اندیشه سیاسی در عصر میانه اسلامی توسط معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی منتشر شد.

کتاب اندیشه سیاسی در عصر میانه اسلامی نوشته دکتر محمد حسین جمشیدی به اختصار به بررسی اندیشه های سیاسی مطرح در تاریخ تمدن اسلامی در دورانی که ما آن را دوران میانه اسلامی نام نهاده ایم، پرداخته است.

در این کتاب سعی شده با توجه به اینکه برای تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نگاشته شده است، اول اینکه مطالب مورد نظر گزینشی و انتخابی باشد. بدین معنا که امهات اندیشه سیاسی و اندیشمندان سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. دوم اینکه رعایت اختصار در هر بحث و گفتار مورد نظر قرار گرفته و سوم اینکه مطالب با بیانی روان و روشن که برای دانشجویان کارشناسی ارشد قابل فهم باشد، ارائه شده است.

این کتاب شامل 5 بخش عمده که هر کدام از بخش ها شامل چندین فصل است سعی کرده به بررسی مووضوع مطالعه؛ اندیشه سیاسی در عصر میانه اسلامی بپردازد. بخش اول این کتاب که شامل کلیاتی در باره موضوع است به بن مایه های فرهنگی سیاسی، منابع اندیشه سیاسی در دوران میانه، شیعه و امامت، اهل سنت و خلافت و رهیافت های پژوهشی اندیشه سیاسی عصر میانه پرداخته است.

بخش دوم کتاب کلام سیاسی نام دارد که در چندین فصل و گفتار به اندیشه سیاسی علمای اهل سنت و و جماعت از جمله ابوالحسن اشعری و غزالی و فخر رازی پرداخته است. در فصل دوم این بخش که نگرش کلم سیاسی شیعی دوازده امامی را مورد دقت نظر قرار داده به اندیشه سیاسی شیخ مفید،فیض کاشانی و علامه مجلسی پرداخته شده است.

نویسنده کتاب اندیشه سیاسی در عصر میانه اسلامی در بخش سوم پژوهش خود به فلسفه سیاسی و در اثنای آن اندیشه سیاسی ابونصر فارابی، ابولحسن عامری، مسکویه رازی و اخوان الصفا را با جزییات لازم مورد بررسی قرار داده است. در ادامه ان بخش اندیشه سیاسی چندین اندیشمند اسلامی دورا میانه نیز مورد توجه نویسنده بوده است.

بخش چهارم این کتاب که عنوان فقه سیاسی را به خود اختصاص داده نگرش شریعت نامه نویسی سیاسی را مورد کنکاش قرار داده و در فصول مختلف آن به بیان و بررسی اندیشه سیاسی چندین اندیشمند از جمله ماوردی، ابن فراء حنبلی، خنجی، شیخ طوسی، محقق سبزواری و دیگران پرداخته است.

بخش پنجم با عنوان اندیشه سیاسی در رهیافت های ادب و عرفان سیاسی قسمت دیگر این کتاب را تشکیل می دهد که در آن اندیشه سیاسی ادبا و حکمایی چون فردوسی، خواجه نظام، سنایی، مولوی و حافظ شیرازی موضوع بحث قرار گرفته است.

این کتاب با شمارگان 500 جلد در قطه وزیری و در 874صفحه چاپ و با قیمت 42500 تومان در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.