مخالفت محیط زیست با احداث سد تنگه سرخ

معاون تالابهای سازمان محیط زیست با اشاره به مخالفت این سازمان با احداث سد تنگه سرخ در بالادست دریاچه مهارلو در فارس این سد را یکی از اصلی ترین عوامل تهدید و خشک شدن دریاچه مهارلو عنوان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مسعود باقرزاده کریمی گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه مهارلو تغییر مسیر رودخانه ها و زهاب های کشاورزی در بالادست این دریاچه است.

وی افزود: متاسفانه بهره برداری بیش از حد از آبهائی که به این دریاچه می رسد در بالادست آن موجب شده که در طی سالیان اخیر هر سال به میزان کمتری حقابه این دریاچه تامین شود و در نتیجه به طور کامل خشک شود.

معاون امور تالابهای دفتر زیست گاه های سازمان محیط زیست اظهار داشت: بسیاری از سدها و مسیرهای انحرافی که در بالادست این دریاچه احداث شده است کاملاً غیر فنی بوده و سازمان محیط زیست مخالفت رسمی خود را با احداث آنها اعلام کرده است.

کریمی با اشاره به سد تنگه سرخ در بالادست دریاچه مهارلو که در حال حاضر تجهیز کارگاه می شود به عنوان یکی از عوامل اصلی تهدید دریاچه مهارلو تصریح کرد: ساخت این سد کاملاً غیر فنی و خلاف موازین محیط زیست است، اما متاسفانه با وجود مخالفتهای سازمان محیط زیست در حال حاضر مراحل پایانی احداث را طی می کند و به زودی بهره برداری خواهد شد.

وی افزود: با بهره برداری از این سد دیگر امکان رسیدن آب به دریاچه مهارلو وجود ندارد و با توجه به تغییرات مورفولوژی که در رودخانه های بالادست دریاچه مهارلو ایجاد می شود امکان احیای مجدد آن از بین خواهد رفت.

معاون امور تالابهای دفتر زیستگاه های سازمان محیط زیست یادآور شد: البته تغییرات اقلیمی در خشک شدن دریاچه مهارلو نقش داشته است اما به هیچ عنوان نمی توان تغییر در شرایط اقلیم را علت اصلی خشکی دریاچه اعلام کرد و بهره برداری بیش از حد از منابع بالادست دریاچه علت اصلی خشک شدن آن هستند.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید