سرنوشت نامعلوم مالباختگان گود لاله‌زار

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت گود لاله زار، می گوید: مصوبه ای در خصوص حمایت از مالباختگان در شورا تصویب نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روزهای خلوت ابتدایی سال ۹۴ بود که نخستین گودبرداری غیر اصولی رخ داد. حادثه ای که پیش از این مغازه داران جنب سینمای قدیمی ارم، از زمانی که فهمیدند قرار است به جای سینمای قدیمی ارم پاساژی عظیم ساخته شود؛ نسبت به آن هشدار داده بودند. از همان زمان نامه نگاری ها آغاز شد. مقاومت اهالی محل چند سالی تخریب سینما ارم را به تاخیر انداخت. اما سرانجام همان می شود که خواست تخریب کننده سینمایی است که برای اولین بار دختر لر را به نمایش در آورد.

یکی از کسبه محل درباره روند ساخت پاساژ به جای سینما ارم می گوید: سینمای ارم طی سال های گذشته توسط شخصی خریداری شد و در سال ۹۲ مالک ساختمان اقدام به دریافت مجوز پروانه ساخت و ساز و ایجاد پاساژی در این محله کرد که سبب اعتراض کسبه محل شد و نامه نگاری‌هایی با شهرداری و شورای شهر انجام گرفت.

او ادامه می دهد: در نامه نگاری‌هایی که به شورای شهر و شهرداری انجام شد، اهالی محل و کسبه لاله‌زار نسبت به تغییر کاربری سینما و همچنین مشکلاتی که در آینده ایجاد می شود، هشدار دادند.

به گفته اهالی محل سینمای ارم جزء نخستین سینماهای تهران بوده و دارای سابقه تاریخی است که از شهرداری و سازمان میراث فرهنگی درخواست کردیم این سینما را حفظ و نگهداری کنند چرا که اینگونه ساختمان‌ها جزء شناسنامه‌های تهران هستند.

سرانجامِ این نامه نگاری ها می شود گودبرداری که بسیاری از ساختمان های همسایه خود را به طور۱۰۰ درصد تخریب می کند .

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در اولین واکنش به این حادثه با بیان اینکه طبق قانون زمانی که شهرداری پروانه ساخت و ساز را صادر می کند سازمان نظام مهندسی باید کنترل و نظارت داشته باشد، می گوید: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام مهندسی موظف و مکلف است از ابتدا تا انتهای ساخت و ساز ساختمان ها را زیر نظر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضا شاهد این هستیم که نظارت در ساخت و ساز ساختمان ها به درستی اتفاق نمی افتد، می گوید: تخریب و گودبرداری به درستی انجام نشده، سازه های نگهبان و فونتاژ و Shop kelid نیز نمی شود و و این موضوع باعث ریزش ساختمان های کناری می شود.

اما سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با رد ادعای شهرداری مبنی بر کوتاهی این سازمان در نظارت بر گود فرو ریخته خیابان لاله زار می گوید: ناظران نظام مهندسی پیش از این اتفاق بارها نسبت به لزوم توقف این پروژه هشدار داده بودند.

وی با بیان اینکه ناظران این سازمان در طول چند مرحله نظارت بر روی این گود مراتب اعتراض خود را نسبت به نحوه تداوم این پروژه اعلام داشته و هشدار داده بودند، می گوید: ما به عنوان ارگان نظارتی بر روی پروژه‌های ساختمانی وظیفه خود را به درستی انجام داده‌ایم و کارشناسان ما در چند مرحله مختلف نسبت به خطرناک بودن این پروژه هشدار داده بودند اما اینکه چرا این طرح متوقف نشده و حتی فرو ریختن ساختمان مجاور ادامه پیدا کرده است نکته‌ای است که از آن اطلاعی نداریم.

پاسکاری مسئولیت این حادثه میان شهرداری و نظام مهندسی ادامه داشت تا پس از نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال ۹۴، رئیس شورای شهر تهران به همراه رئیس کمیسیون نظارت، بازدیدی از این گود می کنند .

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران درباره این بازدید می گوید: پس از بازدیدی که رئیس شورای شهر تهران از محل گودبرداری غیر اصولی خیابان لاله زار انجام داد، تصمیم بر این شد احقاق حقوق کسبه در اولویت قرار گیرد.

او درباره مشکلان کسبه محل توضیح می دهد: بسیاری از این کسبه خریدهایی به صورت چکی برای ایام نوروز انجام داده بودند که تمام جنس ها به زیر خاک رفته و موعد چک ها نیز فرا رسیده و همه آنها احتمال دارد بزودی به زندان بیافتند. کسبه از رئیس شورا درخواست کردند هر چه سریعتر به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

قناعتی با بیان اینکه مالباختگان پیگیری های حقوقی لازم را انجام دادند، می گوید: جلسه مشترکی برای حل مشکل اهالی برگزار و تصمیم گرفته شد که این ساختمان چگونه تخریب شود و مقدمات نوسازی آن از چه زمانی آغاز شود و چگونه مالباختگان حقوقشان را دریافت کنند.

اما پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه هنوز مالباختگان این حادثه بلاتکلیف هستند. ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران که پیگیر این حادثه است، این خبر را می دهد و می گوید: متاسفانه این محل به جولانگاه معتادان تبدیل شده در حالیکه لاله زار محل تردد توریست هاست و درست نیست یک ساختمان نیمه خرابه، نمای آن را خراب کند. همین طور ساختمان حاشیه این گود همچنان نیمه خرابه است و با کمترین ریشتر زلزله بر سر مردم خراب می شود و عابران پیاده امنیت جانی در این منطقه ندارند.

قناعتی ادامه می دهد: همچنین بخشی از پیاده رو به دلیل این خرابه گرفته شده و مشکلاتی را برای ساکنان منطقه به وجود آورده است و ما از شهرداری درخواست کرده ایم به دلیل آنکه شهرداری نیز در این اتفاق مقصر بوده تسهیلاتی را برای مالکان خانه های همجوار فراهم کنند. در حال حاضر طراحی انجام شده از سوی شهرداری مورد مخالفت مغازه داران قرار گرفته و شهرداری اصرار به طراحی جدید و مالکان اصرار به طراحی قدیم دارند که باید این مشکل هر چه سریعتر حل شود زیرا ۴۵ کاسب به طور مستقیم و ۱۰۰ نفر به طور غیرمستقیم از این مغازه ها امرار معاش می کردند.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران که پس از دیدار نوروزی از منطقه قرار بود مشکلات مغازه داران را دنبال کند در خصوص آخرین وضعیت گود لاله‌زار، می گوید: شورا پیگیر مشکلات مالکان اطراف گود لاله‌زار است و هر چه زودتر درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه باید مشخص شود تاخیر در حل مشکل گود لاله‌زار مربوط به مشکلات مالک و پرونده قضائی بوده یا کم‌کاری از شهرداری است، ادامه می دهد: در حال حاضر درخواست کرده‌ایم آخرین اطلاعات گود لاله‌زار به کمیسیون نظارت شورا ارائه شود اما گمان می‌کنم بیشتر مشکلات فعلی این گود به مالک برگردد و شهرداری نیز اگر مبدا مشکلات مالک باشد، نمی‌تواند کمک‌های خود را انجام دهد. در حال حاضر مشکلات این گود مانند زنجیره‌ای به هم متصل است. تا وقتی وضعیت مالک مشخص نباشد، روند کمک های شهرداری با اختلال مواجه می‌شود.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکلات مغازه‌های اطراف این گود در کمیسیون نظارت بررسی می شود، می گوید: اگر اطلاعات ما کافی نباشد، جلسه‌ای نیز با مالکان برگزار خواهیم کرد تا بفهمیم اصل مشکل از کجا نشأت می‌گیرد و اگر مربوط به مدیریت شهری باشد، شورا حتما آن را پیگیری می‌کند. زیرا رئیس شورا نیز طی جلسه‌ای این موضوع را پیگیری کرد.

اما سرانجام تذکر اعضای شورای شهر درباره این گود چه شد؟

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر در خصوص آخرین وضعیت گود لاله‌زار می گوید: هنوز اتفاق تازه ای در این رابطه نیفتاده است. اخیرا ملاقاتی با مالباختگان این حادثه داشته ام که قرار شد نمایندگانی از میان خود انتخاب کرده و در خصوص خواسته هایشان با شهردار منطقه وارد مذاکره شوم.

وی تاکید می کند: نباید خسارت این افراد از جیب شهر پرداخت شود، بلکه مالک زمین مجاور این پاساژ که به صورت غیراصولی گودبرداری کرده باید جریمه سنگین و تاوان خسارت دیدگان را پرداخت کند.

شاکری با بیان اینکه هنوز مصوبه یا پیشنهادی برای کمک به مالکان مغازه های مجاور این گود به شورا ارائه نشده است، می افزاید: البته شهرداری در همان روزهای ابتدایی مکانی را برای انبار کردن اموال آنها در اختیارشان قرار داد و همچنین نخاله ها را تخلیه کرد، اما بعد از آن پیگیری انجام نشده است.

این عضو شورای شهر تهران توضیخ می دهد: اگر در قالب وام یا حمایت های این گونه قرار است از این افراد حمایتی شود، باید این تقاضا مطرح شود. بنابراین قرار شد نمایندگان این افراد مذاکراتی با شهرداری منطقه داشته باشند، اما هزینه اصلی را باید فرد خطاکار بپردازد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید