این روزها بحث راه اندازی کسب و کار های کوچک و این که این نوع از کسب و کار ها موجب رشد و رونق اقتصاد جامعه می شود خیلی داغ است. اکثر مسئولان کشور هم سعی در تشویق افراد و سوق دادن آنها به سمت این نوع از کسب و کار ها هستند و طرح های زیادی را در این زمینه پیشنهاد داده یا راه اندازی کرده اند اما این مسئله را نباید نادیده گرفت که مشکلات فراوانی برسر راه افراد کار آفرین وجود دارد که باید برای برطرف کردن این مشکلات آنها را یاری کرد. بعضی از سوالاتی که در رابطه با این موانع وجود دارد این است که؛ چرا جایگاه مدرک بالاتر از تخصص و مهارت است؟ و یا چرا برای کسب مدرک حتما باید از طریق آموزشگاه ها اقدام کرد؟

به گزارش خبرنگار جی پلاس، تعداد پرسش ها و موانعی که بر سر راه اشتغال و ایجاد کسب و کار مستغل وجود دارد کم نیست اما متاسفانه مسئولین به اهمیت این موضوع پی نبرده و به آن کمتر توجه می کنند. اعتقاد به این موضوع که وجود امکانات زیاد و سرمایه اولیه برای راه اندازی یک کسب و کار امری ضروری است و بدون وجود آن نمی توان کار را شروع کرد شاید عقیده درستی نباشد؛ چرا که بسیاری از افراد با عملکرد خوبشان خلاف این موضوع را اثبات کرده و با امکانات کم، کارشان را شروع کرده اند اما نمی توان انکار کرد که حمایت دولت برای رونق کسب و کارشان بی تأثیر است؛ بی شک کارآفرینان برای ادامه و پیشرفت کارشان احتیاج به حمایت و پشتیبانی مالی، فرهنگی و... دارند.

سیده زهره موسوی، یکی از افرادی است که توانسته با اراده ی قوی برای خود کسب و کاری مستقل راه اندازی کند. او که ۳۵ سال دارد و در یکی از روستاهای اطراف اَزنا از توابع خرم آباد زندگی می کند. او ۱۲ سال است که در روستای کوچک محل زندگی اش با امکانات اندک کار تولید مشبک های چوبی مشغول است. موسوی در حال حاضر به عدم استقبال از محصولاتش در شهرستان خود، آنها را در سایت ها به فروش می رساند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار جی پلاس را با این هنرمند و کارآفرین خرم آبادی می خوانید.

مدرک تحصیلیتان چیست؟ تا دوره متوسطه تحصیل کرده ام. و به علت این که در شهرستان ما امکانات نبود نتوانستم ادامه تحصیل دهم. کار هنریی که انجام می دهید را چگونه یاد گرفته اید؟ من این کار را به صورت خودکار شروع کرده و انجام داده ام، برای یادگیری آن نه به کلاسی مراجعه کرده و نه کتابی آموزشی خوانده ام. من ساخت این سازه ها را از صفر شروع کردم و در این ۱۲ سال به مرور زمان پیشرفت کرده و کار خود را ارتقاء دادم. برای طراحی این سازه ها از کجا ایده می گیرید؟ بیشتر طراحی کارها را خودم انجام می دهم اما برای ساخت بعضی از این سازه ها از اشیاء اطرافم استفاده می کنم برای مثال وقتی یک شکلات خوری چینی یا کریستال می بینم از طرح آن استفاده کرده و همان طرح را روی چوب پیاده می کنم. مهم ترین مشکلی که بر سر راه شما قرار داشته چیست؟ همیشه یکی از بزرگترین مشکلاتی که با آن روبرو بوده ام و هنوز هم این مشکل برطرف نشده؛ کمبود امکانات است، بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز برای کارم در محل زندگی من وجود ندارم و باید آن ها را از شهرهای دیگر تهیه کنم. مثلا من برای تهیه چوب که ماده اولیه اصلی این کار است باید به اصفهان یا تهران بروم. برای تهیه دیگر لوازم مورد نیاز کارم هم با این مشکل مواجه هستم که یا باید به شهرهای دیگر رفته و خودم آنها را تهیه کنم یا سفارش دهم تا برایم بفرستند که این خود مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است. آیا تابحال به فکر یک مکان مشخص و ایجاد یک مغازه برای فروش کارهای خود بوده اید؟ این کار احتیاج به سرمایه دارد، علاوه بر آن باید یک یا دو سال کار کرده و فروش نداشته باشی تا تعداد کارها به یک میزان قابل قبولی برسد و مغازه خالی از جنس نماند، زیرا درست کردن هر کدام از سازه ها زمان بر است. اما من نمی توانم این کار را انجام دهم زیرا هزینه تهیه مواد اولیه کارهایم را از فروش سازه هایم بدست می آورم. ولی اگر از تمامی این مشکات هم نبود باز هم نمی توانستم یک مغازه برای خودم تهیه کنم چرا که جایی که من زندگی می کنم بسیار کوچک است و این درست است که در روستای خودم از کارهایم خوششان می آید و از آن ها تعریف می کنند اما اکثر اهالی آن کشاورز هستند و درآمدم زیادی نداشته و توانایی مالی برای خرید این سازه ها را ندارند. درآمدی که از این طریق بدست می آورید چگونه است؟ این کار درآمد مشخصی ندارد والبته باید گفت که درآمد زیادی هم ندارد و بیشتر درآمدی که از فروش کارهایم بدست می آورم صرف خرید مواد اولیه می کنم زیرا هزینه مواد اولیه زیاد است و سود زیادی عایدم نمی شود. آیا به دنبال ایجاد یک برند و آموزش حرفه خود به دیگران بوده اید؟ همان طور که گفتم من در روستای خودم امکان این که یک کلاس آموزشی راه اندازی کنم را ندارم و باید برای این کار به شهر بروم. رفتن به شهر هم مشکلات خاص خود مانند رفت و آمد، هزینه یک مکان برای اجاره، مجوز و... را دارد. سراغ ارگان خاصی برای حمایت و پشتیبانی از کارتان رفته اید؟ بله اما متاسفانه حمایت و پشتیبانی صورت نمی گیرد؛ من کار های خود را به ساز مان های فنی و حرفه ای، فرهنگ و ارشاد نشان داده ام و از کارهایم هم تعریف شد اما متأسفانه حمایت نشد؛ یکی از دلایلشان هم این بود که از مهم ترین شرایط برای پشتیبانی و اعطای تسهیلات، دارا بودن مدرک فنی و حرفه ای است و به کسی که فقط دارای تجربه است تسهیلاتی تعلق نخواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید