شکاف سرانه آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در مقطع ابتدایی بین پایین‌ترین و بالاترین فرد، دسترسی به سواد 4.6 برابر در متوسطه اول 5.3 و در متوسطه دوم 7.1 است که این شکاف آموزشی می‌ تواند به شکاف طبقاتی جامعه تبدیل شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اسفندیار چهاربند در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: مهر ۹۴ با مهرهای گذشته متفاوت است و با عزم و اهتمام این جمع تلاش می‌شود تا این دوره تاریخ تحول نظام تعلیم و تربیت را به خوبی طی کنیم.

وی با بیان این مطلب که‌ در چشم‌انداز شهر تهران، این شهر دانش‌پایه، هوشمند و جهانی، پایدار و منسجم و با ساختاری مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت متناسب با این چشم‌انداز و سند تحول بنیادین باید به شکلی طراحی و برنامه‌ریزی شود که بتواند پاسخگوی چشم‌انداز اهداف سند تحول بنیادین باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: از ۱۱ ماه قبل تلاش‌هایی را آغاز کردیم و نقشه راه برای عملیاتی کردن تهیه کردیم تا مفاد سند تحول آموزش و پرورش در سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش را در برنامه سالانه اداره کل، منطقه و مدرسه منعکس کنیم.

وی با اشاره به برنامه تحول در آموزش و پرورش شهر تهران، مطرح کرد: رویکردهایی حاکم بر برنامه تحول در آموزش و پرورش شهر تهران شامل حاکمیت دیدگاه فرصت‌مدارانه همزمان با تفکر مسئله‌مدار، برنامه باوری و برنامه‌محوری، مدرسه محوری یعنی تغییر نگاه به مدرسه از مجری برنامه‌ها به مولد فرصت‌های تربیتی، فرآیند‌مداری و پیامدمحوری، یکپارچه ‌محوری در اجرای برنامه درسی در راستای تبیین و تعالی هویت دانش‌آموز و تنوع بخشی بر منابع مالی بر اساس رقابت در فعالیت‌های آموزش و پرورش با تأکید بر عدالت آموزشی است.

چهاربند با اشاره به تحول برنامه عملیاتی سال تحصیلی ۹۵-۹۴ عنوان کرد:‌ این فرآیند شامل تشکیل ستاد برنامه‌ریزی در سطوح اداره کل و منطقه، بررسی الزامات مطابق با اسناد بالا دستی، انجام مطالعات و تهیه گزارش، تبیین مأموریت، اهداف عملیاتی و سیاست‌های اجرایی، تدوین برنامه‌های عملیاتی سرآمد، تعیین اقدامات ذیل برنامه‌های عملیاتی در سه گروه الزامی،‌ انتخابی و اختیاری در سطوح اداره کل، منطقه و مدرسه و تدوین برنامه‌های عملیاتی در موضوعات خاص است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در بحث هویت دینی بخشی الزامی برای همه دوره‌ها، بخشی انتخابی و بخشی اختیاری است، افزود:‌ برای هویت فرهنگی نیز همین طور است و در قالب بسترهایی آن را تهیه کرده‌ایم و در سطوح مختلف این کار انجام شده و تلاش می‌کنیم در سال ۹۵-۹۴ این کار اجرایی شود.

وی اضافه کرد:‌ یک سری برنامه‌های خاص داریم و عمدتاً حول برنامه‌های درسی هستند که برای نمونه ۴۹ اقدام ذیل شش برنامه عملیاتی سلامت داریم و مکانیزم آن تفاهم‌نامه‌ای است که با نواحی مختلف شهرداری امضا شده است.

چهاربند تصریح کرد:‌ تلاش کرده‌ایم کمبود ۱۱۵ هزار ساعت تدریس دبیر مرد راه به ۸۰ هزار ساعت برسانیم و ۳۵ هزار ساعت نسبت به سال ۹۲-۹۱ تدریس دبیر مرد را تعدیل کرده‌ایم.

وی با اشاره به شکاف سرانه آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی در شهر تهران عنوان کرد: در مقطع ابتدایی بین پایین‌ترین و بالاترین فرد، دسترسی به سواد ۴٫۶ برابر در متوسطه اول ۵٫۳ و در متوسطه دوم ۷٫۱ است که این شکاف آموزشی می‌تواند به شکاف طبقاتی جامعه تبدیل شود.

چهاربند افزود: استفاده هوشمند از فناوری ارتباطات، اجرای مؤثر طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز، کیفیت بخشی به تربیت بدنی، گسترش فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف سوادآموزی اولیا دانش‌آموزان محروم از سواد، از جمله برنامه است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های دیگر استفاده از ظرفیت مشارکت خانواده‌ها و نهادهای سهیم در تعلیم و تربیت، استقرار کامل الگوی تعیین شهریه و الگوی توسعه مدارس غیرانتقاعی و نظارت بر کیفیت خدمات آموزش و پرورش است.

منبع: خبرگزاری میزان

دیدگاه تان را بنویسید