رئیس پارک ملی توران با انتقاد از مدیر عامل انجمن یوز و کذب خواندن ادعای وی مبنی بر پایش دو قلاده یوزپلنگ ماده در کشور، گفت: حداقل هشت قلاده یوزپلنگ ماده در توران شاهرود وجود دارند.

جی پلاس، علی اکبرقربانلو در واکنش به ادعای مرتضی اسلامی دهکردی مدیر عامل انجمن یوز پلنگ ایرانی مبنی بر وجود تنها دو یوز ماده در توران و میاندشت، پاسخ داد: انتشار این خبر موجب رنجش و دلسردی محیط بانان زحمت کش پارک ملی توران شد چرا که این افراد پر تلاش با تمام کمبودها، حقوق کم و فقط با عشق به محیط زیست کشور با دل و جان شبانه روز در برابر گلوله شکارچیان برای حفاظت از این گونه ارزشمند سینه سپر کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه محیط بانان توران تمام همت و تلاش خود را برای حفظ یوزپلنگ آسیایی به کار بسته و در این راه از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده اند، افزود: با سفر به توران به روشنی می توان دریافت در سال های اخیر گردشگران ایرانی و خارجی با گشت زنی و بازدید از منطقه توران موفق به دیدن یوزپلنگ در گله های چهار قلاده ای همراه با مادر شده اند.

رئیس پارک ملی توران با انتقاد از عملکرد انجمن یوز همچنین بیان داشت: علارغم برخورد دو قلاده یوزپلنگ ماده در سال ۹۳ با خودروهای عبوری، با پایش های صورت گرفته توسط محیط بانان توران در همان سال چهار خانواده متفاوت یوزپلنگ با توله های متفاوت در اطراف بیارجمند، زمان آباد، و مجددا عباس آباد مشاهده و از آنها تصویر برداری شد.

قربانلو در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۴ نیز در توران ۱۸ مرحله مشاهده یوزپلنگ داشتیم که از آنها دو مادر با توله های همان سال بود، و همچنین دوربین‌های تله ای کاشته شده در توران تصاویر زیادی از یوز گرفته اند که این حاکی از غنای بالای یوزپلنگ در منطقه توران محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه یوز موجود ارزشمندی است که در خطر انقراض قرار دارد اما اینکه مدعی شوند دو ماده یوز بیشتر در ایران نمانده دروغ و کذب است، افزود: اگر انجمن حفاظت از یوزپلنگ یک فروند بالگرد اجاره کند حاضریم اثبات کنیم تعداد یوزهای ماده پارک ملی توران بیش از هشت قلاده است.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید