دبیر کارگروه حقوقی همایش بین المللی «حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی (س)» ضمن بیان دیدگاه های امام خمینی (س) در زمینه حقوق مردم، به خصوص مستضعفان و کوح نشینان، تأکید کرد: مسئولین و صاحب منصبان همواره خودشان را خادم مردم بدانند و پاسخگو باشند.

محمد حسن ضیایی فر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی آزادی خواهانه و مبتنی بر کرامت انسانی بوده است، تصریح کرد: امام خمینی (س) به عنوان بنیانگذار این انقلاب با چنین دغدغه هایی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب جامعه را به سمتی هدایت کردند که قانون اساسی نوشته شد و در آن قانون اساسی نیز حقوق ملت در ابعاد مختلف مورد تأکید قرار گرفت. ولی متأسفانه بعد از تدوین قانون اساسی به لحاظ بروز اقدامات تروریستی، وقوع جنگ تحمیلی و عدم تجربه کافی مدیران نظام جدید، بسیاری از منویات بنیانگذار انقلاب و آنچه در قانون اساسی ذکر شده بود امکان تحقق پیدا نکرد. همین قضیه باعث شد که بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب و نزدیک به سه دهه از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی با مطالبات متنوعی راجع به حقوق ملت و تحقق آزادی های شرعی مردم رو به رو باشیم.

دبیر کارگروه حقوقی همایش بین المللی «حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی (س)» گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با در نظر گرفتن این واقعیات از چند سال پیش سلسله نشست هایی را در برنامه های علمی و فکری خودش قرار داد. مثلا برگزاری همایش «زمان و مکان در اجتهاد از دیدگاه امام» بود که خروجی های مربوط به تحقق حقوق مردم هم مدنظر داشت. بعد از آن اوایل دهه هشتاد همایش «کرامت انسانی در اندیشه امام» را برگزار کردند و مجموعه مقالات آن همایش هم در بیش از 10 جلد چاپ شد.

وی افزود: همان روند منتهی به این شد که تصمیم بگیرند همایش یا همایش هایی را در زمینه «حقوق مردم در حکومت اسلامی از دیدگاه امام» برگزار کنند. بر اساس این تصمیم از دو سال پیش دبیرخانه ای ایجاد شد و کارگروه های سه گانه «حقوقی»، «فقهی» و «فلسفی» شکل گرفت و مأموریت پیدا کردند که جدای از اینکه تلاش کنند برای بسترسازی های فکری و جذب محققان مختلف به نوشتن مقاله در همایش، مأموریت پیدا کردند نشست های اندیشه ورزی هم به صورت تخصصی برگزار کنند تا هر کسی که دیدگاه فنی راجع به اندیشه امام دارد ارائه دهد.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی کشور گفت: ما در کارگروه حقوقی بیش از 10 نشست اندیشه ورزی برگزار کردیم که در هر جلسه یکی از اهل فن دیدگاهی را مطرح کردند و دیگر اساتید به نقد و بررسی آن پرداختند. در همین راستا حقوقدانان مختلف برای همایش مقاله نوشتند. به غیر از جلسات اندیشه ورزی که در قالب این کارگروه ها برگزار شد، سال گذشته پیش همایشی هم در جوار حرم امام خمینی (س) برگزار و برخی از خروجی های علمی این رویداد آنجا عرضه شد. در ادامه آن تحولات فردا و پس فردا اصل همایش در جوار حرم امام برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دغدغه اصلی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) ترویج دغدغه های امام در حیطه حقوق مردم و کمک به گفتمان سازی در این زمینه بوده پیش بینی ما بر این است که این همایش پایان موضوع نیست و بعد از برگزاری همایش نیز این مؤسسه به شکل های مختلف این موضوع را دنبال خواهد کرد و چه بسا مثلا در دو سال بعد همین رویداد به شکل دیگری برگزار شود و محققین و اهل نظر را بر سر این سفره نگه بدارند که ما بتوانیم دغدغه های امام را برای رعایت حقوق مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر، مستضعفین و به تعبیر امام کوخ نشینان را تحقق ببخشیم و مسئولین و صاحب منصبان همواره خودشان را خادم مردم بدانند و پاسخگو باشند.

به گزارش جماران، همایش بین المللی «حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی (س)» عصر چهارشنبه (7 مهر 95) با حضور یادگار گرانقدر امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جوار حرم بنیانگذار امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی آغاز به کار می کند.

در این همایش دو روزه از هفت عنوان تولیدات همایش شامل سه جلد مجموعه مقالات علمی، 3 جلد مجموعه نشست های علمی و یک جلد ویژه نامه همایش (در بردارنده مصاحبه های علمی) رونمایی می شود.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.