یک کارشناس اقلیم و آب در این باره که چرا فصل پاییز ماهیت خود را در شهر تهران از دست داده؟ بیان کرد: اینکه فصل پاییز ماهیت آب و هوایی خود را از دست داده است و هوای بهاری یا زمستانی دارد به تغییر اقلیم مربوط نیست، نباید برای رفع مسئولیت از خود تغییر اقلیم را مقصر بدانیم.

جی پلاس، مهدی میرزایی گفت: تغییر اقلیم تعاریف مشخصی دارد و هیچ کدام از این تعریف‌ها را مشخصا نمی‌توان گفت که برای ایران اتفاق افتاده است. تغییر اقلیم نیازمند آمار بالای ۲۰۰ سال است درحالیکه در کشور ما در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن سازمان هواشناسی حدود ۵۰ سال آمار دارد که با این میزان اندک نمی‌توان در مورد پدیده تغییر اقلیم در کشور اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد:گازهای کربنی، فعالیت‌های بشری، دامداری و فعالیت آتشفشان‌ها و... هر کدام در پدیده تغییر اقلیم سهم خود را دارند ولی چیزی که بیشترین تاثیر را در تغییر اقلیم می گذارد فعالیت‌های بشری است.

میرزایی با اشاره به گازهای گلخانه‌ای گفت: گازهای گلخانه‌ای نیز در تغییر اقلیم تاثیر مستقیم دارند و لازم است که میزان تولید آن در جهان کنترل شود.

به اعتقاد این کارشناس آب و اقلیم، مشکلات زیست محیطی کشور مانند خشک شدن دریاچه ارومیه، زاینده رود و ... را نباید گردن تغییر اقلیم انداخت زیرا این کار رفع مسئولیت است، بلکه باید به دنبال این باشیم که چرا این مشکلات زیست محیطی رخ داده است و سعی در اصلاح و برطرف کردن مشکلات داشته باشیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید