مبتلایان به حساسیت چشم بخوانند

حساسیت چشم معمولا به صورت فصلی بروز می کند که با رعایت نکاتی می توان از شدت آن کاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کی‌پور متخصص اتومتریست گفت: آلرژی یا حساسیت چشمی از شایع‌ترین التهاباتی است که در اثر واکنش سیستم ایمنی نسبت به محرک‌های حساسیت‌زا بروز می کند؛ البته آلرژی فصلی از نوع دائمی شایع‌تر است. عموما علائمی نظیر خارش، سوزش، قرمزی، تورم پلک‌ها، ترشحات آبکی و شفاف ظاهر می شود و ممکن است در مواردی با عطسه یا آبریزش بینی توام باشد.

کی‌پور اذعان کرد: ذرات موجود در گرد و غبار، گرده‌های گل و گیاهان و درختان می‌توانند از عوامل حساسیت محسوب شوند. محرک‌هایی نظیر دود سیگار یا استعمال برخی از عطرها و خوشبو کننده‌ها ممکن است به بروز آلرژی چشمی منجر شوند. علاوه بر اینها استفاده طولانی مدت و نادرست از لنزهای تماسی، به بروز آلرژی می‌انجامد برخی لوازم آرایشی و قطره‌های چشمی که حاوی مواد نگهدارنده می‌باشند نیز در ایجاد آلرژی نقش دارند.

کی پور عنوان کرد: معمولا برای درمان آلرژی‌های چشمی از آنتی هیستامین‌های خوراکی و قطره‌های چشمی یا اشک مصنوعی استفاده می‌شود همچنین در موارد حساسیت شدید به تعیین نوع ماده آلرژی‌زا نیز مبادرت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به آلرژی چشمی باید تا حد امکان از مواجه با عوامل و محرک‌های حساسیت‌زا پرهیز شود. بسته نگه‌داشتن پنجره‌های منزل یا اتوموبیل و استفاده از تهویه هوا در این محیط‌ها موثر است.

شایان ذکر است، رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مکرر دست‌ها در صورت تماس با حیوانات خانگی و اجتناب از هر گونه مالش چشم‌ها برای پیشگیری از آلرژی چشمی توصیه می شود. محدود نگه داشتن میزان رطوبت در محیط منزل و محل کار (بین ۳۰ تا ۵۰ درصد) و رعایت نظافت حمام و آشپزخانه برای دوری از محرک‌های قارچی و انگلی الزامی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید