طرح مشارکت انگلیس در حملات هوایی ائتلاف بین المللی علیه داعش در سوریه شامگاه چهارشنبه به تصویب نمایندگان مجلس عوام رسید.

طرح مشارکت انگلیس در حملات هوایی ائتلاف بین المللی علیه داعش در سوریه شامگاه چهارشنبه به تصویب نمایندگان مجلس عوام رسید.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، مجلس عوام انگلیس پس از حدود یازده ساعت بحث و بررسی فشرده در مورد مشارکت این کشور در حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه، با 397 رای مثبت در مقابل 233 رای منفی، حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را تصویب کرد.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پس از اعلام نتایج این رای گیری در پیامی در صفحه توئیتر خود گفت: اقدام پارلمان به تصویب طرح مشارکت انگلیس در جنگ علیه داعش در سوریه تصمیم درستی بود.
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن استقبال از نتیجه بدست آمده گفت: ما خیلی خرسند هستیم که شمار قابل توجهی از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر امشب به نفع طرح دولت رای دادند و ما یک اکثریت قابل توجهی در مجلس عوام در حمایت از این بدست آوردیم .
فیلیپ هاموند، همچنین گفت که هواپیماهای جنگی این کشور 'خیلی زود' به عملیات اعزام خواهند شد.
اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در واکنش به این نتیجه گفت: واقعیت این است که طرح دیوید کامرون و استدلال هایش متقاعد کننده نبود. نیروی زمینی قابل اعتمادی در سوریه وجود ندارد، برنامه ای هم برای توافق دیپلماتیک در کار نیست. از روز پنجشنبه گذشته که او برنامه اش برای حمله هوایی در سوریه را مطرح کرد، مخالفت با این برنامه در سراسر کشور، در پارلمان و در حزب کارگر رو به افزایش بوده است.
وی افزود: می توان نتیجه گرفت که نخست وزیر متوجه شده بود که مخالفت با برنامه فکر نشده اش برای ورود عجولانه به جنگ رو به افزایش است و مجبور شد رأی گیری را قبل از آنکه کار از دستش خارج شود برگزار کند. من استدلال کردم و بر آن پافشاری خواهم کرد که ما باید تلاش خود را برای دست یافتن به یک راه حل دیپلماتیک و سیاسی برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه دو برابر کنیم. زنان و مردان نظامی انگلیس درحال حاضر در معرض آسیب هستند و از دست رفتن جان افراد بیگناه متأسفانه تقریبا اجتناب ناپذیر شده است.
الکس سالموند، رهبر سابق حزب استقلال اسکاتلند و نماینده مجلس عوام نیز در این مورد عنوان کرد: اکثریت رای امشب 'تقریبا همانند' اکثریت در رای گیری حمله به عراق در سال 2003 بود.
سروزیر سابق اسکاتلند که در نشست مجلس عوام نیز به صراحت مخالفتش را با گسترش حملات هوایی در سوریه بیان داشته بود، افزود این نتیجه را 'اشتباهی در ابعاد رای عراق نمی داند، اما یک راهبرد غلط است.'
تصویب لایحه مشارکت انگلیس در حملات هوایی در سوریه، به دنبال بروز شکاف و دودستگی در میان حزب مخالف کارگر و حمایت شماری از نمایندگان پارلمانی این حزب از طرح دولت کامرون بدست آمد.
گفته می شود که 67 نماینده عضو حزب کارگر، به رغم نظر مخالف جرمی کوربین رهبر این حزب در این مورد به طرح دولت کامرون رأی مثبت داده اند.
درحالی که 11 عضو دولت سایه به نفع دولت کامرون رای دادند، 16 نفر از اعضای آن همراه جرمی کوربین رهبر حزب با پیشنهاد حمله به داعش در سوریه مخالفت کردند.
مذاکرات و پرسش و پاسخ ها در مورد سوریه در مجلس عوام از ساعت 11:30 بامداد (به وقت لندن) آغاز شده بود و رأی گیری در مورد طرح کامرون در ساعت 22:30 چهارشنبه شب (به وقت محلی) برگزار شد.
کامرون پیش از این رای گیری از نمایندگان انگلیس خواسته بود از تلاش وی برای شکست دادن داعش به عنوان بخشی از یک راهبرد گسترده تر برای ایجاد مصالحه سیاسی در سوریه حمایت کنند.
نخست وزیر انگلیس همچنین بیان داشته بود که این اطمینان خاطر را دارد که 'اکثریت نمایندگان مجلس عوام' از پیشنهاد گسترش حملات هوایی علیه مواضع گروه داعش در سوریه حمایت خواهند کرد.
در لایحه پیشنهادی دولت کامرون در مورد گسترش حملات هوایی انگلیس در سوریه عنوان شده است: این اقدام نظامی تنها بخشی از راهبرد گسترده علیه داعش شمرده می شود.
در این لایحه همچنین تصریح شده است که اعزام نیروی زمینی بخشی از این راهبرد دولت کامرون بشمار نمی آید و حملات هوایی انگلیس تنها محدود به گروه داعش در سوریه خواهد بود.
منابع انگلیسی گفته اند که شش جنگنده-بمب افکن تایفون و دو جنگنده-بمب افکن تورنادو به حالت آماده باش هستند که پس از تصویب مشارکت انگلیس در عملیات هوایی در سوریه، عملیات خود را آغاز کنند.
این طرح در حالی به تصویب رسید که شمار زیادی ازمردم در اعتراض به مداخله نظامی انگلیس در سوریه در بیرون پارلمان اجتماع کرده بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.