در حالی که بسیاری از واحدهای تولیدی از سودهای بالای بانکی گلایه‌مند هستند و تولید آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید هیچ چیز حتی بدهی‌های بانکی نباید موجب توقف تولید شوند.

جی پلاس، سهیلا جلودارزاده با انتقاد از برخی رفتارهای بانک‌ها گفت: هرگونه ربا به معنی تولید ثروت بدون انجام کار غلط است و فکر می‌کنم که صنعت بانکداری ما باید به سمتی پیش رود که تولید را در جایگاه خودش ببیند و سعی کند از طریق تولید کسب ثروت کند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد واحدهای تولیدی سرنوشتی مانند بسیاری از کارخانه‌های زیادی که ساخته شده اند و بعد بخاطر فشار بالای سودهای بالای بانکی تعطیل و پلمب شدند و ساختمان آنها به لانه کبوتر تبدیل شده داشته باشند، سرمایه گذاران ترجیح می دهند که اصلا در تولید سرمایه‌گذاری نکنند، در حالی که اگر یک سرمایه‌گذار بداند که نیازی ندارد زیر بار سودهای بالای بانکی برود می تواند به موفقیت تولید دلگرم باشد.

مشاوره سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تعطیلی‌ کارخانه‌هایی که به دلیل بدهی های بانکی صورت می گیرد، افزود: کارخانه‌های زیادی که به دلیل بدهی به بانک ها تعطیل شدند باید تعیین تکلیف شوند، چرا که پول مردم بلوکه شده و تعداد زیادی از کارگران بیکار شدند. متصدیان مجلس باید برای آن راهی پیدا کنند یا آن را به صاحب آن اجاره دهند تا از محل اجاره، بدهی ها را صاف کنند چون در هر حال بخش تولید نباید تحت هر عنوان متوفق شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از این بدهی ها از سر شرایط سیاسی اقتصادی یا ناکار آمدی دولت قبل بوده و تولیدکننده و مردم نباید تاوان آن را بدهند. باید مجازات به اندازه جرم باشد، ولی این مجازاتی که صورت می گیرد متناسب با جرم سرمایه گذاران ما نیست و قطعا به تولید صدمه می‌زند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این که سرمایه‌گذاری های خارجی و تولید مشترک یک عامل موثر در بهبود صنعت است، عنوان کرد: باتوجه به نیاز شدیدی که ما به ایجاد فرصت های شغلی داریم و با توجه به این که تا سال ۱۴۰۴ باید یکی از قدرت های بزرگ منطقه باشیم باید بتوانیم از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به این که امروز با بهبود روابطمان با جهان در دهکده جهانی قرار داریم و امکان استفاده از تکنولویی های برتر برای ما وجود دارد، طرح های پیشرفته و مشارکتی مزایای زیادی دارد و علاوه بر انتقال تکنولویی، ایجاد اشتغال می‌کند و موضوع واردات را نیز مورد کنترل قرار می‌دهد و حتی تولید مشترک در داخل مرزها امنیت داخلی ما را هم به طور مستتر تامین خواهد کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید