مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها گفت: یک میلیون و ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی زاگرس به خاطر قارچ زغالی و سوسک چوبخوار دچار خسارت شدند که خوشبختانه بارندگی‌های سال گذشته کمک کرد که امروز این آفات را نداشته باشیم.

جی پلاس، بهمن افراسیابی اظهار کرد: عواملی که منابع طبیعی را تهدید می‌کند باید شناسایی و وزن آنها مشخص شود.

وی با بیان اینکه چرای بیش از حد دام و آفات و بیماری‌ها از جمله عوامل تهدید هستند و برای بحث دام سیاست ویژه‌ای در سازمان اتخاذ شده است، ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی آفات و بیماری‌ها تشدید شده و باعث ایجاد خسارات زیادی به منابع طبیعی کشور شده که وظیفه ما کنترل این آفات است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه با شناخت عوامل تهدید کننده می‌توان منابع طبیعی را مدیریت کرد البته در کنار آن باید به نیاز جنگل‌نشینان نیز توجه ویژه شود، افزود: رویکرد سازمان این است که یک نقش اساسی و کلیدی برای مردم تعریف شود و در انجام امورات باید بخش اساسی را به مردم واگذار و مشارکت آنان را جدی بگیریم.

وی گفت: برای شش مورد آفات در کل کشور دستورالعمل نوشته شده که باید در کمیته تخصصی سازمان مصوب شود.

افراسیابی با اشاره به اینکه ۸۸۰ هزار هکتار در لرستان مرتع وجود دارد که باید برای آن طرح‌های مرتعداری تهیه شود، بیان کرد: هیچ کدام از پروژه‌ها نباید جزیره‌ای انجام شود چرا که یک پروژه و سیاست پایدار می‌تواند سیستم پایدار ایجاد کند تا حفاظت در درون طرح‌های منابع طبیعی ایجاد شود.

وی درباره اجرای پروژه‌های عمرانی در عرصه‌های جنگلی گفت: جلوگیری از انجام کارهای عمرانی که مربوط به توسعه کشور و لرستان است عاقلانه نیست بلکه روشی برای پیگیری و اجرای قانون تعیین شده و باید دستگاه‌هایی که قصد انجام یک پروژه‌ای را دارند نقشه را به منابع طبیعی ارائه دهند تا این سازمان نیز خسارات زیست محیطی را تعیین کند تا در صورت ندادن خسارت جلوی انجام کار گرفته شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید