آمادگی سازمان ملل در تداوم احیاء تالاب ها در ایران

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با ابراز نگرانی نسبت به از دست رفتن دو سوم تالاب ها در 100 سال گذشته گفت: این سازمان آماده تداوم هر نوع همکاری در برنامه حفاظت از تالاب های ایران با این کشوراست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، گری لوئیس در همایضش مدیریت و مهندسی تالاب ها که با حضور بهرام طاهری مشاور عالی وزیر نیرو و احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست برگزار شد با تاکید بر اهمیت زیست محیطی تالاب ها در جهان نسبت به از بین رفتن دو سوم تالاب های جهان در یک قرن گذشته هشدار داد و گفت: در دو سال گذشته بازدیدهای بسیاری را از تالاب های انزلی، شادگان، ارومیه، و بخشهای شمالی جزیره قشم داشته ام.این تالاب ها همانند بسیاری از تالاب های دیگر در جهان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند اما خوشبختانه پرنگ شدن اهمیت مسائل زیست محیطی در ایران طی دو سال گذشته رضایت بخش است که البته این روند باید شتاب پیدا کند.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ سازمان ملل فعالیت ویژه خود را در پروژه تالاب ها از سه دریاچه ارومیه، شادگان و پریشان آغاز کرد افزود: در حال حاضر برای ۱۰ تالاب برنامه اجرائی داریم که هامون از جمله این تالاب ها است.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با تاکید بر اینکه معرفی و انتقال مدیریت زیست بوم که در کنوانسیون رامسر و کنوانسیون تنوع زیستی نیز به آن تاکید شده است از مهمترین اقدامات انجام شده از سال ۲۰۰۵ تاکنون در ایران است، گفت: رویکرد مدیریت زیست بوم ۱۲ اصل دارد که مهمترین آنها وجود دانش بومی و مشارکت مردمی در حل مسئله، مدیریت اکوسیستم در سطح محلی و استفاده معقول از تالاب ها است . ما نیز در برنامه حفاظت از تالاب ها این روند را پیش می گیریم.

وی با بیان اینکه ایران محل تولد قدیمی ترین و مهمترین کنوانسیون حفاظت از تالاب ها یعنی کنوانسیون رامسر است گفت: سازمان ملل آماده تداوم هر نوع همکاری در برنامه حفاظت از تالاب های ایران با این کشوراست.

منبع: سایت میزان

دیدگاه تان را بنویسید