طبق یک مطالعه جدید، زنان مبتلا به سردردهای میگرنی تا حدودی در معرض ریسک بالای بیماری قلبی یا سکته قرار دارند.

جی پلاس، دکتر «توبیاس کورت» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه چاریتی آلمان، در این باره می گوید: «میگرن، حداقل در زنان، باید به عنوان نشانه افزایش ریسک بیماری قلبی-عروقی در نظر گرفته شود.»

با این وجود وی هشدار می دهد که این مطالعه نمی تواند اثبات کننده این مسئله باشد که میگرن موجب حمله قلبی یا سکته می شود، بلکه فقط نشان می دهد احتمال بروز چنین اتفاقی بیشتر است.

همچنین وی در ادامه توضیح می دهد: «مردان هم به شکل مشابهی تحت تاثیر هستند و هیچ دلیلی برای این باور وجود ندارد که این رابطه فقط به زنان محدود می شود.»

به گفته محققان، قبلا به ارتباط بین میگرن و افزایش ریسک سکته اشاره شده بود، اما این مطالعه ارتباط بین میگرن با حمله قلبی احتمالی، مرگ و نیاز به جراحی قلب را نشان می دهد.

در این مطالعه، محققان داده های بیش از ۱۱۶ هزار زن آمریکایی حضور یافته در مطالعه را بررسی کردند. در ابتدای مطالعه، رده سنی زنان بین ۲۵ تا ۴۲ سال بود و هیچ یک مبتلا به بیماری قلبی نبودند. وضعیت آنها از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۱ تحت نظر بود.

در شروع مطالعه، ۱۵ درصد زنان مبتلا به میگرن بودند. در طول ۲۰ سال مدت مطالعه محققان دریافتند بیش از ۱۳۰۰ زن دچار حمله قلبی یا سکته شدند و ۲۲۳ نفر به خاطر یکی از شرایط فوت کردند.

به گفته محققان، در مقایسه با زنان غیر مبتلا به میگرن، زنان مبتلا به میگرن ۵۰ درصد بیشتر در معرض حمله قلبی، سکته یا جراحی باز قلب قرار داشتند.

دیدگاه تان را بنویسید