی به حوادثی که در سایر شهرها هم اتفاق میفتاد، حساس بود. مثلاً زمانی که زلزلة منجیل و رودبار رخ داد، ایشان کاروانی از کمک‌ها را روانة آن مناطق کرد. وقتی در سرپل ذهاب زلزله شد، به یاد تبریز افتادم. اگر به خاطر داشته باشید در سال 92 هم در اهر و ورزقان زلزله شد. آن زمان هم آیت الله والد ما پیش‌قدم شد و چند کامیون پتو و فرش که از مردم جمع‌آوری شده بود، برای مناطق زلزله‌زده ارسال و به آیت‌الله قیاسی که در اهر بود، تحویل داده شد. ایشان هم کمک‌ها را بین مردم نیازمند توزیع کرد. آیت‌الله قیاسی هم در اهر پیگیر مسائل درمانی هستند و بیمارستانی را هم نزدیک مسجدشان ساخته بود که ما هم از آنجا بازدید کردیم. البته برای تکمیل و تجهیز آن به کمک‌های مردمی نیاز است و الان فقط بنای آن ساخته شده است. والد ما درصدد بود علاوه بر کمک‌های ارسالی، کار بنیادی دیگری هم برای آن مناطق انجام دهد. ایشان بعد از رایزنی‌ها و مشورت‌هایی که داشت به این نتیجه رسید که در ساخت بیمارستانی برای سرپل ذهاب مشارکت کند و هیئت‌مدیرة بیمارستان هم این خبر را در نامه‌ای به آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرد. همچنین اعلام کردیم که پذیرای بیماران و مصدومان زلزله‌زده در این بیمارستان هم هستیم و تمامی خدمات را از بدو ورود به کاشان تا مداوای آن‌ها به‌طور رایگان انجام می‌دهیم. بعد از اینکه هیجانات اولیة زلزله که ناشی از مداوا و اسکان زلزله‌زدگان بود، فروکش کرد، مسئولین هم درصدد اقدامات بعدی برآمدند و برای بررسی بیشتر جمعی از خیرین سلامت از شهرهای مختلف به کرمانشاه رفتند و هر کس گوشه‌ای از کار را متقبل شد. مثلاً یکی از خیرین احداث یک خانة بهداشت برای یک روستا را متقبل شد و دیگری احداث چند ده خانة بهداشت را قبول کرد. شخص دیگری هم تأمین تجهیزات را به عهده گرفت. آخرین برنامه بعد از کلنگ‌زنی خانه‌های بهداشت، کلنگ‌زنی بیمارستان آنجا بود که ما هم قول مشارکت در ساخت آن را داده بودیم. مساحت آن بیمارستان 6000 متر است و قرار است 80 تخت داشته باشد که کارگاه آن را تجهیز کردیم و نقشه‌های سازة آن هم آماده شده است و امور اجرایی هم در شرف اجرا است. امیدواریم در یک زمان معقول ساخت و تجهیز آن به پایان برسد و آمادة بهره‌برداری شود. این نکته را هم اضافه می‌کنم که ما تعدادی از کودکان سرپل ذهاب را که یتیم شده بودند و سرپرستی نداشتند، پوشش دادیم و هزینة تحصیل آن‌ها را هم متقبل شدیم.

 

مهندس محمود جمالی نماینده سابق مردم کاشان در مجالس چهارم و پنجم در گفت و گو با نشریه «حریم امام» روند پیگیری و ساخت بیمارستان مرحوم  آیت الله سید مهدی یثربی کاشانی و نقش اثر گذار و همراهی آیت الله سید محمد یثربی کاشانی را یاد‌آورشد و با تشریح امتیازات  این بیمارستان بخش‌های مختلف آن را معرفی کرد.

 

آقای مهندس برای ما بفرمایید تاکنون چه اقداماتی عمرانی زیر نظر آیتالله یثربی در کاشانی انجام گرفته است؟

 

وقتی نمایندة کاشان بودم، مجموعه‎ای زیر نظر مرحوم آیت‎الله یثربی راه‎اندازی شد. در واقع این مجموعه را به قصد مسکن‎دار شدن مردم راه‎اندازی کردیم و در راه‎اندازی آن موفق بوده‎ایم. در حال حاضر بیشتر از هفت هزار خانوار در آن زندگی می‎کنند. در آن موقع زمین‎ها را با ارزان‎ترین قیمت ممکن خریداری کردیم و اقدامات لازم را روی آن‎ها انجام دادیم. بر ساخت و سازها نظارت داشتیم و بحمدالله این پروژه را با موفقیت به سرانجام رساندیم. در تأمین آب و برق و... مشکلی به وجود نیامد و می‎توان گفت که برای خانوارها مکان آبرومندی ساخته شد. مشکل مسکن تا بعد از آن زمان تقریباً حذف شد. برای خانوادة شهدا و رزمندگان زمین‎ اعطا شد و کسی در میان آنان نبود که صاحب زمین نباشد. یکی از اقدامات دیگر زیر نظر مرحوم آیت‎الله یثربی که متصدی آن خود من بودم، ساخت خوابگاه فیض کاشانی است. این خوابگاه در امیرآباد تهران ساخته شد و الان حدود هفت‌صد تن از دانشجویان دختر در آنجا اقامت دارند که از این تعداد شاید پنجاه نفر کاشانی هستند.

از اقدامات دیگر، مجموعة دارالاکرام است. این مجموعه برای تحصیل فرزندان بی‎بضاعت، اعم از یتیم و غیریتیم ساخته شد. بعضی از بچه‎ها هستند که در خانواده‎های معتاد به دنیا می‎آیند و در این قبیل خانواده‎ها معمولاً امکان رشد تحصیلی کم است. خانواده‎های معتاد به وضعیت فرهنگی و تحصیلی فرزندانشان چندان توجهی نمی‎کنند. سعی کردیم در این مجموعه به این قبیل فرزندان رسیدگی کنیم. در حال حاضر حدود هزار دانش‎آموز در این مجموعه تحصیل می‎کنند. جالب اینکه به نحوی برنامه‎ریزی کردیم که بچه‎ها احساس نکنند به خاطر فقر و بی‎بضاعتی خانوادة خودشان به آنجا آمده‎اند. معمولاً کارشناسان ما فرزندان افراد معتاد و بی‎بضاعت را شناسایی می‎کنند و به این مدرسه می‎آورند. معلمان هم کارنامه‎های آنان را بررسی می‎کنند تا اگر درسشان خوب باشد، به آنان جایزه‎ای بدهند. در تابستان‎ها هم برنامه‎های فرهنگی و تفریحی برای این دانش‎آموزان در نظر می‎گیریم و هیچ‌گاه آنان را رها نمی‎کنیم. به نظرم این کار هم موفقیت‎آمیز بوده است و باید رشد بیشتر پیدا کند. در همین راستا مدارس دیگری ساخته شد.

پس از اینکه آیت‎الله سید مهدی یثربی به رحمت خدا رفتند، آیت الله میرسید محمد یثربی جانشین ایشان شدند. ایشان در همة امور نقش محوری داشته‎اند و توصیه‎هایشان در امور اجرایی بسیار مؤثر بوده است. در واقع ایشان پشتیبان قوی برای ما محسوب می‎شوند.

چطور شد که بیمارستان آیتالله یثربی را در کاشان بنا کردید؟

یکی از آشنایان ما چند سال پیش سرطان گرفت. فارغ از همة هزینه‎ها به او گفتند که حدود 27 روز الی یک ماه باید در بیمارستان بستری بشود. انسان هیئتی و دوست‎دار امام حسین علیه‎السلام بود. سبک زندگی ایشان پیامی به ما رساند که بیمارستانی برای بیمارهای‎ سرطانی تأسیس کنیم. تلاش کردیم و توانستیم زمینی را از دانشگاه برای این منظور پیدا کنیم که خود دانشگاه آن قطعه زمین را برای بیماری‎های خاص اختصاص داده بود. قرارداد ما با دانشگاه این بود که آنجا را بسازیم و ادارة آن بر عهدة خود دانشگاه باشد. وقتی ساخت و ساز بیمارستان تکمیل شد، به وزیر محترم بهداشت و درمان، آقای هاشمی گفتم که سریع‎تر آن را تجهیز نماید تا بیماران سرطانی موجود به شهرهای دیگر نروند. ایشان صریحاً به من گفت که چنین چیزی را نمی‎پذیریم. خودتان آن را ساختید خودتان هم باید اداره کنید. در مجموع مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته شد. بحمدالله با همة توانمان بیمارستان را تجهیز کردیم. آقای وزیر محترم بهداشت و درمان توصیه کردند که از شرکت محب تجربه کسب کنیم. ما هم به توصیة ایشان عمل کردیم و تجربه‎های خوبی به دست آوردیم. به همین خاطر بیمارستان به سرعت تجهیز و ظرف شش ماه راه‎اندازی کامل شد. چنین سرعتی برای همه غیر قابل باور بوده است.

بخشهای مختلف بیمارستان را برای ما معرفی کنید و بفرمایید که هزینههای درمانی آن نسبت به دیگر بیمارستانها و مراکز درمانی چگونه است؟

در حال حاضر این بیمارستان دوتا دستگاه پرتو درمانی دارد. در این بیمارستان از بیماران شیمی‎درمانی، پرتودرمانی و دیالیز هیچ مبلغی گرفته نمی‎شود. فقط با دفترچة بیمه درمان می‎شوند. البته در باب دیگر بیماری‎ها مانند هر بیمارستان دیگری مبالغی از بیماران دریافت می‎کنیم؛ اما برای درمان بیماری‎های خاص یک ریال هم از کسی نمی‎گیریم. سال گذشته هشت‌صد میلیون تومان را از حساب خود بیمارستان پرداخت کردیم و از بیماران بیماری‎های خاص سرطانی هیچ هزینه‎ای دریافت نکردیم. دفترچه‎های خدمات درمانی هم به هیچ وجه جوابگوی هزینه‎ها نبوده است.

بخش پرتودرمانی بیمارستان تقریباً شبانه‎روزی است. در حال حاضر بحمدالله نوبت نداریم. چند روز پیش شنیدم که یکی از بیمارستان‎های معتبر اصفهان که دستگاه‎هایش خرابش شده، بیمارانش را به کاشان فرستاده است. از لرستان و مناطق مختلف ایران و حتی از عراق هم مراجعه کننده داشته‎ایم. اخیراً یکی از خیرین حاضر شده که اقامتگاهی برای بیماران بسازد؛ چون بیماران از مکان‎های دوری به آنجا می‎آیند و معمولاً مدت درمان طولانی است. به همین خاطر بیماران باید جایی برای اقامت داشته باشند. تاکنون مردم کاشان بانی خیر بوده‎اند و میزبان همراهان بیماران شده‎اند. سعی کردیم به‌طور رسمی خوابگاه‎هایی برای همراهان بیمارانِ بیماری‎های خاص هم بسازیم تا خانواده‎ها در طول مدت درمان که حدود یک ماه است، مشکلی از این نظر نداشته باشند.

بیمارستان از نظر ظاهری، فضای شادی دارد. سعی کردیم به این طریق مقداری از ناراحتی‎های بیماران را کمتر کنیم. برای مثال مکان‎هایی برای نمایشگاه عکس و نقاشی و کارهای دستی در نظر گرفته‎ایم. آن‎طور که خود آقای وزیر محترم بهداشت و درمان به من گفت بیمارستان آیت‎الله یثربی بیمارستان نمونه‎ای است. امیدوارم که همین‎طور هم باقی بماند. سعی کردیم که الگویی باشد برای همة کسانی که خواهان تأسیس بیمارستان هستند.

در این مسیر با چه چالشهایی مواجه بودید؟

بحمدالله از شروع ساخت بیمارستان تاکنون همة امور با سرعت به سرانجام رسیده‎اند و روز به روز خیر و برکت را در ساخت و ساز آن مشاهده می‎کنیم. اعتقاد داریم که همیشه بر روند ساخت و ساز آن عنایت خداوند همراه بوده است. اسم بیمارستان هم به برکت هر چه بیشتر آن کمک کرده است. ما از نزدیک با مرحوم آیت‎الله یثربی آشنا بوده‎ایم. واقعاً روند خوب امور از برکت اسم ایشان بوده است.

البته که هیچ کاری بدون مشکل به سرانجام نمی‎رسد. در حال حاضر هم مشکلاتی وجود دارد؛ اما اعتقاد داریم که همة این مشکلات به مرور رفع خواهد شد.

یکی از ابتکارات جالب ما در بیمارستان این بود که یک نفر را به‌عنوان مأمور پذیرش تعیین کردیم. کارش این است که بیمار را از همراهان تحویل می‎گیرد؛ بدون اینکه بگوید ابتدا بروید فلان مبالغ را بپردازید. کارهای ثبت بیمار را انجام می‎دهد و مقدمات بستری را فراهم می‎کند. این کار بسیار جالب و خوبی است که امیدواریم بیمارستان‎های دولتی هم از آن‎ الگو بگیرند. واقعاً هزینه‎ای برای بیمارستان‎ها در بر ندارد. بنده خودم حتی در خارج از کشور چنین ابتکاری را ندیده‎ام. در چنین حالتی بیماران در بیمارستان احساس امنیت می‎کنند و شاید بخشی از بیماری‌شان با همین رفتارهای شایستة امور پذیرش و پرستاران، از بین برود. به هر حال نمی‎توان انکار کرد که عده‎ای از تشدید بیماری‎ها به خاطر اضطراب و استرس بیماران است که در حین ورود به بیمارستان این حالات تشدید می‎شود.

مساحت بیمارستان چقدر است و آیا در طرحهای آینده قرار است توسعه پیدا کند یا خیر؟

این بیمارستان در حال حاضر چهارده هزار متر مربع است و پیش‎بینی می‎شود در طرح توسعه به شانزده هزار متر مربع برسد. سعی می‎کنیم در طرح آینده بیمارستان را از هر حیث کامل‎تر کنیم. در حال اخذ مجوز برای درمان بیماری‎های قلبی هستیم تا عمل قلب باز انجام بشود. مهم‎ترین بخش بیمارستان بخش تحقیقات آن است. از وزارتخانة بهداشت و درمان مجوز تحقیقاتی دریافت کردیم که پژوهش‎های لازم را روی سرطان آغاز کنیم. این کار بسیار پُرهزینه و طولانی مدتی است؛ اما اثر آن می‎تواند از خود بیمارستان‎سازی هم بهتر باشد. حتی اگر در پنجاه سال آینده بتوانیم به نتایج مطلوب برسیم، به امید آن روز این کار را ادامه خواهیم داد تا بلکه بتوانیم برای بهبود بیماری‎های سرطانی و پیدا کردن داروهای لازم برای درمان سرطان کاری انجام بدهیم. اگر به کشف تازه‎ای برسیم، کمک بزرگی به بیماران سرطانی انجام می‎دهیم. این بخش از دورنمای فکری ما است که ان‎شاءالله بخش تحقیقاتی ما بتواند آن را در پیش بگیرد و نتایج مطلوب را به دست آورد.

در حال حاضر از چند پزشک و محقق دانشگاهی در این زمینه کمک گرفته‎ایم. اگر این کار جنبة ملی پیدا کند و دانشگاه بپذیرد که با ما همکاری نماید، حتماً به نتیجة مطلوب می‎رسیم. ما قبول کردیم که هزینه‎های این تحقیقات را بپردازیم. جمع‎آوری اطلاعات خود، آغاز کار تحقیقاتی است. اگر بتوانیم این راه را رفته رفته طی نماییم، می‎توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم. سعی کردیم با پزشکان کاشانی که در خارج از کشور زندگی می‎کنند، ارتباط برقرار کنیم و در این زمینه از آنان مشورت بگیریم. عده‎ای از آنان به ایران آمدند و از نزدیک تجهیزات بیمارستان را مشاهده کردند. در حال حاضر بسیاری از آنان بازنشسته شده‎اند و دلشان می‎خواهد که به وطن خودشان کمک کنند. درخواست کردیم که به مدت چند ماه به ایران بیایند و در این زمینه به ما خدماتی ارائه بدهند و ما هم هزینة آنان را تأمین می‎کنیم. در مجموع به نظرم این مرکز درمانی بسیار بابرکت است و امیدوارم که به اهدافمان دست پیدا کند.

در پایان لازم می‎دانم که از همة کسانی که ما در این راه مساعدت نمودند، تشکر و قدردانی کنم. شاید فرصت نباشد نام تک‌تک آنان را ذکر نمایم، اما بی‎شک قدردان زحمات یکایک آنان هستم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.