به مناسبت روز جهانی هپاتیت اعلام شد

هپاتیت C طی ۲۰ سال آینده ریشه‌کن می‌شود

رئیس شبکه هپاتیت کشور تعداد مبتلایان به هپاتیت B در کشور را یک میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد و گفت: با اجرای برنامه‌ های پیشگیری و درمان هپاتیت C به طور قطع تا 20 سال آینده دیگر در کشور، بیماری نخواهیم داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مؤید علویان به وضعیت بیماری کبد در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۱۳۶۸ واکسن هپاتیت به صورت آزمایشی در چهار استان برای نوزادان و افراد پرخطر به اجرا گذاشته شد که این طرح از سال ۷۳ به صورت سراسری اجرایی شد و توانست شیوع بیماری هپاتیت B را از دو تا سه درصد به زیر دو درصد برساند.

وی با اشاره به اینکه فقط دو استان گلستان و سیستان و بلوچستان شیوع هپاتیت‌ شان بالای سه درصد است، گفت: علت این امر این است که زمانی که طرح واکسیناسیون به اجرا گذاشته شد، شیوع هپاتیت B در این مناطق بالای پنج درصد بود و همین که توانسته‌ ایم در این مدت دو درصد از شیوع را کاهش دهیم، نشان دهنده موفق بودن برنامه واکسیناسیون است.

رئیس شبکه هپاتیت کشور تعداد مبتلایان به هپاتیت B در کشور را یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرد و تأکید کرد: بیشتر این افراد هنوز شناسایی نشده‌ اند.

به گفته وی، شیوع بیماری هپاتیت C در کشور کم و زیر نیم درصد است و بیشتر بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و معتادان تزریقی به آن مبتلا هستند.

علویان با ابراز خوشحالی از توانایی شناسایی بیشتر مبتلایان به هپاتیت C گفت: از پنج هزار مبتلای هموفیلی و چهار هزار مبتلای تالاسمی که هپاتیت C داشتند، تنها از هرکدام یک‌هزار بیمار باقی مانده است که هنوز درمان نشده‌ اند.

وی از رسانه‌ ها و سایر قشرهای جامعه برای شناسایی مبتلایان به انواع هپاتیت درخواست کمک کرد و گفت: درست است که جوان بودن برای یک کشور فرصت تلقی می‌ شود، اما گاهی تبدیل به تهدید می‌ شود، چرا که جوان رفتار پرخطر دارد و با این رفتار، بیماری را شیوع می‌ دهد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران تأکید کرد: با اجرای برنامه‌ های پیشگیری و درمان هپاتیت C به طور قطع تا ۲۰ سال آینده دیگر در کشور مبتلایی به هپاتیت C نخواهیم داشت همین طور افراد مبتلا به هپاتیت B نیز افراد بالای ۴۵ سال خواهند بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه تان را بنویسید