گزارش جی پلاس از هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

نمایشگاهی برای فروش سفرهای خارجی و پخش بروشورهای داخلی!

هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری با نزدیک شدن به ایام نوروز در حالی برگزار شد که با نگاهی به آن به نظر می رسد ترویج گردشگری خارجی گوی سبقت را از تبلیغ گردشگری ایرانی ربوده بود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار گردشگری جی پلاس، هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته، بار دیگر در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با هدف تبدیل ایران به عنوان کانون جاذبه های متنوع طبیعت گردی، فرهنگی، تمدن و صنایع دستی در سطح منطقه و بین الملل و ارائه فرصت های سرمایه گذاری برای جذب مشارکت سرمایه گذاران در پروژه های گردشگری کشور، ایجاد زمینه های لازم برای حضور بخش خصوصی به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان توسعه صنعت گردشگر برگزار شد تا با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز بتواند، بر اطلاعات علاقمندان سفر از نقاط گردشگری بیافزاید.

گردشگری بین المللی یعنی جذب توریست ایرانی برای سفر خارجی!

اما متاسفانه استفاده از واژه "بین المللی" کافی بود تا فرصتی برای تبلیغ سفرهای سودآور آژانس های غرفه دار فراهم شود و در عوض آنکه شاهد معرفی ظرفیت ها و جذابیت های گردشگری ایران به مخاطبان احیانا بین المللی باشیم، تلاش برای جذب توریست ایرانی با جذابیت های خارجی را ببینیم!

موضوعی که چند سالی هست رشد چشمگیری داشته و کم کم در حال قرار گرفتن در سبد سالانه برخی خانواده های ایرانی است. سفرهایی با جذابیت های تفریحی و رفاهی متفاوت از خدمات داخلی که با گرانتر شدن امکانات سفرهای داخلی (بویژه در ایام نوروز بخاطر بالا رفتن تقاضا) بیش از پیش در نظر مردم جلوه کرده است تا آژانس های غرفه دار در نمایشگاه با اعلام ظرفیت پر است، دیگر برای تورهای نوروزی مسافر نگیرند و مشغول مسافرگیری برای برنامه های تابستانه خود باشند و یک تخفیف ۵ درصدی باعث استقبال قابل توجه علاقمندان هم شده بود!

اما در نمایشگاه بین المللی گردشگری دیگر چه دیدیم؟

وارد نمایشگاه که شدیم، افرادی با لباس های محلی از اقوام مختلف ایرانی را دیدیم هر چند درون غرفه هایی که تنها چند صندلی و یک میز در آن قرار دارد! اکثر این غرفه ها آژانس های گردشگری بودند که فقط خدمات سفرهایشان که اکثرا خارجی بود را معرفی می کردند. انگار که مسیر توسعه صنعت توریسم تغییر کرده و به نفع کشورهای خارجی پیش می رود و برگزارکنندگان سودی را به جیب گردشگری داخلی واریز نمی کنند. تنها چند آژانس گردشگری در این نمایشگاه گسترده به تبلیغ محدود توریسم داخلی می پرداختند که لزوم نظارت جدی تر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نشان می دهد.

به جز گردشگری، غرفه های صنایع دستی هم که مرتبط با این بخش است نیز در این نمایشگاه دیده می شد و آنها این فرصت را پیدا کرده بودند که جدا از نمایشگاه های فصلی شهرداری ها و نمایشگاه یکپارچه صنایع دستی در خردادماه، بار دیگر به بهانه گردشگری و جذب مسافر تبلیغی برای شهرها و مناطق شان باشند.

غرفه هایی برای بروشور!

اکثر غرفه های معرفی استان ها و شهرها انگار حالی برای جذب کردن علاقمندان نداشتند؛ این مشکل نه تنها در غرفه آژانس های مسافرتی که در بسیاری از غرفه های مربوط به استان ها نیز چنین وضعیتی دیده می دیدیم که فعالیت شان صرفا به ارایه چند بروشور ختم می شد.

اطلاعات سفرهای ماشینی با تبلیغ فولکس واگن!

در غرفه ای یک فولکس واگن قدیمی وجود داشت! مسئول غرفه می گوید سایتی درباره مقاصد گردشگری دارند که از آن طریق اطلاعات جامعی را به مسافران می دهند؛ به ویژه کسانی که تصمیم به سفر با خودروی شخصی دارند. قرار دادن این ماشین نیز با توجه به نوع مخاطب شان در نظر گرفته شده بود.

خوی، پیشتاز بود

در ادامه راه به غرفه شهر خوی رسیدیم. غرفه ای محدود که در حد توان فرهنگ این شهر را معرفی کرده است؛ اجرای زنده موسیقی و حرکات فولکلوریک آذری باعث بسته شدن یکی از راهروهای نمایشگاه شد و بازدیدکنندگان با لذت به آن غرفه می نگریستند. این موضوع نشان می داد غیر از انتشار بروشور راه های دیگری هم هست و مخاطبان نیاز به لمس و دیدن آن فضا دارند حتی اگر محدود باشد.

وجود چنین غرفه ای بیانگر این موضوع بود که علاوه بر استان ها، شهرها هم می توانند به صورت مجزا به این نمایشگاه بیایند

هتل های لوکس خوش درخشیدند

هتل های درجه یک ایران با غرفه های خوش رنگ و لعاب خود انواع خدمات شان را معرفی می کردند؛ از فضای پذیرایی و کیفیت غذاها تا نمونه اتاق ها و سوئیت های شان همه را به آنجا آورده بودند و هتلی کوچک ساخته بودند.

یکی از نکات جالب، ماکت یک هواپیمایی بود که توسط گروه مالی گردشگری در نمایشگاه پارک شده بود. رسانه های مکتوب و مجازی گردشگری نیز به صورت محدود در این نمایشگاه حاضر شده بودند و غرفه هایی هم در مورد ماساژ دیده می شد.

ونزوئلا، ویتنام، تونس، مالزی و تایلند؛ خارجی های نمایشگاه

ونزوئلا، ویتنام، مالزی، تایلند و تونس از جمله کشورهایی هستند که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.

شاید ونزوئلا و تایلند را بتوان جزء بهترین غرفه های این نمایشگاه دانست؛ این دو کشور با ارائه دکوری زیبا از جاذبه های گردشگری خود توانستند مخاطبان بسیاری را به خود جذب کنند.

از نکات جالب در دکوراسیون این دو کشور، تطبیق فضای غرفه با هدف آنها برای جذب گردشگر است؛ مسئول غرفه تایلند از تصمیم شان برای جذب گردشگر خانواده به این کشور و به طور خاص تورهای ماه عسل سخن گفت. این هدف در چیدمان غرفه نیز دیده می شد.

مسئول غرفه ونزوئلا نیز از جذب گردشگر برای ایام نوروز می گفت و بر این اساس تعدادی از جاذبه های گردشگری این کشور از جمله آلاچیق های بومیان، دریای کارائیب و تله کابینی که از جنگل و کوه عبور می کند را به اشکال مختلف به نمایش گذاشته بودند.

نمای پایانی

با وجود ویژگی های مثبت این دوره از نمایشگاه اما همانطور که گفته شد مجموعه رخدادهایی چون تبلیغات گسترده آژانس های داخلی برای سفرهای خارجی، بی برنامگی غرفه شهرها و مناطق جذاب توریستی ایران در کنار تلاشی که اندک کشورهای خارجی حاضر در نمایشگاه برای جذب گردشگر داشتند نمی تواند پیامد مثبتی را از تبلیغ و ترویج گردشگری ایرانی داشته باشد هرچند هنوز عمده خانواده های ایرانی مسافرت های دسته جمعی داخلی با رعایت اصل کاهش هزینه ها را در دستور کار خود دارند. در کنار اینها این دوره از نمایشگاه فضای باکیفیتی برای جایگاه غرفه ها نداشت و البته تبلیغات برگزاری هم محدود بود.

از جنبه دیگر در حالی که هرساله پس از پایان اولین بازه زمانی گردشگری (تعطیلات نوروز) آمارهای متعددی از تعداد گردشگران داخلی و سفرهای آنها ارائه می شود اما در این نمایشگاه کمتر اثری برای نکات مورد نیاز در سفر و سفرهای ارزان دیده شد؛ این در حالی است که خانواده ایرانی در پی ارائه پکیج سفرهای ارزان و هدفمند است پس به نظر می رسد سفر ارزان باید با حفظ کرامت خانواده ایرانی تعریف شود و هدفگذاری دستگاه های داخلی متولی سفر ارائه بسته های سفر ارزان واقعی با حفظ کرامت خانواده ها باشد.

این نمایشگاه چهار روزه را اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به همراه طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، ۲۳ بهمن افتتاح کرده بودند.

دیدگاه تان را بنویسید