کارشناسان معتقدند جذب سرمایه به بخش های تولیدی به فراهم شدن پیش زمینه هایی همچون بهبود فضای کسب و کار، اصلاح برخی قوانین و رونق اقتصادی بستگی دارد. جی پلاس، ابراهیم نکو دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی گفت:شرایط جذب سرمایه گذار خارجی باید به گونه ای باشد که تولید داخل ضربه نبیند. وی ادامه داد:در شرایط فعلی جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور با نقاط ضعفی همراه است. نکو در ادامه با اشاره به اینکه ارتباط باکشورهای دیگر سبب گشایش در رونق اقتصادی می شود، اظهار کرد: درپسابرجام باید به حضور سرمایه گذاران خارجی درکشور اهمیت ویژه ای داده شود.

تاثیر مستقیم کاهش نرخ تورم بر رونق اقتصادی
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی نیز اظهار داشت: جذب سرمایه دراقتصاد بستگی به بهبود فضای کسب و کار دارد که متاسفانه ایران در این بخش بین ۱۸۰ کشور دنیا جایگاه مناسبی ندارد.
وی با اشاره به رتبه سه رقمی محیط کسب و کار کشور، گفت: عوارض ظالمانه تحریم های شورای امنیت از جمله نقاط ضعف جذب منابع مالی به شمار می رود که رفع آن زمان بر خواهد بود.
حق شناس بیان کرد:تا زمانی که برخی قوانین از جمله کار، مالیات، بانکداری اصلاح ساختاری نشود ،سرمایه گذاری مستقیمی در اقتصاداتفاق نمی افتد.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد راحت تر است اما متاسفانه تا کنون به شکل مستقیم جذب منابع مالی نداشتیم.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری در پسابرجام، بیان کرد:اگر موانع سیاسی در پسابرجام حذف شود، جذب سرمایه گذاری در برخی از صنایع با سود بالا و ریسک حداقلی، همانند سال های قبل از تحریم افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه یادآور شد: اما در این میان برخی صنایعی همچون کشاورزی و گردشگری نیاز به قوانین متعدد و نظارت بیشتری دارند تا در پسابرجام ، زمینه جذب سرمایه گذاری در این حوزه ها ایجاد شود.
حق شناس گفت: مهم ترین نکته در رونق فضای اقتصادی کشور استفاده از ظرفیت های خالی بنگاه های اقتصادی است چرا که در حال حاضر ۵۰ درصد بنگاه ها در شهرک های صنعتی در تعطیلی و نیمه تعطیلی به سر می برند که این امر از علل اصلی رکود به شمار می رود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به آنکه در دوران پسا برجام رونق به برخی از بخش های اقتصاد بازگشته، بیان کرد:در طی ماه های اخیر با صادرات دوبرابری نفت و افزایش ۶۰ درصدی تولید می توان گفت که رونق به بخشی از اقتصاد بازگشته است ، ضمن اینکه صادرات غیر نفتی در دوماه ابتدای سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به آنکه رونق پایدار نیاز به سیاست های بلند مدت دارد، تصریح کرد: برخی شاخص های کلان اقتصادی همچون ثبات نرخ ارز و کاهش نرخ تورم از جمله موضوعاتی است که تاثیر مستقیم در سرمایه گذاری خارجی دارد و می تواند رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید