۱۱ میلیون و۲۴۰ هزار جوان در سن ازدواج

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سامانه همسان گزینی می تواند سالانه سبب ۱۰۰هزار ازدواج شود گفت: این سامانه دختران و پسران را به هم معرفی نکرده بلکه شبکه معتمدین ازدواج است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمود گلزاری در مراسم رونمایی از سامانه طرح ملی همسان گزینی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد، افزود: در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم.

وی مهمترین چالش های ازدواج در کشور را بی رغبتی در تشکیل خانواده در جوانان، همسریابی، مشاوره های قبل و بعد از ازدواج، مداخله های بعد از ازدواج، آداب و رسوم مشکل آفرین، نارسایی و کمبود های قانونی و مدیریت بعد از طلاق دانست و گفت: مهمترین دلیل تاخیر ازدواج در پسران مشکلات معیشتی به خصوص اشتغال است. همچنین حساسیت های فرهنگی و اجتماعی و غیره دلیل دیگر بی رغبتی پسران به ازدواج است.

گلزاری ادامه داد: دختران نیز به دلیل کسب موقعیت های اجتماعی و تحصیلات از ازدواج غافل شده اند.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای بعد از طلاق جوانان گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد طلاق ها در سنین زیر ۳۰ سال رخ می دهد و ما باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

گلزاری، موضوع ازدواج در کشور را موضوعی حیاتی دانست و افزود: متاسفانه سن تجرد بالا رفته و در همه شهرها شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستیم. بنابراین ۲۰ سال پیش باید ایجاد سامانه همسان گزینی را در دستور کار خود قرار می دادیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در سامانه همسان گزینی از روش های اسلامی ایرانی برای پیدا کردن همسر مناسب استفاده شده است گفت: این سایت با همکاری موسسه تبیان راه اندازی شده و همچنین امروز مراسم آغاز به کار مراکز تخصصی مشاوران ازدواج و تحکیم خانواده با همکاری سازمان روانشناسی را شاهد خواهیم بود.

گلزاری با اشاره به انتقاداتی که به سایت همسان گزینی شده است و آن را سایتی دولتی برای ورود به مسائل خصوصی مردم یا سایت صیغه یابی دولتی و غیره عنوان کردند، گفت: این سایت، سایت معرفی دختران و پسران به هم نیست بلکه در این سایت واسطه های ازدواج که مورد اعتماد خانواده ها هستند مانند روحانیون، اساتید دانشگاه، پزشکان مورد اعتماد خانواده ها حضور دارند و اطلاعات افراد به معتمدین داده می شود تا گزینه های مناسب برای جوانان پیدا شود در واقع این شبکه اجتماعی معتمدین ازدواج است. همچنین ما در این سایت تست های شخصیتی از طرفین می گیریم تا افراد سالم و هماهنگ را به هم معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه وجود ۳۵۰ سایت همسریابی غیر مجاز نشان می دهد ما نیاز به چنین سایتی داریم، افزود: پیش بینی می کنیم با راه اندازی این سایت صد هزار ازدواج در سال انجام شود.

در ادامه این مراسم علیرضا طالب پور مدیرعامل موسسه تبیان با بیان اینکه سایت تبیان بزرگترین سایت اطلاع رسانی و محتوایی است، گفت: یکی از بزرگترین نیازهای کشور موضوع ازدواج است که ما در این حوزه نیازمند اصلاح الگوی رفتاری جامعه هستیم. این طرح احتمال انتخاب کردن و انتخاب شدن جوانان در سن ازدواج را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه این سامانه با محوریت خانواده ایجاد شده است گفت: این سایت دختران و پسران را به هم معرفی نمی کند بلکه به صورت سنتی خانواده ها در جریان قرار گرفته و حرمت دختران و پسران حفظ می شود همچنین امنیت اطلاعات ارائه شده به سایت بالاست.

طالب پور با بیان اینکه این سایت قابلیت انتخاب هوشمند در سطح کشور را نیز دارد گفت: برای آنکه کار واسطه ها آسان تر شود با هوشمند سازی امکان انتخاب گزینه های مناسب به هم فراهم شده است.

وی تاکید کرد: یکی از تفاوت های این سایت با سایت های غیر مجاز رایگان بودن آن است. این طرح بر مبنای خیرخواهی ایجاد شده و هیچ هزینه ای برای خانواده ها ندارد.

در ادامه این مراسم زهره حسینی مدیر پروژه طرح همسان گزینی به معرفی این سامانه پرداخت و گفت: میانگین سن ازدواج در برخی کلانشهرها افزایش یافته و در حال حاضر میانگین سن ازدواج در تهران ۳۰.۶ سال است.

وی دلیل پروژه ملی همسان گزینی را احیای سنت حسنه وساطت در امر ازدواج و بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی برای تسهیل و افزایش کیفیت امر وساطت با محوریت خانواده ها و با همکاری مشاورین متخصص و خبره دانست و گفت: این پروژه متشکل از چهار شبکه و رکن اصلی که شامل شبکه معرفی، شبکه امنا و ارزیابان، شبکه راست آزمایان و شبکه مشاورین است، می شود و آموزش های لازم در طول این مدت به معرفی داده شده است.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید